۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۶۷۰۸۲۷
آیت الله مظاهری تشریح کرد؛

معنای «الحمدلله» در سوره حمد

معنای «الحمدلله» در سوره حمد
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: وقتی انسان باور کند به غیر از خداوند مؤثری وجود ندارد و چیزی مستقل از خداوند نیست دیگر گناه نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز خود، با بیان اینکه جمله «الحمدلله رب العالمین» به معنای این است که حمد مختص به خداوند است، گفت: این یعنی خداوند پروردگار همه عالم است و همه عوالم توسط خداوند خلق شده است و این به معنای توحید افعالی است.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: کلمه لا اله الا الله معنایش مانند رب العالمین است، یعنی مؤثری در این دنیا نیست به جز خداوند متعال، پروردگار همه موجودات خداوند است و کسی که چنین است حمد مختص به او است، اگر کسی چیزی دارد همه آنها از طرف خداوند است و کسی مستقل از خداوند نیست.

همه چیز مختص به خداوند است

وی با بیان اینکه در کلمه «الحمد» الف و لام جنس آورده شده است، اظهار کرد: یعنی جنس همه مختص به خداوند است و اگر کسی دیگر را ستایش کنیم به حسب ظاهر تعریف آن شخص است اما به حسب واقع تعریف خداوند است، هر نعمت و امتیازی هست از خداوند است و هرستایشی هم برای خداوند است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: حمد مختص خداوند است، خداوند پروردگار همه موجودات است و به همین دلیل حمد مختص ذات خداوند است و این ادعا دلیل و برهان روشنی دارد، در جهان مؤثر و مربی به غیر از خداوند نیست و اگر کسی این جمله را به درستی باور کند دیگر گناه از او سر نخواهد زد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اهمیت باور اینکه به غیر از خداوند مؤثری وجود ندارد در دوری کردن انسان از گناهان و معاصی، تصریح کرد: وقتی چنین درک عمیق و صحیحی داشته باشیم دیگر نه از کسی توقعی داریم، نه به دیگران درخواستهای خود را می‌گوییم و نه به گناه متوسل می‌شدیم، انسان‌هایی که برای رسیدن به مطلوب خود متوسل به گناه می‌شوند برای این است که لا اله الا الله و الحمدلله رب العالمین را باور ندارند.

تفاوت میان حمد، شکر و مدح گفتن

وی خاطرنشان کرد: کسی که چنین باوری داشته باشد به سمت گناه برای رسیدن به خواسته‌ها و مطلوب خود نمی‌رود، لا اله الا الله و الحمدلله رب العالمین از یک خانواده هستند و یک معنا دارند، ما یک حمد، یک شکر و یک مدح داریم که با هم اشتراک دارند و این سه تفاوتی هم باهم دارند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه مدح در جاهایی استعمال می‌شود که یک امتیازی وجود داشته باشد، اظهار کرد: آنجا که امتیاز در اختیار شخص نباشد مدح به کار می‌رود، شکر در جایی است که نعمتی به شخص رسیده باشد، اما حمد آنجا است که چه نعمتی به من برسد چه نعمتی نرسد ولی شخص قدردانی کند، مثلا ستایش و حمد کسی که برای جامعه مفید است ولو اینکه فایده‌ای هم به ما نرساند.

حضرت آیت الله مظاهری نعمت‌های الهی را جاری در تمام ابعاد زندگی انسان توصیف کرد و گفت: باید همواره نعمت‌های خداوند را شکر کنیم و حتی وقتی نعمتی نرسیده است حمد خدا را بگوییم و وقتی عظمت الهی را می‌بینیم خداوند را مدح کنیم، ما باید حمد مطلق نسبت به خداوند بگوییم و نظر نداشته باشیم به ما نعمتی رسیده است یا نرسیده است، نعمت های خداوند برای همه موجودات است و ما باید ستایشگر آن باشیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات