۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۷۰۸۵۲

دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به ایستگاه پایانی رسید

دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به ایستگاه پایانی رسید
مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی مقارن با سالروز ولادت حضرت زینب‌(س) با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، صبح امروز یکشنبه ۳۰ آذر مقارن با سالروز ولادت حضرت زینب‌(س) با حضور جمعی از مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا(ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار و به‌طور زنده در فضای مجازی پخش شد.

کتاب، پیام زندگی بخش الهی است

در ابتدای این مراسم متن پیام آیت‌الله جعفر سبحانی به دبیرخانه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به این‌شرح قرائت شد.

«بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت ابا محمد امام حسن مجتبی علیه السلام: 

إنّکُم صِغارُ قَومٍ و یُوشِکُ أن تَکونوا کِبارَ قَومٍ آخَرینَ، فَتَعَلَّمُوا العِلمَ، فَمَن لم یَستَطِعْ مِنکُم أن یَحفَظَهُ فَلْیَکتُبْهُ و لیَضَعْهُ فی بَیتِهِ.

شما خردسالان قومی(نسلی) هستید که به زودی بزرگان قم (نسلی) دیگر می‌شوید؛ پس دانش بیاموزید و هر یک از شما که نمی‌تواند علم را در حافظه‌اش نگه دارد آن را بنویسد و  در خانه‌اش نگه‌داری کند.

 قلم، پیام رسان خداست و کتاب، پیام زندگی بخش الهی که پیام‌آوران بزرگ خدا آن را از سویی او به جامعه بشری اهدا کردند و حیات را که مقصود خدای حی و توانا بود از مسیر کتاب و قلم و پیام در جان انسان دمیدند و مردم را به زندگی حقیقی و حیات بایسته دعوت کردند که استَجیبوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم.

اهل بیت پیامبر علیم افضل صلوات الله همین مسیر را با تمامی توان ادامه دادند و امیر مومنان که سرآغاز این سلسله زرین بود باب مدینه علم نبی صلوات الله و سلامه علیه است که راه وصول به آن سرچشمه فیاض از خانه او می‌گذشت و فرزندان معصوم و برومند ایشان یکی پس از دیگری این صراط اقوام و این مسیر مستقیم را پیمودند و حیات را در کالبد جامعه دمیدند.

صاحبان اندیشه و قلم نیز که جوهر قلم خود را از آن حوض کوثر دریافت کرده بودند این وسیله زندگی بخش را با مدد الهی در پیش گرفتند و با چرخش قلم و نگارش کتاب راه انبیاء الهی را به قدر وسع خویش ادامه دادند و آب حیات را از سرچشمه جوشان علم می جوشید به ‌دست تشنگان حقیقت رساندند و می‌رسانند.

امروز نیز احیای جامعه مردم در گرو نشر همین معارف ناب و حکمت‌های خالده و جاودانه‌ای است که از سر چشمه وحی جوشیده است و نیاز مردمان این روزگار به این اندیشه‌های وحیانی، بیش از اعصار گذشته است و جهان، تشنه معارف ناب و اصیلی است که از چشمه‌های نور نشات گرفته است.

 این‌جانب برای تمامی نویسندگان ارجمندی که برای احیای امر اهل بیت قلم می‌زنند و تمامی شرکت کنندگان و متصدیان این جشنواره آرزوی توفیق روزافزون دارم و امیدوارم که همگان مشمول دعای خیر حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام باشند.»

در ادامه محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق ارتباط زنده به قرائت پیام عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیرخانه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت.

متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این‌رویداد، به شرح زیر بود:

«بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب، در تمامی ادوار، مبدأ پیشرفت، مبنای جهش علمی و فرهنگی و دلیل ساختن جامعه‌ای اندیشمند، متمدن و فرهنگ‌مدار بوده است.  

فرهنگ و آیین این مرز و بوم، همواره با کتاب مأنوس بوده و ائمه اطهار(ع)، به پشتوانه اعجاز کتاب آسمانی، حال خوش زیستن اخلاقی را به بشر ارزانی کرده‌اند.

در شرایطی که اثرات سوء بیماری فراگیرکرونا در تمامی عرصه‌ها و حوزه فرهنگ مشهود بوده و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری متوقف شده است و از سوی دیگر دشمنان اسلام با تحریم‌های اقتصادی، بر این سختی‌ها افزوده و سعی در تضعیف ارزش‌های اسلامی و معارف اهل بیت(ع) دارند، مردم بصیر و هوشیار به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا و عشق و ارادت به اهل بیت(ع) و مقام عظمای ولایت، از رهیافت مطالعه، در اجابت کلام معصوم و احیای امر امامان همام(ع) کوشیده و با شرکت پرشور در این جشنواره به الگوی حقیقی زندگی سعادتمندانه دست یافته‌اند.

با تبریک میلاد خجسته پیام‌آور کربلا، حضرت زینب کبری(س) و بزرگداشت روز پرستار، این جان‌برکفان عرصۀ سلامت که در یک سال گذشته جلوۀ تابناکی از ایثار و شهادت را به تصویر کشیدند، تقارن پربرکت این ایام با عبورِکاروان بالندۀ جشنواره کتابخوانی رضوی از دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را به فال نیک می‌گیریم. جشنواره‌ای که با ارج نهادن به منزلت کتاب و کتابخوانی در سایه‌سار عطر سه نور تابناک از سلاله پاک امام موسی کاظم(ع) و بزرگان منتسب به این خاندان مطهر، زمینه پویایی فرهنگی جامعه و ترویج کتابخوانی و آشنایی با سیره و سنت ایشان را فراهم آورده است.

از تلاش‌های بانیان و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد فاخر فرهنگی، کتابداران عزیز و کارکنان ستادی قدردانی نموده و شرکت اقشار مختلف مردم شریف و فرهنگ دوست، کتابخوانان، کتاب‌دوستان و فرهیختگان را ارج می‌نهم.»

در ادامه این‌مراسم، متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی به دبیرخانه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، به این‌شرح قرائت شد:

«بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌      

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ

خواندن، نخستین فرمان خدای بزرگ و مهربان، به محبوب و برترین پیامبران است که آئین آسمانی و جاویدانش، بر علم و معرفت بنا نهاده و بزرگترین معجزه‌اش را کتاب قرار داد.

در سوگند خداوند به قلم و مسطور با قلم راز و رمزی بس بزرگ نهفته است و انسان، اشرف مخلوقات در قوس صعود کمال و رفعتش، به قله‌ی رفیع دانش دست یافته و در قوس نزول و حضیض سقوطش به جهل و نادانی وصف شده است.

کتاب، میراث پرشکوه انسان و آفریننده ارزش‌های بشری و مایه ی روشنگری در جامعه و هدایت آدمی در پهنه زندگی است. خداوند متعال پیامبرانش را با نعمت تعلیم کتاب و حکمت گرامی داشته، و در خطاب به عیسی(ع) می‌فرماید: إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ و در جای‌جای قرآن کریم نیز که سرآمد تمامی کتب آسمانی است، برای پیامبر اعظم که سرآمد همه پیامبران گرامی است؛ آموختن و تعلیم کتاب، مهمترین وظیفه قلمداد شده است: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ.

تمدن بشری در طول تاریخ، بر پایه‌های گوناگونی بنیاد شده و در این میان، تمدن اسلامی در ادامه تمدن‌های پیشین بشری، بیش از همه به دانش، پژوهش، خواندن و نوشتن، آموختن و آموزش‌دادن اهتمام نموده و دانشمندان و پژوهشگران اسلامی با الهام از دستورات اکید دینی، به پدید آوردن این میراث ارزشمند همت‌گمارده و جهان بشریت در برهه‌های طولانی، وامدار تلاش و همت آنان بوده و هست، و ایران پس از اسالم و دانشمندان مسلمان ایرانی به گستره و عمق آن افزوده و افتخارات گرانسنگی به یادگار گذاشته‌اند، اهمیت کتاب به کتابخوانی و ارزش این گنج گران در بهره‌گیری از آن است، که انسان فرورفته در وادی تاریکی و تباهی و گمراهی را از رنج جهل و نادانی رهائی بخشیده؛ به سوی روشنایی و دانش هدایت می کند. در طول تاریخ که افکار و اندیشه‌های فاسد و الحادی در جوامع بشری رواج یافته و به بهانه‌های گونه‌گون انتشار می‌یافتند؛ کتب آسمانی وظیفه نشر معارف و مفاهیم الهی را برعهده داشتند و پس از اسلام، قرآن به عنوان برجسته‌ترین کتاب آسمانی و بزرگترین سرمایه‌ی در اختیار انسان، این نقش را ایفا نموده و دانشمندان مسلمان با الهام از قرآن و سنت پیامبر عظیم‌الشأن و اهل‌بیت(علیهم السلام)، فرهنگ و معارف والای اسلامی را در اختیار دوستداران دانش و فرهنگ قرار داده‌اند و عمرشان را برای دیگران صرف نموده‌ و برای آنان، سعادت به ارمغان آورده‌اند.

اکنون نیز که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی، فرصت بی‌مانندی برای دانشمندان و اندیشه‌وران فراهم آمده است، قلم و کتاب نوشتن هم رونقی دیگر یافته و در موضوعات و عرصه‌های گوناگون و در سطوح متفاوت و زبان‌های مختلف کتب ارزشمند فراوانی نگاشته شده، دنیای کتاب، نشر در ایران اسلامی، نشر و مطبوعات در ایران اسلامی، روزگاری متفاوت با گذشته را تجربه می‌کند.

نقش والا، حساس، پردامنه کتاب در پویش تکاملی فردی و اجتماعی، تأثیری بس شگرف و سازنده داشته و در تبادل و انتقال فرهنگ و ارزش های متعالی بشربه نسل‌های آینده و جامعه‌سازی انسانی - اسلامی و تمدنی، از جایگاه بلند و استراتژیک انگیزشی و فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است.

کتاب و فرهنگ مکتوب به دلیل دامنه‌ی نفوذ گسترده اش، هم‌پای تأثیر اثباتی‌اش می تواند دارای ظرفیت‌های سلبی هم باشد که باید مورد توجه باشد که مبادا دشمن، با بهره‌برداری از این ابزار پر ارزش فرهنگی، زمینه هجوم و شبیخون فرهنگی به باورهای فرهنگی اصیل اسلامی را بیابد؛ تیشه قلم را به ریشه آن اصول زده با شلاق، دسیسه‌های شیطانی‌اش، نسل پر انرژی و فعال جامعه را بنوازد.

اینجانب از کنار مضجع شریف و نورانی حضرت ثامن الحجج «علیه الصلوة و السلام» و امامی ‌که به احیای امر اهل‌بیت «علیهم‌السلام» و تبیین و نشر معارف بلند و نورانی‌شان توصیه فرموده است؛ و آن را در گرو تعلیم و تعلم علوم و معارف بلندشان دانسته و فرموده‌اند: رحم الله عبداً أحیا أمرنا ... یتعلم علومنا و یعلمها الناس، فانّ الناس لو علموا محاسن کلامنا، لا تبعونا. به همه اقشار و در تمام سنین، اهمیت کتاب‌خوانی را متذکر و تأسی به رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی» در اهتمام به کتاب و کتاب‌خوانی و الهام از نگاه بلند و متعالی ایشان به اهمیت دانش و دانش‌اندوزی که در بیانیه گام دوم انقلاب برآن تأکید فرموده‌اند؛ و نیز استفاده از ظرفیت‌های کتابخانه‌های کشور و کتابخانه بزرگ و غنی آستان قدس رضوی، توصیه أکید دارم. و از تمامی دست اندرکاران این جشنواره با ارزش که در شرایط خاص کرونایی کشور و جهان و در هفته پژوهش، به این موضوع اهتمام ورزیده اند، تشکر نموده و دست مریزاد و خسته نباشید می‌گویم و برای توفیق بیش از پیش عزیزان دعا می‌کنم.»

میزان مشارکت مردم در جشنواره کتابخوانی رضوی باعث افتخار است

سپس علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ارتباطی تصویری ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار، به همه مردم ایران و به ویژه پرستاران، اظهار داشت: شرکت فعال بیش از یک میلیون و سیصد هزار تن از مردم عزیز و به ویژه کودکان و نوجوانان در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، که بالاترین سطح مشارکت در مسابقات کتابخوانی را به خود اختصاص داده، پدیده ای مبارک و قابل افتخار برای کتاب خوانان، نویسندگان و اهالی کتاب و قلم است.

وی ادامه داد: این جشنواره و برنامه های مشابه نشان می دهد همچنان کتاب های خوب در همه شرایط، حتی در دوران شیوع بیماری و کاهش فعالیت های حضوری کتابخانه ها، خوانندگان و مشتاقان خود را می یابد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: خلق این صحنه زیبا و باشکوه از کتابخوانی را پشتوانه ای برای جریان کتابخوانی می دانم و از تمامی افراد و نهادهایی که در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند و نیز از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی- هنری امام رضا علیه السلام و همچنین از کتابداران سراسر کشور و همکارانم در ستاد مرکزی و ادارات استانی تشکر می کنم و از درگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها برای همه آنان سلامتی و سعادت مسألت دارم.

جشنواره رضوی بزرگ‌ترین رخداد کتابخوانی در کشور است

در ادامه مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور و دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، با تبریک و گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار، اظهار داشت: به لطف الهی، همت نهاد کتابخانه‌ها و دستگاه‌های همکار، دهمین مسابقه کتابخوانی رضوی برای پنجمین سال متوالی، همپا و همسو با سایر برنامه‌های هجدهمین جشنواره فرهنگی و هنری بین‌المللی امام رضا(ع) به‌خوبی به سرانجام رسید و توفیق داریم در کنار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) شاهد برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره باشیم.  

دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به نقلی از حضرت امام محمد باقر(ع) در کتاب شریف کافی «اگر به شرق یا غرب عالم بروید، دانش صحیحی نمی‌یابید مگر آنچه از نزد ما اهل‌بیت بیرون می‌آید»، گفت: این حدیث شریف و نظایر آن نشان از این حقیقت دارد که یکی از ارکان رفعِ جهل، آشنایی آحاد مردم، با علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام است و جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از برنامه‌هایی است که در راستای رسیدن به این هدف مهم و متعالی ایفای نقش می‌کند.

رمضانی با اشاره به این جشنواره به عنوان بزرگ ترین رخداد کتابخوانی کشور که خیل عظیمی از عاشقان اهل بیت(ع) را با خود همراه ساخته، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی، یکی از موثرترین ابزار صحیح پیوند با کتاب و از مهم‌ترین بخش‌های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است؛ چراکه علاوه بر کمک به ترویج و گسترش فرهنگ فاخر رضوی، موجب می‌شود ایرانیان فرهنگ‌مدار و دوستدار اهل بیت(ع)، هم‌زمان با کتابخوانی به رشد معنوی و روحانی و آشنایی دقیق‌تر با سیره تربیتی و اخلاق عملی امام رضا(ع) و دیگر کریمان اهل بیت(ع) دست یابند؛ سبک و سیره‌ای مشحون از رهنمودهای راهگشای اخلاقی و نکات شاخص تربیتی که همراه خود دانش، بینش، بصرت و فضیلت را به ارمغان می‌آورد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تقدیر از اقدامات انجام شده در دو دوره‌ اخیر این جشنواره، خاطرنشان کرد: منابعی در خصوص تاریخ و سیره ائمه هدی(ع) که توفیق خدمت به ساحت مقدس آن ها کمتر فراهم شده، به این جشنواره افزوده شد؛ بدین ترتیب در دوره نهم منابعی پیرامون زندگی و شخصیت حضرت جواد(ع) و در دوره دهم، حضرت هادی(ع) به جشنواره افزوده و به مخاطبان معرفی شد.

وی در ادامه تطبیق فضای جشنواره کتابخوانی رضوی با شرایط متأثر از شیوع ویروس کرونا را یکی از ویژگی‌های بارز این دوره جشنواره دانست و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مدد کتابداران و همکاران در سراسر کشور، از سازمان‌ها و مجموعه‌هایی بوده که در بازتعریف فعالیت‌ها متناسب با شرایط کرونایی، تولید محتوا و حضور در فضای مجازی پیشگام بوده است. به همین منظور دهمین دوره جشنواره تماما به صورت الکترونیکی در سه بخش فردی، خانوادگی و گروهی با ۱۲ کتاب در سه رده سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال؛ در ۵ قالب نقاشی، پویش کتاب خوان مجازی، فعالیت گروهی، داستانک‌نویسی و چهارگزینه‌ای برگزار شد.

دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با سپاسگزاری از حضور پرشور هم‌میهنان، اعضای کتابخانه‌های عمومی و شرکت‌کنندگان این جشنواره و عبور از مرز یک میلیون و سیصد و شش هزار شرکت کننده، از کودکان و نوجوانان مستعد و فرهیخته‌ای که با ارائه آثار ارزشمندشان در حوزه نقاشی، پویش گروهی و روزنامه‌دیواری بر شور و حال این مسابقه افزودند، تقدیر کرد.

رمضانی با اشاره به مهم‌ترین وجوه تمایز این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به ادوار گذشته بیان کرد: تنوع موضوعی و دسترسی آسان به نسخه‌های الکترونیک و گویای منابع، تنوع رشته‌های جشنواره متناسب با گروه سنی، امکان شرکت بدون محدودیت سنی برای شرکت‌کنندگان در تمامی بخش‌ها، افزودن دو رشته جدید داستانک‌نویسی به رده سنی بزرگسال و فعالیت گروهی به رده سنی کودک و نوجوان، افزایش تعداد جوایز در سطح کتابخانه و استان(بیش از ۵۷۰۰نفر)، همکاری با پیام‌رسان گپ به منظور تسهیل شرکت و مشارکت استان‌ها در فرایند قرعه‌کشی و صحت سنجی، از مهم‌ترین ویژگی‌های متمایز این دوره با سال‌های گذشته بود. افزایش قابل ملاحظه‌ آمار شرکت‌کنندگان در بخش الکترونیک و رشد ۶۳ درصدی (با توجه به حذف بخش مکتوب به دلیل حفظ سلامت عزیزان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت اصل صرفه جویی) نسبت به سال گذشته، هم از دیگر نتایج قابل ملاحظه در این دوره بوده است.

دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در پایان از آیت‌الله العظمی سبحانی، تولیت معزز آستان قدس رضوی و قدردانی ویژه از تولیت مقدس آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، میزبانی کارکنان اداره کل استان قم، همراهی مدیران اجرایی استان به ویژه اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر، دست‌اندرکاران و مجریان این جشنواره، به‌ویژه کتابداران، کارکنان و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تقدیر کرد. وی ابراز امیدواری کرد در سال‌های آتی، با رشد کیفی، کمی و نقش‌آفرینی مؤثرتر این جشنواره در معرفت‌افزایی و تربیت دینی جامعه، همگی در انجام وظیفه بر عهده‌مان در قبال ترویج و تبیین فرهنگ رضوی و پیروی از سیره پاکِ هشتمین خورشید روشنگر آسمان امامت و ولایت و تحقق هرچه بیشتر منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی در خصوص پاسداشت و تعالی فرهنگ غنی اسلامی‌ایرانی و ترویج فرهنگ کتابخوانی، موفق و مؤید درگاه الهی باشیم.

لزوم ارائه محتوای مناسب بر اساس نیاز جوانان و نوجوانان امروز

همچنین در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، گفت: در بحث کتاب و کتابخوانی باید به تعبیر دانشمندی اشاره کنم که گفته بود، «اتاق بدون کتاب مانند انسان بدون روح است» و دانشمند دیگری گفته بود که :کتاب پنجره ای است به سوی روشنایی که اگر نباشد اتاقی تاریک نصیب ما خواهد شد.»

وی افزود: بیش از ۲۵۰ مرتبه کلمه «کتاب» در قرآن تکرار شده که این نشان از اهمیت کتاب و کتابخوانی نزد پروردگار است. همچنین در حدیثی که از امام صادق (ع) نقل شده، آن بزرگوار کتاب را یکی از نعمت‌های الهی عنوان می‌کند؛ یعنی همانطور که زبان و چشم یک نعمت است، کتاب وسیله ای است که از طریق آن اخبار گذشته‌گان به آیندگان انتقال پیدا می‌کند. در نقل دیگری از امیرالمومنان(ع) آمده است که «خرد انسان های عاقل را از قلم شان بشناسید» و در جای دیگر فرموده‌اند «چه خوب گوینده‌ای است، کتاب».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اقتضائات دنیای امروز، گفت: گرچه این روزها فضای مجازی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده، اما از ظرفیت همین فضا نیز می‌توان برای مطالعه و کتابخوانی بسیار استفاده کرد. به عنوان مثال امروز به جای اینکه اتاقی پر از کتاب داشته باشیم، می‌توانیم با استفاده از یک نرم افزار و یا شبکه اینترنت به دریایی از کتاب‌ها و تفسیرهای مختلف دسترسی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اشتیاق عالمان و بزرگان مکتب تشیع به کتاب و مطالعه به بیان روایاتی از این اشتیاق پرداخت و گفت: با اینکه مطالعه شیرین و زیبا است اما متاسفانه فرهنگ مطالعه در کشور ما نیاز به گسترش و تقویت دارد که باید راهکار مناسب آن را پیدا کرد. دوستانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال هستند، باید محتوای مناسب را بر اساس نوع نیاز جوانان و نوجوانان امروز ارائه کنند. مثلا اگر داستان حضرت زهرا در قالب رمان و در کتاب‌های کوچک و جمع و جور با قلم روان ارائه شود بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان گفت: بسیاری از بزرگان و علمای ما که درجه فقاهت داشته اند، آثار متعددی برای ارائه نشانه‌هایی از شناخت خدا، نه از باب برهان صدیق، بلکه از طریق نگارش داستان‌هایی ساده از سنجاقک ها، گوزن ها، گنجشک ها و ماهی ها ارائه کرده اند تا بتوانند بر اساس میزان درک و روحیه مخاطب خود مردم را با خدا بیشتر آشنا کنند.

تقدیر از ۷۹ برگزیده در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

در ادامه این برنامه ۷۹ برگزیده دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سه بخش «فردی»، «گروهی»، «خانوادگی» معرفی و تقدیر شدند. در رده سنی «کودک» ۸ برگزیده در بخش نقاشی و ۸ برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال) و ۳ برگزیده در بخش گروهی (با اهدای ۶ میلیون ریال)، تقدیر شدند. در رده سنی «نوجوان» ۸ برگزیده در بخش چهارگزینه ای (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای ۳ میلیون ریال) و ۳ برگزیده در بخش فعالیت‌های گروهی (با اهدای ۷ میلیون ریال)، تقدیر شدند. همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» نیز ۸ برگزیده در بخش چهارگزینه ای و ۸ برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۳ میلیون ریال) و ۴ برگزیده در بخش داستانک (با اهدای ۳.۵ میلیون ریال)، تجلیل شدند.

همچنین در این جشنواره از هشت خانواده برتر با اهدای لوح سپاس و مبالغ نقدی تجلیل شد. بر این اساس از دو خانواده ۲ نفره (با اهدای ۷ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۱۰ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۱۳ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۱۶ میلیون ریال) تقدیر شد.

رونمایی از اپلیکیشن سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی نهاد (سماک)

در پایان این مراسم نیز اپلیکیشن سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی نهاد (سماک) رونمایی شد. این اپلیکیشن با توجه به تجربه برگزاری مسابقات مختلف الکترونیک و محبوبیت فزاینده استفاده از فناوری تلفن همراه در تمامی گروه‌های سنی، تولید شد. برخی از ویژگی‌های این برنامه شامل نصب آسان بر روی گوشی هوشمند، آگاهی از اطلاعات به روز مسابقات آنلاین کتابخوانی، تسهیل دسترسی به مسابقات کتابخوانی، ایجاد ارتباط مستقیم با کتابخوانان، حفظ حریم خصوصی کاربران و رضایت استفاده کاربران به علت رابط کاربری آسان و عدم وجود پیچیدگی وب‌سایت‌ها در برنامه موبایلی است./826/

ارسال نظرات