۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۷۰۸۶۴

کتاب «برسد به دست امام» نمایانگر فضای فکری و اجتماعی دهه ۶۰ است

کتاب «برسد به دست امام» نمایانگر فضای فکری و اجتماعی دهه ۶۰ است
فرزانه مردی گفت: قطعاً کسی که جامعه‌شناس یا روانشناس باشد، می‌تواند با خواندن این نامه‌ها به فضای فکری و اجتماعی دهه ۶۰ پی ببرد و کتاب از این جهت نیز اهمیت دارد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، آئین رونمایی و بررسی کتاب «برسد به دست امام» با مشارکت انتشارات روایت فتح روز یکشنبه ۳۰ آذرماه در فرهنگ‌سرای امام (ره) برگزار شد. این کتاب شامل مجموعه نامه‌های جوانان و نوجوانان به امام خمینی (ره) است که توسط محسن دریالعل گردآوری و تنظیم شده است.

فرزانه مردی مدیر اجرایی انتشارات روایت فتح با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، درباره روند انتشار کتاب «برسد به دست امام» گفت: در تابستان سال ۹۷ بازدیدی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی داشتیم و اولین بار این نامه‌ها را در آنجا دیدیم. با دیدن نامه‌های جوانان و نوجوانان به امام خمینی (ره)، فکر کردیم چه سندهای خوبی از آن زمان است و می‌توان حرف دل بچه‌ها با امام (ره) را در آن مشاهده کرد. آشنایی با نوع نگارش و طرز فکری که در نامه‌ها دیده می‌شود، برای امروز ما درس‌آموز است. همچنین فضای دهه ۶۰ در نامه‌ها به خوبی حس می‌شود و نوجوان امروز با خواندن کتاب می‌تواند به نگاه درستی نسبت به آن سال‌ها دست یابد.

وی با اشاره به اهمیت انتشار این نامه‌ها در قالب کتاب گفت: قطعاً کسی که جامعه‌شناس یا روانشناس باشد، می‌تواند با خواندن این نامه‌ها به فضای فکری و اجتماعی دهه ۶۰ پی ببرد و کتاب از این جهت نیز اهمیت دارد. فکر می‌کنم کتاب برای آموزگاران هم مناسب است و در زمینه تربیت نوجوانان مؤثر خواهد بود.

مردی با بیان اینکه نامه‌ها به طور کامل چاپ شده و در آن دخل و تصرف و ویراستاری صورت نگرفته است، افزود: سعی کردیم رعایت امانت را داشته باشیم و فقط غلط‌های املایی در کروشه اصلاح شده است. نامه‌ها در عین سادگی بسیار ارزشمند است و نوجوانان در آن حرف دلشان را بسیار بی‌آلایش به امام (ره) می‌زنند.

وی اظهار کرد: در روزگار فعلی و با گسترش فضای مجازی، آماده کردن بستری برای ایستادن در مقابل هجمه‌های فرهنگی می‌تواند اثرگذار باشد و چاپ چنین کتاب‌هایی در کنار تولیدات رسانه‌ای دیگر باید از اولویت‌های دستگاه‌های فرهنگی باشد. من اعتقاد ندارم که جوانان امروز با انقلاب بیگانه‌اند، کما اینکه مدافعان حرم از همین نسل هستند و در راه ارزش‌های انقلاب اسلامی مجاهدت می‌کنند.

مدیر اجرایی انتشارات روایت فتح انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) را یک حقیقت زنده دانست و گفت: امام (ره) با صحبت‌هایی که خطاب به نوجوانان می‌کردند، فضای خاصی را به وجود می‌آوردند و نوجوانان در این فضا جسارت پیدا کردند. در دفاع مقدس شاهد نقش‌آفرینی نوجوانان بودیم و عرق ملی‌ای که در جنگ مشاهده می‌شود، حاصل جسارتی است که حضرت امام (ره) منشأ آن بوده‌اند. فرزندان همان جوانان هستند و علی‌رغم همه سختی‌ها و مشکلات، محکم و مقاوم در این راه ایستاده‌اند.

مردی اضافه کرد: کتاب «برسد به دست امام» به تازگی چاپ شده و قصد داریم با نویسندگان نامه‌ها ارتباط برقرار کنیم تا خاطرات و حس و حال امروزشان را مطرح کنند و در صورت امکان در چاپ‌های بعدی به کتاب اضافه کنیم. امیدوارم با توزیع گسترده‌تر کتاب، بتوانیم نویسنده نامه‌ها را پیدا کنیم و با آنها در ارتباط باشیم. فراهم کردن شرایط برای تهیه کتاب صوتی از این کتاب هم دیگر برنامه‌ای است که برای آن داریم. در آن سال‌ها نامه‌های فراوانی خدمت حضرت امام نوشته شده و می‌توانیم در ادامه سراغ موضوعات و اقشار دیگر هم برویم.

مدیر اجرایی انتشارات روایت فتح در پایان از فرهنگ‌سرای امام (ره) برای برگزاری این نشست تشکر کرد. قرائت دو نامه از کتاب «برسد به دست امام» پایان‌بخش مراسم بود./826/

ارسال نظرات