۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۷۰۹۴۲
نماینده ولی فقیه در کاشان:

حل بحران آب در گرو مدیریت صحیح مصرف است

حل بحران آب در گرو مدیریت صحیح مصرف است
اصفهان - آیت الله سلیمانی به لزوم ضرورت مدیریت صحیح مصرف آب در کشور تأکید کرد و گفت: مدیریت صحیح مصرف آب در کشور نیازمند تحول است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی بعد از ظهر امروز در دیدار با مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب کاشان، گفت: اگر در گذشته جنگ‌ بر سر نفت بود، در آینده جنگ‌ برای رسیدن به آب خواهد بود.

وی به لزوم ضرورت مدیریت صحیح مصرف آب در کشور تأکید کرد و اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که مدیریت آب در کشور باید قوی تر از مدیریت نفت باشد، از این رو مدیریت صحیح مصرف آب در کشور نیازمند تحول است.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی با راندمان اندک است، بر ایجاد آبیاری قطره‌ای و تحت فشار و ایجاد کشاورزی گلخانه‌ای تأکید کرد و افزود: امروز بیشترین آب کشاورزی در آبیاری غرقابی مصرف و به نوعی اسراف می‌شود.

وی اسراف آب در ایران را انکار ناپذیر دانست و با بیان اینکه ایرانی‌ها دو برابر متوسط مصرف آب دنیا را مصرف دارند، یادآور شد: با وجود استفاده از کاهش دهنده‌های شیر‌های آب و شیر‌های آب هوشمند، باز هم میزان مصرف آب در کشور بالا است.

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین بر فرهنگ صحیح استفاده از آب در جامعه تأکید کرد و ابراز داست: امروز علاوه بر استفاده از سیستم آب شرب خانگی، نیازمند سیستم آب غیرشرب خانگی و بازچرخانی و استفاده از پساب هستیم.

به گفته وی در مکتب اسلام استفاده از آبی که مزه، رنگ و بوی آن تغییر نکرده باشد اشکالی ندارد و هر آبی که دارای این سه شرط اصلی باشد می‌تواند قابل استفاده باشد.

آیت الله سلیمانی در ادامه با اشاره به اینکه عربستان با استفاده از سیستم‌های آب شیرین کن بیشترین بهره برداری را از آب مشترک خلیج فارس دارد، گفت: عربستان کویری امروز به دلیل بهره برداری از آب خلیج فارس علاوه بر پرورش دام و مرغ و تولید تخم مرغ و صادرات آن، به عنوان سومین کشور صادر کننده گندم دردنیا مطرح است.

وی ادامه داد: در حالیکه ما نتوانسته ایم از آب‌های مشترک خیلج فارس برای بهره برداری و پرورش دام و مرغ استفاده کنیم و وارد کننده این دو محصول از خارج کشور هستیم، اما عربستان از این ظرفیت استفاده کرده و صادرکننده دام و مرغ و تخم مرغ است.

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن تأکید کرده است، اما ما هنوز نتوانسته ایم از آب‌های مشترک خلیج فارس استفاده و بهره برداری داشته باشیم و این در حالی است که کشور‌های دیگر سال‌ها است از آن استفاده و بهره برداری می‌کنند./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر رحمتی فر
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
سلام وقت بخیربرای بحران آب در منطقه باید تدبیری اندیشید
0
0