۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۷۰۹۴۳
امیرآبادی فراهانی:

پیش بینی بودجه منطبق با واقعیت باشد

پیش بینی بودجه منطبق با واقعیت باشد
امیرآبادی فراهانی با ابراز تاسف از تحقق فقط ۳۴ درصد احکام بودجه، گفت: متاسفانه عدم اجرای قانون یک رویه شده است، ولی عده‌ای معتقدند که این موضوع باید جرم انگاری شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، احمد امیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تهیه گزارش تفریغ بودجه سال 1398 کل کشور و ارسال آن یک ماه پیش از موعد مقرر و قبل از تشکیل کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه 1400 به مجلس اظهار داشت: دیوان محاسبات در این زمینه خیلی خوب عمل کرد؛ این گزارش به نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمک می‌کند که با یک آینده نگری و پیش بینی بهتری بتوانند بودجه را در کمیسیون تلفیق تصویب نمایند. لازم می دانم از این بابت از رئیس کل، معاونین و همه اعضای دیوان محاسبات که در این زمینه زحمت کشیدند، تشکر و قدردانی نمایم.

لزوم بررسی دقیق گزارش تفریغ و برخورد قاطع مراجع نظارتی با مجریان احکام بودجه فاقد عملکرد

عضو هیات رییسه مجلس، ضمن ابراز تاسف از تحقق فقط تنها، 34 درصد احکام بودجه 1398، اظهار کرد: متاسفانه عدم اجرای قانون در کشور، یک رویه شده است؛ خیلی از قوانین خوب اجرا نمی شود و قانون بودجه هم جزو آنهاست؛ عده ای معتقدند که این موضوع باید جرم انگاری شود؛ که البته این امر مغایر با سیاستهای کلی ابلاغی در این زمینه است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم پیش بینی خوب و دقیق احکام بودجه، تبصره ها و رویه های آن که به تحقق بهتر آن خواهد انجامید، تصریح کرد: لازم است با مجریان بودجه – که البته باید مجریان سالمی باشند – هماهنگ شود که واقعا و به درستی بودجه را اجرا نمایند و بعضا لج بازی هم نکنند که مثلا این حکم را اجرا نمی کنیم به دلیل اینکه پیشنهاد مجلس بوده است.

پرهیز از قشری نگری و منطقه گرایی در تصویب بودجه

نماینده مردم قم با تاکید بر لزوم بررسی دقیق گزارش تفریغ بودجه 98 دیوان محاسبات کشور، افزود: لازم است احکامی که فاقد عملکرد بوده و یا ناقص اجرا شده اند را دستگاه های نظارتی، رسیدگی نموده و با قاطعیت با مجریان خاطی مربوط برخورد نمایند.

امیر آبادی، در واکنش به یافته های گزارش دیوان محاسبات مبنی بر درج 58 درصد احکام بودجه سال 1398 براساس لایحه دولت و صرفاً 42 درصد براساس طرح نمایندگان در قانون بودجه، و اجرای کامل حدود 40 درصد احکام دولتی و تنها 26 درصد احکام نمایندگان، تصریح کرد: مجلس با جامع نگری و توجه به رفع مشکلات اساسی مردم مثل معیشت و اقتصاد، می تواند تصویب بودجه 1400 و اجرای احکام آن را متعادل سازی نماید.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم پرهیز از قشری نگری و منطقه گرایی و توجه به منافع ملی و منافع کل ملت ایران در تصویب بودجه، افزود: وجود این نگاه از یک طرف، به مجلس در تصویب بودجه خوب و از طرف دیگر به دولت برای اجرای درست احکام بودجه، کمک می نماید.

پیش بینی بودجه منطبق با واقعیت بوده و مغایر با قوانین دائمی و احکام برنامه نباشد

عضو هیات رییسه مجلس، با اشاره به گزارش دیوان محاسبات مبنی بر وجود صرفاً  23 حکم دارای ضمانت و 139 حکم فاقد ضمانت از مجموع 162 حکم تکلیفی در قانون بودجه ۹۸، افزود: ضمانت اجرایی بودجه، خوب پیش بینی کردن است؛ بودجه دو طرف دارد؛ یک طرف، درآمد و طرف دیگر هزینه. باید از بودجه ریزی به اصطلاح پوک و آبکی و یا مغایر با قوانین دائمی و احکام برنامه، پرهیز کرد؛ چرا که این کار به عدم تحقق هزینه های پیش بینی شده، خواهد انجامید. برخی از احکام بودجه بایستی در قوانین دائمی بیایند و در مسیر اجرا برای یکسال کفاف نمی دهند و یا اثربخشی و کارایی لازم را ندارند. لذا پیش بینی بودجه باید درست و منطبق با واقعیت بوده و مغایر با قوانین دائمی و احکام برنامه نباشد و در یک فرآیند و هدف گذاری مشخص و معلومی پیش رود./998/د102/ب1

ارسال نظرات