۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۶۷۰۹۴۵
در سالروز رحلت آیت الله شاهرودی صورت گرفت؛

گفت وگو با استاد حوزه درباره شخصیت علمی و انقلابی مرحوم آیت الله شاهرودی

گفت وگو با استاد حوزه درباره شخصیت علمی و انقلابی مرحوم آیت الله شاهرودی
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم همزمان با دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی به تبیین شخصیت علمی، حوزوی و انقلابی آن فقیه فقید پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به سالگرد رحلت آیت الله شاهرودی گفت: وی یکی از نوابغ و نخبگان ارزشمند حوزوی بودکه سالیان سال حوزه و انقلاب اسلامی از ثمرات وجودی این بزرگوار بهرمند شد.

وی افزود: آیت الله هاشمی شاهرودی در آغازین سال های نوجوانی وارد حوزه علمیه شدند و عمر خود را در مسیر فقه و فقاهت سپری کردند و تبدیل به نابغه ای پرافتخار برای حوزه علمیه شدند.

نماینده مجلس خبرگان با اشاره به ثمرات علمی آیت الله شاهرودی اظهار داشت: ایشان تالیفاتی داشت و درس های خارج ایشان در کتاب بحوث فی علم الاصول جمع آوری شد.

وی افزود: یکی از فعالیت های علمی آیت الله شاهرودی در اوایل انقلاب تدوین قانون بانکداری بدون ربا بود که توسط ایشان و جمعی از فضلا صورت گرفت و حقیقتا از ارزش بالایی برخوردار بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی گفت: وی در فعالیت های سیاسی بسیار پرنشاط ظاهر شد و با عضویت در مجلس خبرگان رهبری به فعالیت های سیاسی خود ادامه دادند و با عضویت در شورای نگهبان به ایفای نقش پراختند.

قائم مقام مدارس مشکات اظهار داشت: آیت الله هاشمی شاهرودی مدت 10 سال در مقام ریاست قوه قضائیه به نظام اسلامی خدمت کردند و در نهایت با ریاست مجمع تشخیص مصلحت به حکم رهبر معظم انقلاب کارنامه درخشانی در عرصه سیاسی و علمی  از خود بر جای گذاشتند.

وی افزود: آیت الله شاهرودی در زمان تصدی مدیریت مؤسسه‌ دايرة‌المعارف‌ فقه‌ اسلامى توانستند با کمک پژوهشگران چندین جلد از دائره المعارف را در اختیار اهل علم و حوزویان قرار دهند و با این وصف فقدان این عالم بزرگوار ضایعه ای بزرگ اسلام و انقلاب به شمار می آید.

گفتنی است حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در 24 مرداد 1327  دیده به جهان گشود و در محضر اساتیدی چون آیت الله خویی کسب علم کرد و از وی آثار متعددی بر جای مانده است.

وی پس از انقلاب در پست های مختلفی همچون نمایندگی مجلس خبرگان، عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه به مدت 10 سال، ریاست دائرة المعارف فقه اسلامی و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به خدمت پرداخت.

آیت الله هاشمی شاهرودی در نهایت پس از ابتلا به بیماری در تاریخ سوم دیماه 1397 در تهران بدرود حیات گفت و پیکرش در حرم کریمه اهل بیت(س) درقم  به خاک سپرده شد. 

ارسال نظرات