۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۶۷۰۹۵۶
رییس بنیاد صحیفه سجادیه کشور:

تعلیم و تربیت عالم مهم‌ترین نقش امام سجاد بود

تعلیم و تربیت عالم مهم‌ترین نقش امام سجاد بود
خراسان شمالی - رییس بنیاد صحیفه سجادیه کشور گفت: مهم‌ترین نقشی که امام سجاد (ع) در تاریخ ایفا کردند بحث تعلیم و تعلم و تربیت شاگرد و عالم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام عبدالعلی پوراکبر، رییس بنیاد صحیفه سجادیه کشور، امروز در نشست با طلاب و مسؤولان حوزه علمیه استان، اظهار کرد: درباره امام سجاد (ع) نگاه ناقصی در جوامع بشری و انسانی و شیعی و حتی ما طلبه‌ها و حوزویان وجود دارد که حضرت را عمدتاً با تاج البکائین و درزمینهٔ دعا می‌شناسیم و معرفی می‌کنیم.

وی افزود: این در حالی است که مهم‌ترین نقشی که امام سجاد (ع) در تاریخ ایفا کردند بحث تعلیم و تعلم است؛ به‌گونه‌ای که این امام همام موضوع تربیت شاگرد و عالم را به نحو بی‌سابقه‌ای در دنیای اسلام در دستور کار قرار دادند.

حجت‌الاسلام پوراکبر خاطرنشان کرد: شیخ مفید بیان می‌کند در بین علمای عامه مشهور این است که این علوم از حضرت سجاد (ع) به مردم رسیده و موضع، روزگار، تاریخ و دنیای آن حضرت بین علما مشهور بوده است.

وی اضافه کرد: زمانی که حضرت امام سجاد (ع) در مجلس یزید ملعون خود را معرفی می‌کند می‌فرماید: ما سرچشمه علم هستی که گویای این نقش و ویژگی برجسته امام چهارم است.

حجت‌الاسلام پوراکبر ادامه داد: بر اساس روایت‌هایی که شیخ مفید از امام صادق (ع) بیان کرده و درباره فضائل امیرالمؤمنین (ع) آورده است، حضرت در ذیل این فضایل بیان می‌کند که بین ما اهل‌بیت خاندان پیغمبر (ص) هیچ‌کس شبیه‌تر از علی بن الحسین امام سجاد (ع) به امیرالمؤمنین (ع) وجود ندارد؛ زیرا امام سجاد (ع) در زهد و فقه، شبیه‌ترین به امیرالمؤمنین (ع) است.

وی تصریح کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند اول کار امام زین‌العابدین (ع) با سه نفر شروع شد و در روایاتی داریم که با پنج نفر؛ اما به‌طور خلاصه باید گفت حضرت درمجموع با سه یا پنج نفر کار را شروع کردند و بعد مردم ملحق شده و شمار پیروان زیاد و زیادتر شدند.

حجت‌الاسلام پوراکبر با اشاره به دستاوردهای علمی امام سجاد (ع)، اظهار کرد: حضرت شاگردانی تربیت کردند که آثار علمی آن‌ها درزمینهٔ قرآن به جامعه عرضه شده است.

وی افزود: شهید مطهری می‌فرماید ابوحمزه ثمالی که از شاگردان امام سجاد (ع) است، جزء مفسران برتر قرآن محسوب می‌شود که کتاب او هم به چاپ رسیده است.

حجت‌الاسلام پوراکبر اظهار کرد: همچنین در تفسیر لغوی قرآن کریم کتابی چاپ شده که مؤلف آن پسر امام سجاد (ع) است و تفسیری مانند این تفسیر نداریم که همه این‌ها از دست‌پرورده‌های مکتب امام سجاد (ع)‌ هستند./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات