۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۷۰۹۷۰

جزییات مصوبه شورای عالی حوزه در خصوص مدارک طلاب

جزییات مصوبه شورای عالی حوزه در خصوص مدارک طلاب
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد به تشریح جزییات مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه درباره ملاک مدرک سطح دو و سه پرداخت و گفت: آثار و تبعات این مصوبه بسیار فراوان خواهد بود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد توضیحاتی درباره مصوبه شورای عالی حوزه درباره مدارک سطح دو و سه حوزه های علمیه ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی اظهار داشت: خبری که لازم است بیان شود تا در رسانه های خبری به اطلاع عموم طلاب، اساتید، معاونان و مدیران گرامی برسد، در خصوص یکی از قدم های تحولی حوزه در اصلاح برنامه های آموزشی و متوازن سازی مقطع تحصیلی سطح ۲و۳ است که در شورای عالی حوزه های علمیه تصویب شده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: مقطع سطح ۲ حوزه که شامل سه پایه ۷، ۸ و ۹ بود از این به بعد شامل دو پایه ۷و۸ است یعنی پایه ۹ از مقطع سطح ۲ کم شده و به مقطع سطح ۳ منتقل شده است. بنابراین سطح ۳ حوزه، شامل پایه های ۹و۱۰ به علاوه پایان نامه می باشد.

وی افزود: روشن است آثار و تبعات این مصوبه بسیار فراوان خواهد بود و با توجه به این که سطوح عالی، دچار تغییر اساسی می شود، لازم است ستاد و مدیریت های استانی برای اجرائی کردن این مصوبه تمهیدات لازم را تدبیر کنند.

وی افزود: برای پوشش دادن و متوازن سازی سطح ۲ و۳ و آمادگی جهت اجرای این مصوبه لازم است آئین نامه ­ها و دستورالعمل های اجرائی در بخش های مختلف از جمله، امور تحصیلی، امور اساتید، مدارج علمی، تأسیس و توسعه و... تدوین شود، بنابراین با توجه به الزامات و استلزامات اجرای این طرح، طلاب و مسئولین گرامی شتاب نکنند تا در اسرع وقت بستر اجرای طرح فراهم شده، مورد بهره برداری قرار گیرد.

معاون آموزش در خصوص ارتقاء اختیارات استانی نیز اظهار داشت؛ در چارچوب قوانین و مصوبات شورای عالی و همچنین شوراهای تعریف شده ذیل شورای عالی، همچنان رویکردمان، رویکرد ارتقاء بخشی است چون برکات فراوانی به همراه دارد. بنابراین همان طور که امتحان شفاهی طلاب سطوح ۳،۲،۱ به تناسب ظرفیت هایی که در استان ها وجود دارد واسپار شده و یا در حال واسپاری است.

وی افزود: یکی دیگر از واسپاری هایی که بیش از یک سال است به استانها ابلاغ شده، امتحان استادی سطح یک است. البته در این خصوص استان­ها هنوز در مقام عمل به میدان نیامده اند. تقاضا می شود استان ها اساتید واجد شرائط را به ستاد معرفی کرده تا پس از بررسی و ارزیابی های لازم، احکام آنها صادر شود و امتحان استادی سطح یک در چارچوب اعلام شده توسط استانها برگزار شود.

برای دیدن مصوبه جدید شورای عالی حوزه های علمیه اینجا را کلیک کنید.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد که در اجلاسیه منطقه ­ای مدیران و معاونان آموزش حوزه ­های علمیه استانی(منطقه ۵ کشور) سخن می گفت، با اشاره به هتاکی فردی ملبس، به جایگاه ولایت و رهبری اظهار داشت: موضع و نگاه حوزه در خصوص جسارت به مقام منیع ولایت و رهبری، چه شخص ایشان و چه شخصیت و جایگاه والای آن، موضع انقلاب و نظام است و هتاکان محکوم هستند.

وی بیان داشت: نقل برش هایی از تاریخ اقوام و زندگی پیامبران در قرآن کریم برای درس گرفتن و عبرت ­ها است. قرآن درباره این نقل­ها می فرماید: « ان فی ذلک لعبرة ... » یعنی عبور کردن از تاریخ و بهره گیری از آن در زندگی، زمان و حیات خود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: تاریخ از افرادی مانند زبیر نام می برد که در خطر سقوط قرار گرفتند. خداوند به پیامبر گرامی اسلام که ملکوت آسمان و زمین را مانند حضرت ابراهیم ع می بیند، می فرماید: عده ای هستند که امور را بر تو وارونه می کنند « و قلّبوا لک الامور » وارونه کردن امور، یعنی حق را باطل، باطل را حق، شهید را جلاد و جلاد را شهید جلوه دادن. ممکن است اطرافیان و حتی فرزندان، قدم به قدم، انسان را به جایی برسانند که در مقابل حجت حق بایستد و اینجا خطر سقوط است که انسان­های بزرگ را تهدید می کند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاسیه مجازی استانی منطقه ۵ کشور بیان داشت: از ثمرات دیدار حضوری دوستان در استان ها، نزدیک شدن و مواجهه با مشکلات و لمس واقعیات است که تأثیر به سزایی در برنامه ریزی­ها و ایجاد انرژی مضاعف در پیگیری اقدامات دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار امیدواری کرد: در اجلاسیه ­هایی که به دلیل شرایط موجود به صورت حضوری - مجازی برگزار می­ شود بتوان بخشی از اهداف را با شنیدن نقطه نظرات مسئولین محترم استانی و مسائل و مشکلات آموزشی، با توجه به امکانات و ظرفیت ها و هم افزایی یکدیگر، پیگیری و به ثمر رساند.

وی با بیان این که تحول در حوزه یعنی همگامی با نیازهای زمان و پاسخگویی به آن، اضافه کرد: این نظام مقدس که تثبیت شده و دنبال تمدن سازی است، نیازمند لشگر و نیروی خاص خودش است تا بتواند با ایده پردازی های نوین، جوامع را همراه و همگام سازد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: به برکت بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی امام بزرگوار، حوزه عَلَم بزرگی را برافراشت و همه را متوجه خود کرد. باور کنیم که در این زمان زندگی می کنیم بنابراین ما در این برهه از زمان، نیروهای فکری خودمان را می­ خواهیم، طلبه زمان خودمان و حوزه تراز انقلاب را می خواهیم که این امر قدمی برای رسیدن به آن حاکمیت جهانی اهل بیت (ع) به دست امام عصر (عج) می باشد و این هدف و نگاه است و ما در این سربازخانه حضور داریم و نفس می کشیم و می خواهیم کارآئی و اثربخشی داشته باشیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: در این دوره، در خصوص امتحانات شفاهی اتفاقات بسیار مهمی رقم خورد و به دنبال مصوبه شورای عالی حوزه ها واسپاری ها آغاز شد. بر این اساس، اساتید ممتحن شفاهی طلاب که در کل کشور به ۳۰ نفر می رسید به بیش از ۳۴۰ نفر در سطوح ۱، ۲ و ۳ افزایش یافت. از مدیریت­ های استانی تقاضا می­ شود همچنان این موضوع را پیگیر باشند، اساتید را معرفی کنند تا در ستاد ارزیابی و با توجه به ضوابط و چارچوب ­ها مورد تأئید و احکام آن­ها صادر شود./998/ج

ارسال نظرات