۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۰۷۴
یادداشت؛

بایدن و توهمی برای تسلای داغدیدگان برجام

بایدن و توهمی برای تسلای داغدیدگان برجام
انتخابات آمریکا، جان تازه‌ای به برجامیان داد و دریچه‌ای از اما و اگرهای جدید را پیش روی حامیان دولت،‌ باز کرد تا بار دیگر تئوری آمریکای خوب ـ‌ آمریکای بد را بازسازی کنند.

«برای رفع مشکلات مردم و درست شدن آینده کشور به وعده‌های این و آن اعتماد نکنید، زیرا اینها وعده‌های خوبان نیست بلکه وعده‌های اشرار است، ضمن آنکه دشمنی‌ها را نیز نباید از یاد ببرید. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. دشمنی‌ها فقط مخصوص آمریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود، آمریکای اوباما نیز با شما و ملت ایران بدی کرد.» رهبر معظم انقلاب 26 آذر 99

شاید در آینده حکمت این فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب بیش از پیش بر همگان روشن شود همان‌طور که برخی سعی داشتند فرمایشات ایشان درباره برجام را دگرگونه تفسیر کنند اما هنوز چیزی از تصویب آن آفتاب تابان نگذشته بود که حقایق روشن شد و بار دیگر افراد منصف بر به جا بودن هشدارهای رهبری صحه گذاشتند.  

نمی‌دانم تأکید و تذکرات مکرر ایشان در این زمینه، ناشی از امیدی است که به نجات گرفتار شدگان در باتلاق برجام دارند یا تلاشی است برای تنویر افکار عمومی و پیشگیری از همراهی احتمالی برخی از مردم با برجامیان تا قعر این باتلاق است.

از روز نخستی که دولت یازدهم روی کار آمد و آهنگ مذاکره را نواخت، رهبر معظم انقلاب و همه دلسوزان نظام بارها و بارها نسبت به پیامد مذاکره با شیطان بزرگ و ایادی آن را تذکر دادند اما گوش شنوایی نبود و نهایتا آنچه نباید می‌شد شد.

طبیعی است، دولتی که همه حیثیت خود را خرج به دست آوردن برجام کرده،‌ نمی‌تواند مرگ آن را باور کند؛ مانند کسی که عزیزش دچار مرگ مغزی شده و در پاسخ استدلال همه پزشکان، کارشناسان و دلسوزان تنها چشم به خط‌های روی مانیتور دوخته که بالا و پائین می‌روند.

توهم آمریکای خوب ـ‌ آمریکای بد دوباره جان گرفت

انتخابات 2020 آمریکا، گویا جان دوباره‌ای به برجامیان داد و دریچه‌ای از اما و اگرهای به ظاهر جدیدی را پیش روی رسانه‌ها و تحلیل‌گران حامی دولت،‌ باز کرد تا بار دیگر تئوری آمریکای خوب ـ‌ آمریکای بد را بازسازی و منتشر کنند.

در مقابل بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل بارها این تئوری واضح البطلان را با تکیه بر استدلال  و تجربه رد کرده اند. با وجود اینکه ظاهرا سیاست‌‌های دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در خصوص ایران متفاوت است اما متخصصان امر این اختلاف را صرفا تاکتیکی می‌دانند و معتقدند ضدیت با ایران هدف راهبردی آمریکا است؛‌ بنابراین هر دو حزب در این خصوص اتفاق ‌نظر دارند.

دولت جدید آمریکا نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ هرچند برای کسانی که دل در گرو آمریکا دارند و چشم‌شان تنها به دست کدخدای‌شان است، چهره در نقاب آمریکا جذاب‌تر و دل‌پذیرتر از موضع گیری بی‌پرده جمهوری خواهان است. بررسی برآیند کلی عملکرد دولت‌های دموکرات‌ها در مقابل ایران و مقایسه آن با دولت‌هایی که با پرچم جمهوری خواهی روی کار آمده اند گواه این مدعا است؛ ضرباتی که آن ها بر ایران وارد کردند کمتر از آمریکای بدون روتوش نیست.

حتی اگر بخواهیم عملکرد دولت‌های گذشته حزب دموکرات را نادیده بگیریم باز هم جای هیچ‌گونه امیدورای نیست چراکه سابقه رییس جمهور جدید و افرادی که حضورشان در کابینه جدید محتمل است، نیز بسیار تیره و تار است. از این‌رو بد نیست نگاهی گذرا به رویکرد این افراد داشته باشیم.

آمدن بایدن و توهمی برای تسلای داغدیدگان برجام

سیاست‌های جنگ طلبانه بایدن

بایدن که به چهره‌ای دموکرات شهرت یافته، سابقه همکاری با مقابل را نیز در کارنامه خود دارد. دیدگاه او کاملا منطبق با سیاست‌های صهیونیست‌ها است؛ نه تنها عملکرد او این مطلب را اثبات می‌کند بلکه خودش نیز در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون اسرائیل نیز به این موضوع تصریح کرده و گفته است: «من یک کاتولیک معتقد هستم، و مانند هر کاتولیک سرسختانه بر این اصل پای می‌فشارم که یک کاتولیک خوب پیش از آن‌که مسیحی باشد، باید یک یهودی خوب باشد و من نیز پیش از آن که مسیحی باشم خود را یک یهودی می‌دانم، و نه تنها این، بلکه افتخار دارم که بگویم که من یک صهیونیست هستم و به صهیونیست بودن خود افتخار می‌کنم و به وجود اسرائیل و ملی‌گرایی یهودیان سخت پایبندم».

بایدن به شدت حامی طرح گسترش دامنه ناتو به اروپای شرقی است و در دهه ۱۹۹۰ معتقد بود که آنها باید در جنگ یوگسلاوی مداخله کنند. همچنین او در سال 2002 از موافقان تجزیه عراق بود و به طرح حمله آمریکا به عراق رأی مثبت داد.

در سال ۲۰۰۶ نیز طرحی مبنی بر پیاده کردن نظام فدرالی در عراق مطرح شد، بر این اساس همسایه ما به سه بخش کردنشین، شیعه نشین و سنی نشین تقسیم می‌شد؛‌ جو بایدن پیشنهاد دهنده این طرح بود. جالب اینجا است که در مناظرات خود با ترامپ همین نسخه را برای افغانستان تجویز کرد و گفت: « این کشور درست شدنی نیست؛ بنابراین باید نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و در عوض پاکستان پایگاهی برای این سربازان در اختیار آمریکا بگذارد تا واشنگتن بتواند به جلوگیری از حملات تروریستی از افغانستان به آمریکا ادامه بدهد».

او در سال ۲۰۰۱ نیز از حامیان سرسخت جنگ آمریکا علیه افغانستان بود و تاکید داشت باید هر کاری لازم است در این زمینه انجام شود. همچنین در تصمیم‌گیری برای در مداخله نظامی آمریکا در لیبی نیز رد پای او مشاهده می‌شود.

آمدن بایدن و توهمی برای تسلای داغدیدگان برجام

هریس به دنبال برجام موشکی

«کامِلا هریس» معاون اول بایدن به حمایت از اسرائیل و حق آن در دفاع از خود شهرت فروانی دارد و همسرش یک وکیل یهودی است. او در زمینه توافق هسته‌ای معتقد است: «بهترین ابزارِ موجود در اختیار ما برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران و اجتناب از یک درگیری نظامی فاجعه ‌بار در خاورمیانه است؛ این توافق باید گسترش یابد و آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران را نیز شامل شود».

آمدن بایدن و توهمی برای تسلای داغدیدگان برجام

اهرم جنگ؛ چاشنی دیپلماسی دولت بایدن

«آنتونی بلینکن»، گزینه بایدن برای وزارت امور خارجه نیز فردی یهودی است و امنیت رژیم غاصب اسرائیل برای او حتی نسبت به منافع حزبی نیز ارجحیت دارد. چهره‌ای که در بی‌ثبات کردن اوضاع سوریه نقش بسزایی داشت و برای مسلح کردن مخالفان بشار اسد، تلاش زیادی داشت. او هم معتقد است بایدن به دنبال توافقی قوی‌تر با ایران خواهد بود.

بلینکن چند ماه پیش از انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور گفته بود چنانچه این اتفاق بیفتد، تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال ‌شده توسط دولت ترامپ را حفظ خواهد کرد.

او معتقد است ظرفیت‌های دیپلماسی را باید با اهرم جنگ و قدرت بازدارندگی تکمیل کرد و به کار گیری نیروی نظامی را برای داشتن یک دیپلماسی مؤثر ضروری می‌داند.

بلینکن خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه را موجب ضربه خوردن امنیت اسرائیل غاصب می‌دانست و از این‌رو با تصمیم دولت ترامپ در این زمینه به شدت مخالف بود.

آمدن بایدن و توهمی برای تسلای داغدیدگان برجام

جنگجویان دموکرات

«میشله فلورنوی» و «لوید اوستین» دو گزینه احتمالی پست وزارت دفاع هستند. فلورنی در سال ۲۰۱۲، طی سخنرانی در اندیشکده بروکینگز علیه ایران تأکید کرده بود: «گزینه نظامی هرگز از روی میز برداشته نشده است. من که از پنتاگون می‌آیم، به شما اطمینان می‌دهم برنامه‌ریزی پنتاگون برای آن (اقدام نظامی) به طرز شگفت‌آوری قدرتمند است و این گزینه آماده است!».

اوستین نیز که سابقه ریاست سازمان تروریستی سنتکام را در کارنامه خود دارد، یکی از مسؤولان ارشد حملات آمریکا به افغانستان و عراق بود. مسؤولیت استقرار نیروهای داعش در سوریه نیز یکی دیگر از مدال‌های افتخار این ژنرال بازنشسته است.

آمدن بایدن و توهمی برای تسلای داغدیدگان برجام

بایدن نیروهای جامعه بین‌المللی را علیه ایران به کار خواهد گرفت

«آرون کیاک» مشاور بایدن در امور مربوط به تعامل با جامعه یهودیان است؛ او طی مصاحبه‌ای به خبرنگار روزنامه جروزالم ‌پست، می‌گوید:« اگر بایدن پیروز انتخابات باشد، درباره مسائلی فراتر از برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهیم کرد. سامانه‌های موشک‌های بالیستیک، سرکوب‌گری داخلی در ایران و سایر اقدامات مخرب این کشور در منطقه از جمله موضوعات این گفت‌وگوها خواهد بود.»

او همچنین تأکید می‌کند:« جو بایدن رهبری آمریکا در خارج از مرزها را احیا و جامعه بین‌المللی را با خود همراه خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند. این دولت برای مقابله با ایران نیروی جامعه بین‌المللی را به کار خواهد گرفت».

آمدن بایدن و توهمی برای تسلای داغدیدگان برجام

انتخاب بایدن به معنای کاهش تحریم‌ها نیست

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوره بایدن خواهد بود. او نیز در طرح حمله به لیبی و همچنین جنگ سوریه نقش فعالی داشت. سالیوان براین باور است که: « پیروزی دموکرات ها در انتخابات به این معنی نیست که تحریم ها علیه ایران کاهش خواهد یافت». او تجدید نظر در مفاد توافق هسته‌ای را لازم دانسته و تمدید زمان محدودیت‌ها، موشک‌های بالستیک و راستی آزمایی، را از جمله موضوعاتی می‌داند که باید بر روی آنها مذاکره شود.

آمدن بایدن و توهمی برای تسلای داغدیدگان برجام

«آلخاندرو میورکاس» رییس سازمان امنیت داخلی در دولت جدید است؛ مادرش یهودی تبار و خودش هم ارادت خاصی به صهیونیست‌ها دارد. او در دوره اوباما همواره در صف مقدم جنگ با مهاجران و مسؤول ساخت قفس‌هایی بود که کودکان مهاجر لاتین تبار را از والدین‌شان جدا کرد.

اینها تنها بخشی از آن دست چندنی است که از دستکش مخملی بیرون زده؛ در شرایطی که حتی دموکرات‌های به ظاهر صلح طلب نیز ابایی از ابراز چهره واقعی آمریکا در محافل رسانه‌ای ندارند،‌ مشاطه‌گران داخلی همچنان مشغول بزک کردن این چهره کریه المنظر هستند.

امید است که در آینده‌ای نه چندان دور مسؤولانی سکان اداره امور را بر عهده بگیرند که با روحیه انقلابی و جهادی به دنبال باز کردن گره مشکلات کشور باشند و راه حل آن را تنها بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی بدانند و نسبت به لبخندهای گاه و بی‌گاه دشمنان قسم خورده ایران، چشم و دل‌شان سیر باشد./928/ج

حسین فلاح

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
چرا دادگاه برادر جهانگیری در بانک گردشگری ، ولی الله سیف در بانک مرکزی و جلسه دوم محاکمه احمد عراقچی برگزار نمیشه؟!!!
چرا دادگاه برادر جهانگیری در بانک گردشگری ، ولی الله سیف در بانک مرکزی و جلسه دوم محاکمه احمد عراقچی برگزار نمیشه؟!!!
چرا دادگاه برادر جهانگیری در بانک گردشگری ، ولی الله سیف در بانک مرکزی و جلسه دوم محاکمه احمد عراقچی برگزار نمیشه؟!!!
0
0