۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۶۷۱۰۹۱
آیت‌الله رئیسی در دیدار قضات و کارکنان قضایی خراسان شمالی:

قاضی عزیز، قاضی نفوذناپذیر است/ قضات مصداق اتم عدالت ورزی باشند

قاضی عزیز، قاضی نفوذناپذیر است/ قضات مصداق اتم عدالت ورزی باشند
رئیس قوه قضاییه گفت: قاضی عزیز، قاضی «نفوذناپذیر» است بدین معنا که نه از صاحبان قدرت و ثروت و نه از بستگان خود و نه حتی از خودش نفوذ نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، شامگاه پنج‌شنبه در دیدار قضات و کارکنان قضایی خراسان شمالی با بیان اینکه عدالت امری فطری است و در فطرت همه انسان‌ها عدالت و حق‌خواهی وجود دارد اظهار داشت: بنا بر همین جهت نیز حتی افرادی که دادگاه حکمی را به‌ حق و عدالت علیه آن‌ها صادر می‌کند اگرچه در ظاهر اظهار نارضایتی می‌کنند اما در خلوت خود با خداوند، از اینکه عدالت جاری شده، خرسند هستند.

وی با اشاره به این نکته که قاضی بر اساس ظواهر حکم می‌کند اما باید تا آنجا که امکان‌پذیر است برای او کشف حقیقت صورت بگیرد، عنوان کرد: بر همین اساس تأکید شده است که قاضی باید کشف حقیقت کند.

آیت‌الله رئیسی همه قضات را موظف به تلاش برای کشف حقیقت دانست و تصریح کرد: کارشناسان و وکلا و اعضای پزشکی قانونی و سایر دست‌اندرکاران و همکاران امر قضاوت باید برای کشف حقیقت به قاضی کمک کنند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: وکیل باید وکالت از حقیقت کند و اگر بداند امری باطل است و او در جهت حق جلوه دادن باطل اقدام کند، اکل مال به باطل کرده است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بنا بر روایات یک ساعت عدالت ورزی و تلاش برای تحقق عدالت از یک سال عبادت برتر است، افزود: اگرچه تحقق عدالت تنها در شمول مسئولیت‌های قاضی نیست و یک فرماندار نیز در مقام اجرای عدالت است اما قضات مصداق اتم عدالت ورزی و تلاش برای تحقق عدالت هستند.

رئیس قوه قضاییه توجه به شأن و جایگاه قضات را امری بسیار مهم دانست و گفت: مقام معظم رهبری نیز فرمودند «قاضی را عزیز بدارید»؛ قاضی عزیز، قاضی «نفوذناپذیر» است بدین معنا که نه از صاحبان قدرت و ثروت و نه از بستگان خود و نه حتی از خودش نفوذ نمی‌پذیرد. حب و بغض این قاضی در رأیی که صادر می‌کند دخالت ندارد.

رئیس قوه قضاییه همه قضات و دست‌اندرکاران قضایی را به آخرتی عمل کردن توصیه کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی بروز و ظهور رسانه‌ای چندانی نداشت اما از آن جهت که آخرتی عمل می‌کرد، خداوند متعال بر عزتش افزود.

آیت‌الله رئیسی همچنین خطاب به قضات دادگستری خراسان شمالی گفت: بهترین سکو برای پرش همین جایگاه سازمانی شما قضات و دست‌اندرکاران قضایی و خدمت به مردم و گره‌گشایی از کار مردم در این جایگاه است./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات