۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۶۷۱۱۴۵
نماینده ولی فقیه درکاشان در گفت و گو با رسا مطرح کرد؛

کاشان کارهای بر زمین مانده نهج البلاغه در کشور را بردارد

کاشان کارهای بر زمین مانده نهج البلاغه در کشور را بردارد
اصفهان - کاشان باید از ظرفیت دوساله پایتختی نهج البلاغه استفاده کند و ببیند چه کار‌هایی از نهج البلاغه بر روی زمین مانده است که باید بردارد.
اشاره: رهبرمعظم انقلاب در پنجمین کنگره نهج البلاغه فرمود، همانطور که قرآن خوانده می‌شود، نهج البلاغه هم باید خوانده شود، چون تعالی قرآن است و همانطور که مسلمان‌ها خود را موظّف می‌دانند با قرآن اُنس پیدا کنند و ندانستن قرآن را برای خود نقص می‌دانند، ندانستن نهج البلاغه هم باید برایشان نقص به حساب بیاید.

انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه به مدت دو سال یکی از اتفاقات کم نظیر درجهان اسلام است که بستر این کار یکباره فراهم نشده است و یک روزه و یک شبه به آن نرسیده است بلکه از همان قرون اولیه اسلام تا الان فراهم شده است و شهرستان دارالمومنین کاشان در بخش نهج البلاغه با تلاش مؤسسه امیرالمومنین (ع) کاشان، افزون بر ۵۰ حافظ نهج البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ حافظ بخش‌هایی از نهج البلاغه، ۲۰۰ حافظ کل قرآن مجید و ۱۵ حافظ کل صحیفه سجادیه در شهرستان کاشان آموزش دیدند.

این استعداد و ظرفیت در شهرستان کاشان سبب شد تا کاشان عنوان نخستین شهرستان در طرح ملی «کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران» از ۲۱ مهر سال ۹۹ به مدت ۲ سال عنوان پایتخت نهج البلاغه کشور را کسب کند.

پیش از این نیز کاشان به مدت یکسال به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شد، اما این عنوان تنها به روی کاغذ بود و هیچ دستاوردی را به همراه نداشت و برای اینکه این اتفاق باردیگر تکرار نشود باید تدبیر کند چه کار‌هایی از نهج البلاغه بر روی زمین مانده تا آن را بردارد و برای رسیدن به نتیجه ضرورت دارد دبیرخانه دائمی نهج البلاغه به کاشان واگذار شود.

در این خصوص خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت و گویی با آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان انجام داده است تا بیشتر به واکاوی ابعاد مختلف انتخاب کاشان به عنوان نخستین شهر پایتخت نهج البلاغه کشور بپردازیم که مشروح آن در ادامه آمده است.
آیت الله عباسعلی سلیمانی
رسا – به نظر شما انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه کشور به مدت ۲ سال براساس چه معیار‌ها و ملاک‌هایی است؟
کاشان ظرفیت بالایی در قرآن و تفاسیر قرآنی و نهج البلاغه دارد که بستر پایتختی نهج البلاغه را از قرون اولیه اسلام تا به الان فراهم کرده است، نه اینکه یک روزه و یک شبه به آن رسیده باشد چرا که نخستین نسخه نهج البلاغه در سال ۵۱۱ به وسیله سید فضل الله راوندی کاشانی ازعراق به ایران آمد و ملا فتح الله کاشانی نیزدر دوره صفویه شرح و ترجمه نهج البلاغه را انجام داده است و ترجمه و شرح نهج البلاغه ملافتح الله کاشانی مقدم بر شرح و ترجمه نهج البلاغه فیض الاسلام است و ما در این دیار فعالیت‌های نهج البلاغه را به شکل گسترده داشته و داریم و نخستین زن حافظ کل قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و تربیت ۵۰ حافظ کل نهج البلاغه برای نخستین بار در جهان تشییع در حال حاضر از کاشان است.

رسا – با انتخاب کاشان به عنوان نخستین پایتخت نهج البلاغه کشور شما به عنوان نماینده ولی فقیه در کاشان و امام جمعه این شهرستان چه انتظاری از متولیان فرهنگی کشور دارید؟

من از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکیلات فرهنگی کشورانتظار دارم تا شهرستان کاشان را به عنوان دبیرخانه دائمی پایتختی نهج البلاغه انتخاب و معرفی کند.

رسا – به نظر شما کاشان با این ویژگی‌هایی که شما از آن نام بردید می‌تواند به عنوان پایتخت وحدت جهان اسلام معرفی شود؟
دارالمومنین کاشان به اندازه‌ای ظرفیت دارد که بتواند حتی به عنوان پایتخت وحدت جهان اسلام معرفی شود چرا که در قرن دهم پایتخت ادبی ایران بوده است و قبل از اینکه بحث‌های احادیث مشترک را در این برهه از زمان داشته باشیم، درگذشته به برکت فیض کاشانی این عالم بی نظیر روایات عامه و خاصه و روایات اهل سنت را در کنار روایات شیعه در کتاب شریف مهج داشته است، از این رو اگر بگوییم کاشان پایتخت وحدت جهان اسلام است غلو نکرده ایم.

رسا – اکنون که کاشان به مدت دو سال پایتخت نهج البلاغه کشور است چه کار‌هایی از نهج البلاغه بر روی زمین مانده است که باید برداشته شود؟
به صورت فهرست می‌توانم ادعا کنم که نهج البلاغه و الهیات و ماوراءطبیعه، نهج البلاغه سلوک وعبادت، نهج البلاغه حکومت وعدالت، نهج البلاغه واهل الابیت وخلافت، نهج البلاغه موعظه و حکمت، نهج الباغه دنیا و دنیاپرستی، نهج البلاغه حماسه و شجاعت، نهج البلاغه ودعا و مناجات، نهج البلاغه و شکایات و انتقادات کاشان، نهج البلاغه و اصول اجتماعی، نهج البلاغه و اسلام و قرآن، نهج البلاغه و اخلاق تهذیب، نهج البلاغه و تعریف و تمجدید و گاهی مذمت از جمله کار‌های بر زمین مانده نهج البلاغه کشور است که کاشان باید ازاین ظرفیت طی دو سال پایتختی نهج البلاغه استفاده کند و انجام دهد.
آیت الله عباسعلی سلیمانی
رسا – شهری که می‌خواهد شأن و تراز خود در نهج البلاغه به دست بیاورد چه ویژگی مهمی باید داشته باشد؟
شهری که می‌خواهد شأن و تراز خود را در نهج البلاغه به دست بیاورد در این شهر باید وحدت و همدلی در کاشان زبانزد باشد، هم رنگی مردم آن تابلو باشد وهم نوازی و هم سلوکی مردم این شهرالگوی دیگر شهرستان‌های کشورباشد وطی دو سال پایتختی نهج البلاغه بیشترین بهره برداری را داشته باشد تا نهج البلاغه به نهج الحیات تبدیل کند و حتی بهتر از آن به نهج الانسانیت تبدیل شود.

رسا – به نظر شما نهج البلاغه تنها متعلق به گروه خاصی است یا همه باید کمک کنند تا نهج البلاغه ازغربت خارج شود؟

قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به گروهی خاص و قشر خاصی تعلق ندارد و در انحصار گروه خاصی نیست که تنها روحانیون متولی آن باشد، بلکه امروز جوانانی را داریم که مهارت آن‌ها در نهج البلاغه فوق العاده است، از این رو نهج البلاغه دارای موضوعات مختلفی است که می‌توان بیش ازهزاران موضوع را از نهج البلاغه استخراج کرد، برای جهان تشییع خوب نیست یک مسیحی ۲۴۰ مرتبه نهج البلاغه را خوانده باشد، اما یک شیعه حتی یک بارنهج البلاغه را نخوانده باشد.

رسا – تعریف شما از نهج البلاغه چیست؟
نهج البلاغه نیزمانند قرآن دریای عمیق بیکرانی است که هرچه در آن شنا کنیم به عمق آن نخواهیم رسید، اما باید به مقدارفهم خود ازاین دریای بیکران استفاده و بهره برداری کنیم که به نظر من جوانان ایران و کاشان از سرمایه‌های شخصی خود استفاده نمی‌کنند، نسل جوانان کاشان باید ازسرمایه‌های انباشته شده گذشتگان شهری که ملا محسن‌ها و نراقی‌ها و ملاقتح الله‌ها و راوندی‌ها را دارد استفاده کند و ازذخائر شهدا به عنوان بی نظیرترین سرمایه در اختیار نظام جمهوری اسلامی ایران نهایت بهره برداری را برای پاسداری از این میراث عظیم داشته باشند، نسل جوان امروز نباید خود را با جوان‌های غربی که داشتن چنین ظرفیت‌ها و الگو‌هایی محروم هستند مقایسه کنند.
آیت الله عباسعلی سلیمانی
رسا – چه توصیه‌ای برای مسؤولان شهرستان کاشان دارید؟
مسؤولان شهرستان کاشان باید به تاریخ و تمدن و ظرفیت و قابلیت و منطقه کاشان به گونه‌ای توجه داشته باشند که کاشان جایگاه خودش را در تراز تاریخ و تمدن ۷ هزار و ۵۰۰ ساله خود پیدا کند، شهرستان کاشان نه تنها دارای ظرفیت‌های منطقه‌ای و کشوری است بلکه ازظرفیت‌های بین المللی برخوردار است و در بخش های مختلف از جمله تفسیر و نهج البلاغه دارای جایگاه رفیعی است که زمانی می‌توان کاشان را به معنی واقعی اش معرفی کرد که همه مردم منطقه کاشان با یکدیگر متحد و منسجم باشند و تمامی توان و انرژی خود را در راستای یک هدف واحد که حفظ دین و تاریخ و تمدن کاشان است به کاربگیرند./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سید عارف نوریان
Iran, Islamic Republic of
۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
کاشان یا نهج البلاغه کجای حوزه انقلابی جای دارد؟
0
0