۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۶۷۱۱۷۷

آشنایی با ادیان و مذاهب لبنان

آشنایی با ادیان و مذاهب لبنان
موسسه انتشارات زمزم هدایت، کتاب «آشنایی با ادیان و مذاهب لبنان» نوشته آقایان مهدی عزیزان و عبدالهادی احمدی را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب «آشنایی با ادیان و مذاهب لبنان» نوشته آقایان مهدی عزیزان و عبدالهادی احمدی را روانه بازار نشر کرده است.

لبنان کشوری در منطقه غرب آسیا، در ساحل دریای مدیترانه و هم مرز با فلسطین اشغالی و سوریه است. لبنان پس از بحرین کوچک‌ترین کشور جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) است، اما اهمیت ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک این کشور با توجه به مرز مشترک آن با فلسطین اشغالی و سوریه جایگاهی ویژه به آن بخشیده است. از دیگر عوامل مؤثر در این اهمیت، گرایش‌های دینی و مذهبی فعال این کشور است؛ چراکه از عناصر اساسی اثرگذار در هر منطقه جغرافیایی، باورهای اعتقادی و دینی آن سامان است. لبنان با وجود مساحت کوچک، پذیرای گرایش‌های گوناگون عقیدتی و دارای جهان بینی‌های تعریف شده متعدد است. اسلام و مسیحیت دو شاخه اصلی ادیان در لبنان هستند که هریک به زیرشاخه‌هایی متعدد و قرائت‌هایی گوناگون از اصول و باورهای اصلی تقسیم می‌شود.

ویژگی اثر

در کتاب حاضر، مذاهب متنوع و فعال وابسته به ادیان اسلام و مسیحیت در محورهای تاریخ، عقاید، آیین‌ها، متون، منابع و شخصیت‌های مهم، گستره جمعیتی و فعالیت‌های سیاسی - اجتماعی معرفی شده‌اند.

ویژگی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد تصویرهای است که هر چندگاه مزین کننده کتاب است و نقشه جغرافیایی و شخصیت‌های تأثیرگذار در کشور را به نمایش گذاشته و خواننده را به فضای کشور لبنان بیشتر آشنا می‌کند.

خواندن این اثر گران‌سنگ را به محققین و علاقه‌مندان به این کشور خاورمیانه‌ای توصیه می‌کنیم.

برشی از کتاب

نویسنده در صفحه 66 کتاب درباره چگونگی تولد شیعه در کشور لبنان چنین می‌نویسد:

ریشه پیدایی شیعه را در لبنان باید در فتوحات صدر اسلام و حضور صحابی گران‌قدر رسول خدا، ابوذر غفاری، در منطقه شام دانست. منطقه شام آن روز که بر پهنه وسیع سوریه فلسطین، اردن و لبنان امروزی اطلاق می‌شد، در سال چهاردهم هجری به دست مسلمانان فتح شد. در بین فاتحان مسلمان شخصیت‌های شیعی مانند ابوذر غفاری وجود داشتند که حضور آنان در منطقه، بذر شیعه را در آن دیار پراکند؛ به همین سبب، می‌توان ورود تشیع را به شام با ورود اسلام به آنجا هم زمان دانست.

ابوذر پس از فتح شام، در آن سامان ماندگار شد و در فتوحاتی دیگر مانند فتح مصر، بیت المقدس، جابیه و قبرس شرکت داشت؛ هرچند گاه به گاه برای به جا آوردن حج یا انجام دادن کارهای دیگر به مکه و مدینه سفر می‌کرد. صداقت و صراحت لهجه او نفوذ بسیاری در بین مردم یافت و تفکر شیعی ابوذر را در میان آنان رواج داد. حضور او به قدری مؤثر بود که معاویه، حاکم شام ادامه سکونت او را در شام مصلحت ندید و در نامه‌ای به عثمان، خواستار فراخواندن او به مدینه شد. عثمان نیز چنین کرد و او را در سال ۳۰ هجری قمری به مدینه احضار کرد. مدت زمان اقامت ابوذر در مدینه به درازا نکشید. زبان نصیحت‌گر و تند ابوذر در مواجهه با عثمان بر او گران آمد و عثمان او را به ربذه - جایی در مسیر مدینه به عراق و محل نگهداری اشتران بیت‌المال - تبعید کرد و تا پایان عمر (سال ۳۲ ق) در آنجا ماند.

هر چند برخی کوشیده‌اند تشیع لبنان را حاصل اقامت ابوذر در منطقة جبل عامل بدانند، واقعیت این است که حضور ابوذر در این منطقه در منابع تاریخی کهن ثابت شده نیست، ولی درعین حال نمی‌توان از تأثیر اقامت تقریبی پانزده ساله ابوذر - از سال ۱۴ تا ۳۰ هجری - در منطقه شام، در گرایش لبنانیان به تشیع چشم پوشید.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب «آشنایی با ادیان و مذاهب لبنان» نوشته آقایان مهدی عزیزان و عبدالهادی احمدی را در 311 صفحه و شمارگان 50۰ نسخه با قیمت 28000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: 37730735- 09102042071 تماس حاصل نمایند./826/

ت/آشنایی با ادیان و مذاهب لبنان

ارسال نظرات