۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۷۱۲۰۰
مکتب سلیمانی؛

گره خوردن به فرهنگ عاشورا؛ راز ماندگاری مکتب حاج قاسم

گره خوردن به فرهنگ عاشورا؛ راز ماندگاری مکتب حاج قاسم
حجت الاسلام همتیان مکتب سردار سلیمانی را مکتب بندگی، اخلاص، ایثار و شهادت دانست و گفت: رازی که باعث زنده ماندگاری مکتب امام حسین(ع) شده در حرکت حاج قاسم نیز وجود دارد.

حجت الاسلام محمد همتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به ویژگی ها و شاخصه های مکتب شهید سلیمانی، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده که محبت مؤمنان و انجام دهندگان اعمال صالح را در دل های مردم قرار می‌دهد.

استاد درس اخلاق حوزه عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند زمانی که خداوند متعال کسی را دوست داشته باشد به جبرئیل امین می‌گوید من این بنده خود را دوست دارم تو نیز او را دوست داشته باش و جبرئیل نیز به میان اهل آسمان و زمین رفته و می گوید خداوند متعال این بنده خود را دوست می دارد، پس شما اهل آسمان و زمین نیز او را دوست داشته باشید.

وی به حدیثی از حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و افزود: کسی که عبادات و اعمال خالصانه خود را به سمت خداوند بفرستد، خداوند متعال نیز بهترین مصلحت ها را برای او مقدر می دارد.

حجت الاسلام همتیان با بیان اینکه قرآن کریم از تعابیر والایی برای شهدا استفاده کرده است، اظهار داشت: یکی از این تعابیر مقام عندالله بودن است؛ شهیدان راه خدا نه تنها نمرده اند بلکه در نزد پروردگارشان روزی می خورند.

استاد درس اخلاق حوزه ابراز کرد: در خصوص مقام عندالله بودن یک اصل کلی وجود دارد و آن این است که هرآنچه مربوط به انسان هاست نابود می‌شود اما آنچه که در نزد خداوند متعال رفتار است، باقی می ماند؛ چون خداوند زنده ای است که هرگز نمی میرد.

وی با اشاره به سه ویژگی صالح بودن، مخلص بودن و مقام عندالهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: اگر بنده ای دارای اعمال صالح باشد؛ محبوب دل ها می شود و اخلاص عمل او نیز باعث اصلاح میان او و مردم می شود و در خصوص چنین کسی که دارای مقام عند الهی شده است، مرگ هیچ وقت به معنای فنا و نابودی نخواهد بود.

حجت الاسلام همتیان به تشییع میلیونی و بی‌سابقه شهیدان سلیمانی و مهدی المهندس اشاره کرد و افزود: در این مراسم کسانی حضور داشتند که شناخت کاملی نسبت به شهیدان مقاومت نداشتند؛ این مسأله نشان می‌دهد که دل‌های مردم تنها در دستان خداوند متعال است.

استاد درس اخلاق حوزه مکتب سردار سلیمانی را مکتب بندگی، اخلاص، ایثار و شهادت دانست و عنوان کرد: اگر می‌خواهیم این شهید بزرگ را الگوی خود قرار دهیم باید با توجه به ویژگی های مکتب ایشان حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه دشمنان اهل بیت(ع) گمان می کردند که نام و یاد امام حسین(ع) چند سال بعد از شهادت ایشان از خاطره ها پاک خواهد شد، اظهار داشت: امروز پس از ۱۴۰۰ سال مکتب امام حسین(ع)، ارزش های انسانی و اسلامی و مبارزه با ظلم را احیا کرده است و مکتب حاج قاسم نیز از همین ویژگی برخوردار است.

حجت الاسلام همتیان به جمله «ما ملت شهادتیم» سردار سلیمانی اشاره کرد و ابراز داشت: راه حاج قاسم سلیمانی همان راه امام حسین(ع) است و رازی که باعث زنده ماندن مکتب امام حسین(ع) شده در حرکت حاج قاسم و ابومهدی المهندس نیز وجود دارد.

وی افزود: ممکن است دشمنان به علت عدم آشنایی از ادامه راه حاج‌قاسم تعجب کنند اما این شکوه برای ما که با مکتب امام حسین(ع) آشنا هستیم، نباید تعجب آور باشد.

حجت الاسلام همتیان با بیان اینکه در شب های ماه مبارک رمضان از خداوند متعال می خواهیم که ما را یاوران دین خود قرار دهد، گفت: یکی از ویژگی های سردار سلیمانی این است که بسیاری در پرتو مکتب او ارتباط با خداوند و مبارزه با ظلم را تجربه کردند./1350/ت302/ف

ارسال نظرات