۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۷۱۲۱۱
آیت الله فاضل لنکرانی:

مراسم فاطمیه همانند محرم با مراعات نکات بهداشتی برگزار شود

مراسم فاطمیه همانند محرم با مراعات نکات بهداشتی برگزار شود
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: افزون بر مساجد و حسینیه ها باید با استفاده از فضاي مجازي به‌عنوان يک تريبون بزرگ و دائمی، مراسم عزاداری اهل بیت را برپا کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ديدار جمعي از شوراي مرکزي هيئات مذهبي قم اظهار داشت: از اينکه در مورد عنوان فاطميه و حضرت زهرا(سلام الله عليها) که محور براي ما در همه امور است فعاليت مي‌کنيد تشکر مي‌کنم.

وی با بیان این که نسبت به ايام محرم همه نگران بوديم و غصه مي‌خورديم که مبادا محرم بيايد و ما نتوانيم راجع به عزاداري امام حسين(عليه السلام) انجام وظيفه کنيم، گفت: خدا را شکرگزاريم با عنايتي که خود آنها  بر شيعيان‌شان دارند اين مراسم به خوبي انجام شد و شايد به يک معنا شکل مراسم گسترش هم پيدا کرد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: برگزاري عزاداري در ورزشگاه‌ها، در منازل، کوچه‌ها و فضاهاي باز يک باب جديد و مبارکي را در نحوه عزاداري گشود و ما را متوجه کرد به اينکه نبايد فقط عزاداري‌ها در حسينيه‌ها و مساجد باشد که اگر اين گستره براي عزاداري که تا يک حدي در ماه محرم شکل گرفت، تداوم يابد نهادينه شدن و باقي ماندنش خيلي بيشتر مي‌شود.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: گرچه ما معتقديم خداي تبارک و تعالي بر اساس حديث شريف «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»در قلب همه مؤمنين شور عشق و حرارتي را براي امام حسين قرار داده که هيچ وقت خاموش و سرد نمي‌شود. همين ملاک براي حضرت زهرا و ديگر امامان(عليهم السلام) هم هست، هرچند درجاتش فرق مي‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که کسي نمي‌تواند عزاداري امام حسين (عليه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله عليها) را کمرنگ يا خاموش کند، ابراز کرد: اهل‌بيت (عليهم السلام) براي هميشه در قلوب شيعيان و دوستداران‌شان باقي هستند و کسي نمي‌تواند آن را محو کند و از بين ببرد! وقتي قضيه کرونا مطرح شد، مسئولين امر دستور‌العمل‌هاي بهداشتي دادند که به حسب شرعي هم بايد رعايت بشود، عده‌اي مسئله را تفسير بد کرده و گفتند دنبال اين هستند که عزاداري را خاموش و کمرنگ کنند. اين حرف ناشي از اينست که فهم آنها نسبت به عزاداري دقيق نيست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: کسي نمي‌تواند عزاداري امام حسين (عليه السلام) يا عزاداري حضرت زهرا(سلام الله عليها) را کمرنگ يا خداي ناکرده خاموش کند، دليلش هم اين است که هر سال هم در ايران و هم در خارج ايران خيلي گسترده‌تر از قبل عزاداري مي‌شود و شايد خيلي از آمار‌هاي آن را مردم، يا خود ما هم درست خبر نداشته باشيم.

وی با تقدیر از شورای مرکزی هیئات مذهبی و برنامه ریزی برای بهتر برگزار شدن عزاداری های ماه محرم، افزود: الآن هم که موسم فاطميه است اميدوارم با درايت و تدبير بيشتر گسترده‌تر از سال‌هاي قبل اين عزاداري انجام شود. البته بخاطر رعايت ضوابط بهداشتي ممکن است مسئولين يک سري امور مثل برپايي دسته‌جات را اجازه ندهند اما ما بايد فکر کنيم که چه چيز مي‌تواند بدل اين دسته‌جات قرار گيرد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که علاوه بر مساجد و حسینیه ها باید با استفاده از فضاي مجازي به‌عنوان يک تريبون بزرگ و دائمي، مراسم عزاداری اهلبیت علیهم السلام را برپا کرد، گفت: توصيه من اين است زندگينامه، مصائب و کلمات، حضرت زهرا را درقالب مختلف در فضاي مجازي منتشر شود که همه بايد به سمت فضاي مجازي برويم چون امروز فضاي اصلي در اختيار بشر که بُرد نفوذ و تأثيرش از کارهاي قبلي ما خيلي بيشتر است فضاي مجازي است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: الآن که مردم نمي‌توانند بيرون بيايند و تراکم جمعيت ممکن است مشکل ويروس را زيادتر کند (که بايد از خود حضرت زهرا(سلام الله عليها) استمداد کنيم شرّ اين ويروس را هر چه زودتر از سر مسلمين و شيعيان و همه بشريت دور کند ان شاء الله)، شما بايد فکر کنيد دسته‌جات را با استفاده از فضاي مجازي به‌عنوان يک تريبون بزرگ و دائمي چطور برپا کنيد؟ الآن مراسم فاتحه را در فضاي مجازي مي‌گيرند، کلاس‌هاي درس را در فضاي مجازي با همه دانش آموزان برگزار مي‌کنند، مثلاً مي‌شود ساعتي را معين کرد که هر کسي در خانه خودش، با استفاده از فضاي مجازي به سينه‌زني بپردازد در اين صورت گاهي يک ميليون نفر مشغول سينه‌زني خواهند شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: البته اين کار را صدا و سيما هم بايد انجام بدهد و زماني را اعلام کند تا هر کسي در خانه‌اش همراه فرزندانش براي حضرت زهرا(سلام الله عليها) سينه‌زني کنند، آن‌گاه وقتي آمارش منتشر شود خواهيد ديد چه جمعيت عظيمي عزاداري کرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: اينکه ما امروز فقط بخواهيم ذهن‌مان را متمرکز در يک مجلسي کنيم که جمعيت آن 50 نفر، 100 يا هزار نفر هستند اين خسارت است، گرچه اين هم بايد باشد. من در قضيه محرم و صفر به دوستان گفتم در هر حسينيه‌اي ولو 50 نفر حضور يابند چراغ امام حسين(عليه السلام) را خاموش نکنيد، الآن در همين حسينيه خود ما که سابقه روضه 90 ساله دارد، از همان اول که گفتند مجالس عمومي تعطيل باشد، ما با رعايت ضوابط بهداشتي و فاصله‌گذاري و حضور تعداد محدود مجالس روضه را تاکنون برگزار کرده و به همين اندازه خوشحال هستيم که وظيفه خود را انجام مي‌دهيم.

وی خطاب به اعضای شورای هیئات مذهبی گفت: براي حسينيه‌ها برنامه‌ريزي کنيد و جاهايي را که کمتر فعال بودند فعال‌تر کنيد. حتماً در ذهن‌ شريفتان هست که مرحوم والد ما(رضوان الله عليه) در قضيه احياي فاطميه، هيئات قم را اینجا دعوت کردند، عمده فرمايش ايشان اين بود که من به عنوان يک روحاني به شما مي‌گويم قضيه حضرت زهرا(سلام الله عليها) را نمي‌شود با کتاب و تحقيق و قلم نگه داشت، اين بار بر دوش شما هيئتي‌هاست که بايد با برپايي دسته‌جات و سر و صدا و فرياد زدن‌ها آن را زنده نگه داريد و الا دشمن برنامه‌ريزي کرده که نام حضرت زهرا را از شيعه و اسلام بگيرد! جهت اين دعوت هم آن بود که يک مجله‌اي به دست ايشان رسيده بود که در آن نوشته بود «فاطمه زهرا، از ولادت تا افسانه شهادت» با ديدن اين جمله منقلب شدند و همينطور اشک از چشمانشان جاري شد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: آن‌گاه فرمودند ما نشسته باشيم و اين مصائب مسلمي که بر حضرت زهرا وارد شده را کسي بنويسد افسانه! اين نقشه دشمن است که الآن بگويد افسانه شهادت حضرت زهرا و بعد به دنبال آن مي‌نويسند افسانه شهادت امام حسين، افسانه شهادت اميرالمؤمنين، و اين فرمايش ائمه را که فرمودند «ما منّا إلاّ مقتول أو مسموم»، مي‌خواهند بگويند تمام خلاف واقع است لذا ايشان از هيئات خواستند که به ميدان مبارزه با اين ترفند دشمن بيايند و و انصافاً هيئات هم ياري کردند،‌ ما نيز تلاش کرديم آن برنامه‌اي که مرحوم آقا راجع به هيئات داشتند را تا به امروز ادامه دهيم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: حسينيه‌ها را تشويق به برگزاري مراسم کنيد به مسئولين هيئات بگوئيد مبادا در اين قضيه سست شويد ولو با حضور 20 نفر، منبري و مداح دعوت کنيد و فاطميه را برگزار کنيد. همين‌طور که فرموديد مجالس خانگي بسيار مهم است، تا مي‌توانيد دايره‌اش را زياد کنيد. با استاندار صحبت کنيد که در ادارات قم به يک شکلي حتماً فاطميه برگزار شود به اينکه فقط پوستري بنويسند و ايام شهادت را تسليت بگويند اکتفا نکنند ولو در حد يک ربع همه اداري‌ها با فاصله بنشينند و روضه حضرت زهرا(سلام الله عليها) خوانده شود. از صدا و سيما بخواهيد هر چند خود آنها هم حتماً برنامه دارند ولي اينکه ببينند قم در مسئله فاطميه خيلي جدي‌تر از سال‌هاي قبل عمل مي‌کند و نسبت به آن حساسيت ويژه دارد، اين حساسيت شما هم به مسئولين و هم به ساير استان‌ها منتقل مي‌شود و بسيار تأثير‌گذار خواهد بود.

وی با بیان این که در همين قضيه حضرت زهرا (سلام الله عليها) اولين پيامي که مرحوم والد ما دادند راجع به شهادت حضرت زهرا(سلام الله عليها) بود و اينکه بايد سوم جمادي الثانيه را به عنوان عاشوراي دوم برگزار کنيم، خاطرنشان کرد: آن زمان مسئول وقت صدا و سيما با من تماس گرفت که ما اين پيام را نمي‌توانيم از صدا و سيما بخوانيم، به آقا عرض کردم که فلاني چنين حرفي مي‌زند، ايشان فرمود بگوئيد اگر اين پيام را نخوانند، ديگر در هيچ موردي از مسائل پيام نخواهم داد، بعد هم فرمودند به اينها کار نداشته باشيد اين پيام را براي همه امام جمعه‌ها و امام جماعت‌ها و هيئات کل کشور بفرستيد که ما آن زمان يک کار وسيعي انجام داديم.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که شوراي مرکزي هيئات قم کار و فکرش را به استان‌هاي ديگر هم منتقل کند، اظهار داشت: اين پتانسيل و ظرفيت را شما در قم داريد و آنها هم استقبال مي‌کنند. از تجربيات و ايده‌هاي آنها هم استفاده کنيد تا در اثر تعامل ان شاء‌الله يک کار بزرگ براي حضرت زهرا(سلام الله عليها) انجام شود، ما واقعاً معتقديم همين‌طور که فرموديد در ايام محرم در جلسات قم يک مورد ابتلاء به کرونا نداشتيم اين از معجزات امام حسين(عليه السلام) است، اگر کسي اين معجزات را بخواهد نا ديده بگيرد شيعه بودنش زير سؤال مي‌رود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: حتي پيروان ساير مذاهب هم که مسلمان نيستند اعتقاد دارند که ائمه(عليهم السلام) کارهاي اعجازگونه انجام مي‌دهند البته يک فکر انحرافي و غلط هم هست که مي‌گويند حالا که معتقديم اينها اين قدرت اعجاز را دارند پس رعايت ضوابط بهداشتي و علمي را کنار بگذاريم! اين را نه دين اجازه مي‌دهد نه عقل. دين مي‌گويد خود خدا که قدرت مطلقه دارد، کارهايش را با اسباب انجام مي‌دهد.

در کنار اعتقاد، رعايت نکات بهداشتي را نبايد ناديده گرفت

وی افزود: همين‌طور اولياء خدا که متصل به خدا هستند و به اذن خدا کارهاي اعجازگونه دارند که اين شفا دادن يک مورد بسيار کوچک از عنايات آنهاست حتي ما معتقديم افرادي که امام معصوم هم نبودند بلکه يک عالم زاهد متخلق بوده مي‌توانسته شفا بدهد، ما وقتي مي‌گوييم «علماء امتي افضل من انبياء بني اسرائيل» يک جهتش همين است ولي در کنار اين اعتقاد، رعايت نکات بهداشتي را نبايد ناديده گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کسي که خداي ناکرده سرطان دارد نمي‌تواند بگويد من فقط متوسل به امام حسين(عليه السلام) مي‌شوم اما معالجه نمي‌کنم، قرص نمي‌خورم، دکتر نمي‌روم، اين کار جايز نيست. کنار آن توسل و اعتقاد اين وظايف را هم داريم که بايد انجام دهيم.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: متأسفانه امروز بعضي از افرادي که هم لباس ما هستند نمي‌دانم چرا در حرف زدنشان دقت نمي‌کنند، اسلامي که اين همه روي علم تکيه مي‌کند، اسلامي که معتقد است که خداي متعال هيچ کاري را بدون اسباب انجام نمي‌دهد «أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأمور إِلاَّ بِأَسْبَابها » اينها مي‌گويند امام حسين(ع) معجزه مي‌کند، پس ديگر اين کارها لازم نيست، اين حرف‌ها غلط است ما معتقديم هر دو کار قابل جمع است. ائمه معجزه دارند و داشتند و خواهند داشت، ولي از آن طرف تکاليف و وظايف ظاهري خود را نبايد ناديده بگيريم. هر دو بايد باشد.

وی در پایان بیان کرد: به هر حال در جهات فکري شما کنار حوزه قم هستيد، از علماي قم راجع به اين مسئله بپرسيد، جواب آن را بگيريد و براي هيئات کل کشور بفرستيد و آنها را تغذيه کنيد. اميدوارم با تدبير و تجربه و انگيزه‌اي که داريد مراسم امسال را با شکوه‌تر از قبل برگزار کنيد. چون خدمت زير علم حضرت زهرا (سلام الله عليها) و امام حسين(عليه السلام) يک اخلاص و انگيزه خاص مي‌خواهد در اين ايام آدم بايد بي‌قرار باشد، آدم براي امام حسين(عليه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله عليها) بايد بي‌قرار باشد و صبح و ظهر و شب در فکر اين باشد چه وظيفه‌اي دارم که بايد انجام بدهم.

ارسال نظرات