۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۷۱۲۲۲
حجت‌الاسلام و المسلمین تویسرکانی:

تفاوت ولایتمداری حاج قاسم با برخی مدعیان جبهه انقلاب

تفاوت ولایتمداری حاج قاسم با برخی مدعیان جبهه انقلاب
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه سردار سلیمانی مصداقی از فرهنگ عاشورا بود، گفت: حاج قاسم مرد میدان همه عرصه‌های زندگی اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظامی بود؛ همین جامعیت شخصیتی او سبب شد، رهبر معظم انقلاب برای ایشان تعبیر مکتب را به کار بردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ویژگی‌های تبدیل‌کننده سردار سلیمانی از فرد به مکتب گفت: هنگامی که روش، دستورالعمل، رفتار و اندیشه‌ای در حوزه فرهنگی تداوم پیدا کند به فرهنگ بدل و زمینه‌ساز شکل‌گیری مکتب می‌شود. همچنین مکتب باید تبدیل به جریان غالب در جامعه شود و این نیازمند آموزش و گفتمان‌سازی است تا ارزش‌‌های فرهنگی نهفته در این مکتب در قالب اجزای هویت‌بخش جامعه به منصه ظهور برسد.

ی افزود: برمبنای چنین نگاهی، شهید سلیمانی مانند امام و مقتدایش امام حسین(ع) یک فرهنگ و مصداقی از فرهنگ عاشورا بود که تبلور ارزش‌های الهی به اندازه سهم، استعداد و توانمندی خود بود و اندیشه‌‌های الهی، قرآنی و اهل بیتی را به مرحله عمل رسانده بود و از این نظر به معنای واقعی مرد میدان بود نه فقط مرد میدان نبرد با داعش و صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها.

شهید سلیمانی، مرد میدان تبعیت از ولایت 

حجت‌الاسلام تویسرکانی اظهار کرد: سردار سلیمانی به واقع مرد میدان اخلاق، خودباوری، تواضع، توکل به خدا، عواطف و احساسات متعالی و عشق به خوبی‌ها و در اوج همه این میدان‌ها، او مرد میدان تبعیت از ولایت بود. به عبارتی ایشان مرد میدان همه عرصه‌های زندگی بود. به همین روی، رهبر معظم انقلاب از ایشان به مکتب سلیمانی تعبیر کردند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج درباره تفاوت ولایتمداری سردار سلیمانی با اغلب شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی گفت: پس از انقلاب اسلامی چه در دوران امام خمینی(ره) و چه در دوران رهبر معظم انقلاب با دو جریان سیاسی به لحاظ نگاه به ولایت فقیه روبرو هستیم. یک جریان ادعای ولایتمداری ندارد و به صراحت بیان می‌کند که ولایت فقیه را در چارچوب قانون اساسی قبول دارد و به عبارتی اعتقاد قانونی، نه قلبی و ارزشی، به ولایت فقیه دارد. در این زمینه مشکلی با این جریان‌ها و افراد وجود ندارد چون نظر خود را صریح بیان می‌کنند.

وی اضافه کرد: جریان دوم جریان انقلابی است که خود به دو بخش تقسیم می‌شود؛ گروه اول گروهی است که حرف از ولایت می‌زنند، شعار ولایت را سر می‌دهند و براساس کلیدواژه‌های مطرح شده در بیانات رهبری سخن می‌گویند اما در عمل کاری که دوست دارند را انجام می‌دهند. اما گروه دوم در سخن و عمل گفتمان رهبری را ترویج و تبلیغ می‌کنند و کاملا تبعیت عملی دارند. شهید سلیمانی در گروه دوم جریان انقلابی سید و سالار بود که هم در سخن عاشق امام(ره) و رهبری بود و هم در عمل واقعا تابع ولایت بود.

آفت اصلی بخشی از جریان انقلابی در مسئله ولایتمداری

تویسرکانی بیان کرد: آفت اصلی در بخشی از جریان انقلابی است که سخنان ولی فقیه را با گرایش‌ها و عقاید خود تطبیق و تفسیر دلخواه ارائه می‌کند و یا پایبندی عملی ندارد و این بزرگترین چالش در جریان انقلابی است که در جریاناتی با اسامی مختلف دیده می‌شود. زمان امام(ره) این چالش به ویژه زمانی که جامعه روحانیت منشعب ‌شد کاملا دیده می‌شد و زمانی که امام(ره) مطابق میل مجمع روحانیون صحبت می‌کرد جامعه روحانیت سکوت می‌کرد و زمانی که سخنان امام(ره) نزدیک به افکار جامعه روحانیت بود مجمع روحانیون حرفی نمی‌زد و به نظر می‌رسد این اتفاق در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای همچنان در حال تکرار است. به همین دلیل می‌توان گفت شهید سلیمانی مرد میدان تبعیت از ولایت فقیه بود و با همه وجود از ولایت تبعیت می‌کرد؛ این اطاعت از روی عشق و بصیرت و آگاهی بود نه از احساس صرف.

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره مردم‌داری و نوع نگاه به مردم در تفکر سردار سلیمانی گفت: نگاهی که شهید سلیمانی به مردم داشت یک نگاه الهی و برگرفته از آموزه‌های قرآن بود. در مستند غیررسمی که از صدا و سیما پخش شد رهبر معظم انقلاب فرمودند من همه مردم را دوست دارم و برای همه دعا می‌کنم. شهید سلیمانی نیز چنین نگاهی به مردم داشت. من به واسطه مسئولیتی که دارم از نزدیک شاهد این احساس سردار سلیمانی به اقشار مختلف مردم بودم. شهید سلیمانی به باحجاب، کم‌حجاب و بدحجاب محبت می‌کرد؛ می گفت اینها فرزندان ما هستند و اگر امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد، این فریضه را کاملا در هاله‌ای از محبت و عشق پیاده می‌کرد و برای همین بود که ایشان در قلب و جان مردم نشست.

حاج قاسم، عامل واقعی راهبرد جذب حداکثری

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج ابراز کرد: در تفکر و مکتب شهید سلیمانی مردم به معنای واقعی مخلوق و بنده خداوند هستند و او به واسطه عشق به خدا همه مردم را دوست داشت، مگر ظالمین، ستمکاران و مستکبرین و در مجموع کسانی که منشأ شر و فساد در دنیا هستند. به همین دلیل شهید سلیمانی نه تنها دشمن پیروان هیچ آیین و مذهب و قومیتی نبود بلکه درمسیر مقابله با ظلم از هر مظلومی دفاع می‌کرد و مصداق بارز و عملی کلام امام علی(ع) بود که «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً».

وی تصریح کرد: این همان ویژگی مهمی است که امروز جریان انقلابی به آن نیازمند است و رهبر معظم انقلاب هم تحت عنوان «جذب حداکثری و دفع حداقلی» از سال‌های پیش بیان کردند و شهید سلیمانی جذب حداکثری را با رفتار و منش خود در عمل به دور از شعارزدگی انجام داد و به خاطر همین تشییع پیکر شهید سلیمانی ظهور جذب حداکثری ایشان بود و همه اقشار مردم از هر نوع عقیده، فکر و سلیقه‌ای با چشم گریان و قلبی پر از درد در این مراسم حاضر شدند.

تویسرکانی تأکید کرد: امروز همه مدیران، مسئولان، روحانیون و شخصیت‌های سیاسی نیازمند درس گرفتن از منش، رفتار و الگوی اخلاقی سردار سلیمانی به ویژه جذب حداکثری ایشان هستند. اینکه دیگران را تحقیر و تکفیر کنیم و به هرکسی که مخالف ماست برچسب بزنیم و او را زیر سؤال ببریم و در جامعه نفرت‌پراکنی کنیم، نتیجه‌ای جز متفرق کردن جامعه و دور کردن دل‌ها از هم ندارد و عملی مطابق خواست شیطان است. لذا واقعا همه جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی در دولت، مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و سایر نهادها باید به شهید سلیمانی اقتدا و رفتار کنند؛ آنگاه شاهد اعتماد مردم به خود خواهند بود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات