۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۷۱۲۲۷
همسنگ انقلاب (۸)

فساد سیستماتیک مجازی!

فساد سیستماتیک مجازی!
محمدمهدی حبیبی با اشاره به فساد سیستماتیک فضای سایبری گفت: فساد در فضای مجازی به صورت سازمان‌دهی شده در مقیاس میلیونی گسترش یافته است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در وبینار تخصصی وبینار تخصصی برخط «14 ساله‌های اینستاگرامی!» مهندس محمدمهدی حبیبی با اشاره به اهمیت شناخت مشکلات فضای مجازی و سایبری گفت: فضای سایبری دچار فساد سیستماتیک است به این معنا که زمانی مردم فرد به فرد خطا می‌کنند و فساد گسترش می‌یابد و زمانی هم خطا و فساد به صورت سیستمی و سازمان‌دهی شده در مقیاس میلیونی گسترش می‌یابد.

وی از شبکه‌های اجتماعی سازمان‌دهی شده برای فساد میلیونی خبر داد و خاطرنشان کرد: وقتی مشاهده می‌کنیم که در این شبکه‌ها و برای این فضا قوانینی وضع کرده‌اند که سردار سلیمانی‌ها و فخری‌زاده‌ها تحسین برانگیز نیستند بلکه آن رقاصه، سلبریتی و... شهرت دارند و تحسین برانگیز هستند، به این معنا می‌باشد که تربیت نوجوانان و جوانان از طریق سیستم آلودۀ فضای مجازی است و باید مسؤولان به فکر گرفتن حکمرانی فضای سایبری از دستان دشمن باشند.

حبیبی توقع مسؤولان را نابه جا عنوان کرد و اظهار داشت: مسؤولان توقع بی‌جایی از نوجوانان و جوانان آلوده شده در این فضا دارند؛ یعنی اینکه اگر نوجوان یا جوانی با وجود زیاد بودن اوقات فراغتش، دسترسی به اینترنت پرسرعت، تنها بودن با شبکه‌های آلوده اجتماعی، غرایز انسانی و... توانست خود را مصون نگه‌دارد باید تعجب کرد و او را خیلی باتقوا دانست. مسؤولان در قطب شمال می‌خواهند نخل در بیاید، شما اول زیرساخت را خوزستان و اهواز بکنید، آن وقت توقع عقلانی است که نخل هم در بیاید ولی وقتی زیرساخت قطب شمال است چرا باید نخل در بیاید؟

وی در ادامه گفت: فضای مجازی تبدیل به قتلگاه تمام عیار شده است و آن وقت مسؤولان توقع پاک ماندن مردم را دارند، مسؤولان چقدر برای پاک کردن این فضا تلاش کرده‌اند؟ مسؤولان باید از انقلاب دفاع کنند نه اینکه پشت انقلاب سنگر بگیرند تا انگشت اتهام و بازخواست به سمت اینها گرفته نشود. مسؤولان در کشته شدن هر نفر در این قتلگاه مجازی مقصر هستند و باید به فکر گرفتن حکمرانی این فضا از دستان دشمن باشیم.

کارشناس فضای مجازی به اشک تمساح‌های لیبرالی برای لایو پسر 14 ساله اشاره کرد و ابراز داشت: باید مراقب اشک تمساح لیبرالی که تفکر «به تو چه» و «به من چه» دارند، باشیم؛ چرا که این فاجعه که سر باز کرده است را با چند قطره اشک خاتمه می‌دهند و دوباره روز از نو، باید جلوی این تفکر را بگیریم تا معضلات جامعه را با تفکر لیبرالی به حاشیه نکشانند و مسؤولان به راحتی از کنار اتفاقات رد شوند. باید مسؤولان مؤاخذه شوند که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟

وی با ذکر چند مشکل دیگر فضای مجازی گفت: چند خطر برای این فضا وجود دارد، یکی اینکه نباید قتلگاه مجازی را محدود به کودکان و نوجوانان و جوانان بکنیم؛ بلکه این فضا برای بزرگسالان و حتی نخبگان هم خطرناک است. دوم اینکه محدود کردن مسأله اینستاگرام و شبکه های اجتماعی به حرمت مسائل مستهجن اشتباه است، بلکه این فضا به صورت سیستماتیک درحال تخدیر نسل‌ها می‌باشد و با برنامه‌های لهو و عبث درحال سست کردن و تهی نمودن نوجوانان و جوانان از مقاومت و مبارزه هستند.

حبیبی در انتهای بحث خود به راهکارهای اصلاح این فضا اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر بنده پیشگیری بهتر از درمان است، اگر دولت از شرکت‌ها و گروه‌های سایبری تعهد بگیرد و بعد آن‌ها را وارد کشور بکند، دیگر باعث نمی‌شود که چندین میلیون ایرانی در اینستاگرام یا تلگرام وارد شوند و باورهایشان تغییر کند و بعد مسؤولان بگویند، باید فیلتر شود، شما از همان اول که خطر را ارزیابی کردی به فکر اصلاح باش. یا بحث فیلترینگ که تبدیل به اهرم فشار شده است و هر وقت که دلسوزان انقلابی شروع به نقد می‌کنند و مسأله شبکه ملی اطلاعات را مطرح می‌کنند، معاندین بحث فیلترینگ و تجسس و امثال آن را مطرح می‌کنند و افکار عمومی را جهت‌دهی می‌کنند.

ارسال نظرات