۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۷۱۳۰۸
استاد هیأت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی مطرح کرد؛

راهکارهای قرآنی در آرامش روح و بهداشت روان

راهکارهای قرآنی در آرامش روح و بهداشت روان
خراسان رضوی - حجت الاسلام مرتضوی ایجاد تعادل میان جنبه های جسمانی و روانی را از راهکارهای قرآنی بیان کرد و گفت: اسلام برای بهداشت روان آموزه های دستوری و ارشادی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سعید مرتضوی، استاد هیأت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی امروز در شبکه سلامت گفت: خانواده کانونی مقدس است که در سایه پیوند ازدواج پایه گذاری شده و با تولد فرزندان مستحکم تر می شود.

وی اظهار کرد: به عقیده متفکران و اندیشمندان دینی، خانواده از نخستین نهادهایی است که برای پی ریزی و تجلی سبک زندگی اسلامی سهم ارزنده ای در بنای تمدن انسانی، پرورش نسل جدید، تأمین امنیت و آرامش روانی، برآورده ساختن نیاز عاطفی افراد و تربیت فرزندان دارد.

حجت الاسلام مرتضوی به تعریف بهداشت روان در افراد اشاره و ابراز کرد: بهداشت روانی عبارت است از ایجاد تعادل شخصیتی در درون میان آن چه فطرت و غریزه نامیده می شود و در بیرون میان آن چه تعادل ارتباطی میان فرد و محیط را بر هم می زند و فردی از نظر روانی سالم است که در مواجهه با مشکلات اجتماعی تعادل در رفتارهای او وجود داشته باشد.

استاد هیأت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی به راهکار دینی در بهداشت روان اشاره و بیان داشت: ایجاد تعادل میان جنبه های جسمانی و روانی از راهکارهای قرآنی است و اگر انسان در زندگی به تعادل ملتزم باشد میان جسم و روح وی تعادل ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه 77 سوره قصص می فرماید:«در آن چه خدا به تو داده سرای آخرت را جستجو کن و بهره ات را از دنیا فراموش نکن.» در این زمینه سیره رسول الله(ص) و اهل بیت(ع) از جمله زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به عنوان الگو برای ما معرفی شده است همچنین در آیه 21 سوره احزاب می فرماید:«برای شما در سیره رسول خدا(ص) سرمشقی نیکویی است.»

حجت الاسلام مرتضوی خاطرنشان کرد: از نظر اسلام کسی به آرامش مطلق و بهداشت روانی می رسد که توانسته باشد با به کارگیری سبک زندگی الهی و اجرای احکام الهی در زندگی و تزکیه و اخلاص در برابر خدا به عالی ترین مراتب روحی برسد و از عالی ترین مراتب آرامش که همان مرتبه نفس مطمئنه و مطلوب خدا است، برخوردار شود.

استاد هیأت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی ابراز کرد: اسلام برای بهداشت روانی در دوران مختلف زندگی آموزه های دستوری و ارشادی دارد از جمله مرحله نخست که جنینی است زیرا سهم عوامل ارثی در اختلالات روانی بیش از هر مرحله است و در ادامه مرحله کودکی توجه به شخصیت کودک که او را از بحران های روحی در امان دارد، مورد تأکید اسلام این است که کودک را با شخصیت و مستقل تربیت کند و نقش مادر مهم تر از نقش پدر می باشد.

وی اظهار کرد: تحکیم مبانی و فرهنگ خانواده از سازوکارهای مهم در بهداشت روانی و مورد توجه اسلام است، خانواده در اصل مثبت اندیشی و امید در مباحث بهداشت روانی به ما کمک می کند و در آیات و روایات و دعاها مورد تأکید قرار گرفته است همچنین در قرآن نیز روح امید با توکل بر خدا و نفی ناامیدی در انسان دمیده می شود./864/پ210/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات