۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۶۷۱۳۷۵
همسنگ انقلاب(11)؛

باید قبل از اظهارنظر درباره شبکه ملی اطلاعات، آن را خوب بفهمیم!

باید قبل از اظهارنظر درباره شبکه ملی اطلاعات، آن را خوب بفهمیم!
حجت‌الاسلام کهوند در نقد مصاحبه حجت‌الاسلام حسنی گفت: ما حسن اعتماد به مسلمان و مؤمن داریم و قطعاً سوء‌ظن به دشمن و رسانۀ دشمن داریم.
حجت‌الاسلام محمد کهوند، کارشناس فضای مجازی و نویسنده کتاب شبکه عنکبوتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به مصاحبه‌ای که از آقای ابوالحسنی درباره شبکه ملی اطلاعات گرفته شده بود گفت: به نظرم نکاتی قابل توجهی نسبت به این مصاحبه وجود دارد که باید بیان شود و خوشحال می‌شوم ایشان نیز اگر نقدی به مطالب بنده دارند آن را مطرح کنند؛ زیرا تضارب آرا باعث می‌شود حقیقت مطلب درباره چیستی شبکه ملی اطلاعات روشن شود و افراد بین دو قول مطرح شده، قول صحیح و درست را گزینش کنند.

وی در ادامه با اشاره به دوقطبی سازیهای صورت گرفته در مبانی اولیه شبکه ملی اطلاعات توسط آقای ابوالحسنی ابراز داشت: نکتۀ اول اینکه یک دو قطبی بین نظارت و تجسس توسط ایشان ایجاد شده است. قطعاً تجسس در اسلام حرام است؛ ولی نظارت و کنترل باید وجود داشته باشد. و نظارت و کنترل به معنای تجسس نیست.

کارشناس فضای مجازی با تأکید بر حسن اعتماد به مسلمانان خاطرنشان کرد: ما به مردم خودمان در محیط مجازی اعتماد داریم؛ اما حسن اعتماد به مسلمان و مؤمنین قطعاً باید همراه با سوء‌ظن به دشمن و رسانۀ دشمن باشد.

وی افزود: ما دشمن داریم و دشمن مسلما به دنبال اشاعه فحشا و ایجاد ناامنی در محیط مجازی کشور است. بنابراین نظارت و کنترل لازم باید وجود داشته باشد تا مانع ایجاد آسیب توسط دشمن گردد. وقتی این دیدگاه در سپهر اندیشه ای یک فرد نباشد، منجر به ایجاد دو قطبی پیش گفته در او می شود.
 
مستحضرید که همه ماشین ها باید برای تردد در خیابان پلاک داشته باشند. این الزام قانونی به این معنا نیست که حکومت می‌خواهد در ماشین مردم تجسس کند؛ بلکه به این دلیل است که اگر کسی خدای ناکرده تخلف کرد، متخلف شناخته شود و انگشت اتهام به سمت همه نشانه نرود. بنابراین احراز هویت به معنای بی اعتمای به مردم نیست، بلکه لازمه حضور ایمن در محیط مجازی است. افراد متخلف علاقمندند بدون هویت در فضای مجازی تردد کنند.

حجت‌الاسلام کهوند با بیان مثالی درباره اعتماد به مسلمین مطرح کرد: حکومت باید در بستری که خودش ایجاد می‌کند، محاسبات لازم را از نظر فقه حکومتی انجام بدهد تا مردم آسیب نبینند. وقتی شما می‌خواهید بانک تأسیس کنید، هرگز نمی گویید چون به مردم مومن و مسلمان اعتماد دارم، گاوصندوقی را در بانک نمی‌گذارم؛ یا اینکه حصار و حفاظی هم برای بانک قرار نمی‌دهم و هیچ گونه تدابیر امنیتی در نظر نمی گیرم.
 
اتفاقا به دلیل آنکه مردم متوجه وجود افراد ضعیف النفس و فاسد (که انصافا بسیار نادر هم هست) در جامعه هستند، اتفاقا به این دلیل به بانکی اعتماد می کنند و وجوه خود را به آن می سپارند که بانک، تدابیر لازم برای محافظت از پول و سرمایه آنان را اندیشیده باشد. این حصار و حفاظ و آن گاوصندوق هیچ منافاتی با حسن اعتماد به مردم و حریم خصوصی ندارد.

وی افزود: آیا همین آقای حسنی در حریم خصوصی خودش اینطور به مسلمانان اعتماد می‌کند و در خانه‌اش قفل ندارد؟ مسلماً ایشان در منزل خود را قفل می‌کند؛ به این خاطر که ما به همه اعتماد داریم؛ اما محاسبات لازم را برای افراد فاسد باید داشته باشیم.

وی افزود: حکومت اسلامی موظف است یک محیط سالم و امن برای مردم ایجاد کند و اگر قرار است زمینی به اسم زمین فضای مجازی در اختیار مردم قرار دهد، شیب آن نباید به سمت فساد و فحشا باشد. اگر این زمین جهتی دارد باید به سمت مثبت و قله‌های رشد دهنده انسانی باشد. امروز شیب فضای مجاز به کدام سمت است؟ آیا محیط مجازی قابل اعتماد است؟ آیا ما با خیالی آسوده، سرمایه های خود، یعنی کودکانمان را می توانیم در فضای مجازی رها کنیم؟

وی افزود: شیب فضای مجازی طراحی شده دشمن به سمت فساد و فحشاست. در مورد آمار‌ها خوب است ایشان یک نگاهی بندازند و ببینند بیشترین دنبال کننده‌های اینستاگرامی در ایران و جهان به کدام صفحات اختصاص دارند؟ ریل گذاری اینستاگرام به نحوی بوده که عمده افرادی که دنبال‌کننده یا فالوور جذب می‌کنند از سلبریتی‌ها و افراد مبتذل بوده‌اند که این یک واقعیتی است که نباید پرده پوشی بیان شود. همین اتفاق در فیسبوک، توئیتر و یوتیوب افتاده است. مثلا در بین 100فیلم پر بازدید جهانی تاریخ یوتیوب، بیش از 92 فیلم به ویدئو موسیقی های مبتذل اختصاص دارد.
 
نویسنده کتاب شبکه عنکبوتی امنیت را لازمه فضای مجازی دانست و توضیح داد: لازمه محافظت از مردم و حریم خصوصی آنها در محیط مجازی این است سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری‌ها بگونه ای انجام شود که پلتفرم ها، خدمات دهندگان به هر اطلاعاتی از دستگاه ارتباطی کاربران دسترسی نداشته باشند.
 
رمزنگاری اطلاعات بگونه ای باشد که امکان نقض حریم خصوصی و تجاوز به حریم خصوصی مردم توسط دشمن به حداقل ممکن برسد. نظارت محتوایی باید به شکلی انجام شود که امکان به انحراف کشاندن بچه‌های مردم به حداقل ممکن برسد و این بدان معنا نیست که شما می‌خواهید تجسس کنید. اینها با سیست گذاری و عمدتا توسط هوش مصنوعی امکان پذیر است.

حجت‌الاسلام کهوند در نقد مصاحبه حجت‌الاسلام حسنی توضیح داد: اینکه آقای حسنی گفته‌اند اینترنت تأثیر معنا داری در فساد نداشته باید بگویم که دو تأثیر ویژه داشته است؛ اولاً فضای مجازی هم از نظر عمق و هم از نظر سطح و گستردگی مفاسد را بسیار افزایش داده است و ظاهراً ایشان در جریان تعداد نفرات و طیف سنی ای که از ساعت 12 شب تا حوالی ظهر لایوهای مستهجن را دنبال می کنند نیستند.
 
آمار داریم که حتی کودکان 9 ساله این لایوها را دیده اند و محتوای لایوها کنترل نشده و مفاسد به خورد بچه ها داده میشود. کودکان آنچه را نباید ببیند و بشنود، میبیند و می شنود. این در حالی است که پدر و مادر هم بی‌اطلاع هستند و نمی دانند فرزندانشان با چه مواردی مواجه می گردند.

وی با اشاره به مثال آقای ابوالحسنی درباره فساد در دوران شاه طهماسب افزود: اصلاً ما قبل‌تر از زمان شاه طهماسب، قوم لوط را داشته‌ایم. آیا آن فساد به خاطر فضای مجازی بود؟ خیر! اما در همان زمان شاه طهماسب شما سراغ دارید که مثلا کودکان به روسپی‌خانه‌ها دسترسی داشته باشند؟ الان میلیون ها کودک به روسپی خانه های مجازی توسط گوگل، فیلترشکن ها، اینستاگرام، واتساپ و تلگرام دسترسی دارند.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به پایین آمدن سن فساد در جامعه عنوان کرد: سن فساد به شدت پایین آمده و این حرف‌ها باعث نشود که بگوییم خبری نیست و نگران نباشید. به نظر می‌رسد با عمق فسادی که متأسفانه در این بستر منتشر می‌شود، این بندگان خدا بی‌اطلاع هستند و خبر ندارند.

حجت الاسلام کهوند افزود: نوع مفاسدی که اینک در محیط مجازی در حال وقوع است، هرگز سابقه نداشته و فضای مجازی در کیفیت مفاسد هم نقش موثری داشته است. مفاسد مبتنی بر عینک واقعیت افزوده در بازی های ویدئویی و فیلم ها، استریم محیط خانه توسط فاسدان، سکس چت تصویری، امکانات مبتنی بر مفاسد عجیب و بی سابقه اخلاقی در برخی بازی های ویدئویی، چیزی نیست که سابقا وجود داشته باشد.

وی افزود: من از این مصاحبه این را می‌فهمم که برخی حسن اعتماد به مومنین را به کفار و منافقین هم تسری داده و با سلطه دشمن بر محیط مجازی کشور مشکلی ندارند. این هرگز در منظومه فکری امامین انقلاب و اسلام نمی‌گنجد و اگر بنابود به این چیزها باشد پیامبر هیچ وقت مسجد ضرار را فیلتر نمی‌کرد. حضرت موسی گوساله سامری را فیلتر کرد. حضرت ابراهیم بت‌ها را فیلتر کرد. شعرایی که علیه اسلام شعر می‌سرودند، توسط پیامبر فیلتر شدند. این‌ها مواردی که عرض کردم همه رسانه هستند.

حجت‌الاسلام کهوند فیلتر را زمینه سازی مصونیت جامعه دانست و ابراز داشت: ما فیلتر می‌گذاریم تا جامعه از تهاجم فرهنگی مصون بماند. اگر قرار است اعتماد باشد ماهواره، اینترنت و ... را آزاد کنیم و به فرهنگ سازی بپردازیم. آیا آمریکاییها هم اینگونه می اندیشند؟ آمریکا دارد محتوای حاج قاسم سلیمانی را حذف و فیلتر می‌کند و این فیلترینگ و این مراقبت کردن به معنای نفی فضای مجازی نیست؛ بلکه به معنای کنترل فضای مجازی است.

حجت‌الاسلام کهوند سالم سازی اینترنت را وظیفه حاکمیت دانست و خاطرنشان کرد: این وظیفه حاکمیت است که اینترنتی در اختیار مردم قرار بدهد که آن فضای مجازی تحت کنترل و سلطه دشمنان حکومت اسلامی نباشد در حالی که الآن در دست آنان است. مشکل این است که فضای مجازی در بیرون از مرزهای ما کنترل می‌شود.

حجت‌الاسلام کهوند در نقد مواضع حجت‌الاسلام حسنی درباره شبکه ملی اطلاعات ابراز داشت: تعبیر ایشان از شبکه ملی اطلاعات این است که این شبکه بخشی از اینترنت است و سه کار ویژه دارد؛ اول اینکه قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، سرعت را بالا می‌برد و سوماً اگر آن‌ها ما را تحریم کردند ما اینترنت داریم.
 
در حالی که ایشان از دو کار ویژه دیگر غفلت کردند. دو کار ویژه دیگر این است که این محیط باید محیط سالم و امن باشد. همچنین اینترنت بخشی از خدماتی است که شبکه ملی اطلاعات ارائه می دهد و شبکه ملی اطلاعات بخشی از اینترنت نیست. خدمات در شبکه ملی اطلاعات بسیار گسترده تر از اینترنت خواهد بود.
 
وی افزود: ما در حال حاضر چیزی به اسم امنیت و حریم خصوصی نداریم و تمام اطلاعات توسط صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها دزدیده می‌شود. آن‌ها هر زمان اراده کنند صدای زن و مرد کشور ما را ضبط می‌کنند یا با دوربین تلفن همراه تصویر می‌گیرند و اگر صلاح دانستند یک محتوایی منتشر شود، منتشر می‌کنند و اگر صلاح ندانند جلوی نشر هر محتوایی را می‌گیرند.

کارشناس فضای مجازی جلوگیری از بیان حق را شاخصه اینترنت فعلی دانست و اظهار داشت: همچین استثمار و استعماری که به شما اجازه ندهند شما هر حرفی را بیان کنید و هر حرفی را که خودشان دوست داشتند را بیان کنند و شما نتوانید حرف آن‌ها را حذف یا کنترل و یا اصلاح کنید، همچین استثماری در تاریخ اسلام بی‌سابقه بوده که مسلمان زیر یوق کفار تنفس کنند.

وی ادامه داد: دقیقاً رهبر انقلاب در بیانات 14 خرداد 1396، 22 خرداد 1396، 2 شهریور 1399و دیدار در دانشگاه امام حسین سال 1398 فرموده‌اند که دو تا مشکل عمده و دغدغه وجود دارد؛ اولاً مدیریت و کنترل این فضای سایبری در کنترل دشمن است و نباید اینگونه باشد. ثانیاً از حیث فرهنگی نباید اجازه نشر شبهات، مفاسد و این گونه مطالب داده شود و نباید بهمنی از گزاره‌های درست و نادرست بر سر مراجعان اینترنت فرود آید.

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات قرار بود 5 کارویژه داشته باشد که بیان شد؛ یعنی باید به گونه‌ای باشد که مانند فضای مدرسه خیالمان از تنها گذاشتن فرزندان در این فضا راحت باشد.

نویسنده کتاب شبکه عنکبوتی قطع ارتباط با جهان را بر اساس تبلیغات اسلامی نفی و عنوان کرد: اگر ما بگوییم می‌خواهیم اینترنت را فقط در داخل کشور تعریف کنیم و با دنیا ارتباط خودمان را قطع کنیم؛ این با اصل و اساس تبلیغات اسلامی ناسازگار است.

وی ادامه داد: ما مدعی هستیم که شیعه هستیم و زمینه سازی برای حکومت اسلامی توسطه ولی عصر عج الله فی فرجه لازمه‌اش این است که شما حرف حق را به سراسر جهان بفرستید؛ اما نمی‌توانید با رسانۀ دشمن چنین ابلاغی را انجام دهید؛ یعنی به صورت عملیات گسترده ایجابی در زمین دشمن زمینه ساز تمدن باشید. حضور فعلی برخی از دانایان مذهب در فضای مجازی متعلق به دشمن صرفا از باب ضرورت است و نه یک امر مطلوب.
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد حسن زاده
Iran, Islamic Republic of
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
کاملا روشن است و نیاز به هیچ توضیح و توجیهی نیست که اگر ملتی، رسالت خاص و روشنی دارد و دنباله رو و بی شخصیت نیست باید چیزی که ساخته و پرداخته خودش است مورد استفاده قرار دهد البته واضح است که هیچ کاری نباید بدون کارشناسی و دقت و بررسی، صورت پذیرد و حتما می توان با برنامه دقیق و حساب شده از امکانات و توان موجود در جهان هم بهره برد ولی نباید در برابر این و آن دریوزگی کرد و به فکر آماده خواری بود.
2
1
مرسلیان
United States
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
این که متن مصاحبه پر از اغلاط است نشانه بی دقتی سرویس فرهنگی و خبرنگار این خبر است.
لطفا بین آقایان حسنی و کهوند جلسه رسانه ای تضارب آرا تشکیل دهید.
این طوری از طریق خبر نمیشه فهمید کی چی میگه
ممنون
0
3
ناشناس
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶
اگر مصاحبه آقای حسنی رو مراجعه بفرمایید با کمترین اطلاعات متوجه خطاهای محاسباتی و اظهارنظرهای عجیب ایشون خواهید شد: rasanews.ir/002oZu
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
منتظر مناظره طرفین در خبرگزاری رسا هستیم
4
0
ناشناس
United States
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
مناظره بذارین
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
مناظره
1
0