۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۶۷۱۳۹۹
عضو هیأت علمی دانشگاه قم:

ترور شهید سلیمانی از منظر اسناد و حقوق بین‌الملل جنایت نظامی پیگیری شود

ترور شهید سلیمانی از منظر اسناد و حقوق بین‌الملل جنایت نظامی پیگیری شود
قاسمی خواستار پیگیری بین‌المللی ترور شهید سلیمانی از سوی دولت شد، گفت: اقدام دولت آمریکا در جهت ترور شهید سلیمانی از منظر اسناد و حقوق بین الملل جنایت نظامی بررسی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوره و روحانیت خبرگزاری رسا، غلامعلی قاسمی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، عصر امروز در همایش بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی که به همت سازمان بسیج حقوقدانان قم در مجموعه فرهنگی شهید آیت الله سعیدی برگزار شد، گفت: باید اقدام جنایتکارانه استکبار جهانی و امریکا در ترو شهید قاسم سلیمانی و ابوالمهدی المهندس از دیدگاه حقوق بین المللی مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جوامع بشری تحت سلطه رسانه ای غرب قرار دارند، گفت: دولتمردان آمریکا این ادعا را دارند که  سردار سلیمانی درصدد و تدارک حمله به سفارت و مراکز نظامی این کشور در عراق بوده است؛ از این رو با اقدام پیشگیرانه و پیش دستانه با ترور شهید سلیمانی جلوی این کار گرفته شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم اظهار داشت: ادعاهای آمریکا مبنی بر تدارک حمله جریان مقاومت به مراکز نظامی آنها در عراق در هیچ نهاد بین المللی اثبات نشده است و همچنین سردار شهید سلیمانی در سفر آخر خود به عنوان رجل سیاسی وارد عراق شده بود؛ بنابراین از منظر حقوق بین الملل باید از مصونیت قضایی و امنیت جانی برخودار باشد.

وی خواستار پیگیری ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی در مجامع و دادگاه های بین المللی از سوی دولت ایران شد و افزود: اقدام دولت آمریکا در جهت ترور شهید قاسم سلیمانی از منظر اسناد و حقوق بین المل جنایت نظامی بررسی شود.

استاد دانشگاه قم بیان کرد: تنها نباید با جنبه احساسی و انقلابی با ترو شهید سلیمانی برخورد کرد؛ بلکه باید احقاق حق نظام اسلامی در مجامع بین المللی در  این جهت صورت گیرد.

وی با اشاره خدمات جریان مقاومت و مدافعان حرم در سوریه گفت: تروریسم های تکفیری و داعشی برای اینکه رعب و وحشت در میان مردم عراق و جهانیان ایجاد کند به تدوین و انتشار کلیپ های کشتار مردم و جوانان عراق پرداخته بودند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم ابراز کرد: مرجعیت شیعیان عراق فتوای به جهاد به مبارزه و مقابله با تکفیری ها و داعش را صادر کرد؛ اما ساماندهی و رهبری جوانان عراق و گردان حشدالشعبی بر عهده سردار سلیمانی و ابوالمهدی المهندس بوده است.

قاسمی بیان کرد: یکی از ارزش‌ها از منظر حقوق بین الملل، حفظ جان تمام انسان ها با هر اصالت، دین و مذهبی است؛ از این رو مدافعان حرم به حفظ و صیانت از جان تمام اقلیت دینی پرداختند و حتی گردانی از اقلیت های دینی در جهت مبارزه با داعش به وجود آمده بود.

وی با بیان اینکه حفظ میراث فرهنگی و مراکز دینی جزء ارزش های جهانی محسوب می شود، گفت تکفیرهای و داعشی در سوریه و عراق به تخریب و نابودی مراکز و بناها تاریخی و مذهبی تمام ادیان و مذاهب پرداختند، اما گردان‌های جبهه مقاومت از میراث فرهنگی مراکز دینی در کشورها سوریه و عراق حفظ و صیانت کردند. 

عضو هیأت علمی داشنگاه قم ابراز کرد: سپاه قدس، مدافعان حرم، حشد الشعبی به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی و ابوالمهدی المهندس بزرگترین خدمات را به جهان بشریت ارائه کردند./998/پ202/ف

ارسال نظرات