۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۷۱۴۰۳
ابراهیمی‌ترکمان در اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین:

پیاده روی اربعین عامل هشیاری ملت‌ها و دوری از غفلت‌ها است

پیاده روی اربعین عامل هشیاری ملت‌ها و دوری از غفلت‌ها است
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین، گفت: همایش جهانی پیاده روی اربعین برای هشیاری ملت‌ها و دوری از غفلت‌ها است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با محوریت «سرداران مقاومت؛ حافظان امنیت اربعین» که در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه و شهادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: حادثه کربلا و اربعین تقریبا یک جمع اضدادی است؛ از یک سوء اوج عطوفت، مهر و وفاست و از سویی دیگر که می‌نگریم، خشونتی از سوی دشمن اعمال شده که این خشونت به قدری جانسوز بوده که بعد از سالیان دراز همچنان سوگ و عزای او تازه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اساساً کسانی که وارد وادی عشق می‌شوند، مهمترین خصلت آن این است که انسان را از توجه به خود خارج می‌کند و انسان نسبت به همه چیز غافل است و نسبت به خود، دائم الذکر است.

وی ادامه داد: در متون دینی سفارش شده از ذکر و یاد خود بکاهیم و همواره به یاد خداوند متعال باشیم. آنچه که در این حادثه اربعین می‌بینیم این است که امام حسین(ع) براساس زیارت اربعین، هدفشان «لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ» به معنای نجات مردم از جهل و ضلالت بوده است.

ابراهیمی‌ترکمان همچنین، بیان کرد: غزالی، غفلت را بیماری می‌داند و معتقد است برای هشیار ساختن شخص غافل به دلیل نیاز نیست، بلکه به علت نیاز داریم. علتی باید به وجود آید تا غفلت‌زدایی کند. این علت، توجه دادن به معنویت و اخلاق است.

وی با اذعان اینکه هدف امام حسین(ع) نجات انسان‌ها از جهالت بود، همایش جهانی پیاده روی اربعین را علتی برای هشیارسازی ملت ها و دوری آن‌ها از غفلت دانست.

وی در بخشی از سخنان خود، ناگفته‌هایی از سلوک رفتاری و جانفشانی‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای نجات کودکی در سیستان و بلوچستان و عشق مادر به فرزند، را بیان کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خانطرنشان کرد: ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تلاش کرده‌ایم در این چند سال، از زاویه دید میلیون‌ها انسان پیاده روی اربعین را ثبت و ضبط کنیم. در این چند دوره توانستیم این حرکت را پایه گذاری کنیم و از هنرمندان برتری که این حادثه اعجاز انگیز را ثبت و ضبط کردند، تقدیر به عمل آوریم.

بنابر اعلام این خبر، به مناسبت فرارسیدن نخستین سالگرد سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با محوریت «سرداران مقاومت؛ حافظان امنیت اربعین» امروز (8 دی‌ماه) با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان، برگزار شد.

 در این آیین، علاوه بر رونمایی از تمبر یادبود این دوره، کتاب پنج دوره قبل این جایزه و همچنین، پوستر دوره هفتم جایزه جهانی اربعین، از برگزیدگان دوره ششم هم تجلیل شد./۹۸۸/

ارسال نظرات