۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۶۷۱۵۰۲
مکتب سلیمانی؛

کنگره بین المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین برگزار شد

کنگره بین المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین برگزار شد
کنگره بین المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین با پیام حضرت آیت الله نوری همدانی و سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، کنگره بین المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین امشب با پیام حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید و سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد.

شهید سلیمانی سازش با ظالم را محال مي‌دانست و تواضع در مقابل مظلوم برايش افتخار بود

بر اساس این گزارش، بخشی از پیام حضرت آیت الله نوری همدانی بدین شرح است:

عزيزان من بدانید؛ این اخلاص، ايمان، استقامت، صبر، جهاد و شجاعت شهید سلیمانی بود که موجب سعادتش شد. سازش با ظالم را محال مي‌دانست و تواضع در مقابل مظلوم برايش افتخار بود در دفاع از حق ذره‌ای کوتاه نمي آمد و برای تبیین آن به کشورها سفر می کرد و برای بیان حق لحظه‌ای از پای نمی‌ایستاد، هيچ شأن و منزلتي در راه حفظ دين و كيان اسلام ناب براي خود قائل نبود. و به راستي از فاطمه الگو گرفته بود و پاداش مجاهدت را با شهادت در ايام فاطميه دريافت كرد.

امروز به همه عزيزاني كه اين نوشتار را مي‌خوانند عرض مي كنم؛ اين كشور فاطمي و علوي و حسيني را حفظ كنيد و نگذاريد دست‌هاي خيانتكار به این كشور دست ‌اندازي كنند. مسؤولان بايد تلاش كنند، تا اين كشور فاطمي و علوي بماند و خون شهيدسليماني و هزاران شهيد ديگر كه تربيت‌يافتگان فرهنگ علوي هستند، پايمال نشود. شهيد سليماني در راه دین و آرمان های اسلامی دستش را داد تا اسلام ناب بماند و تشيع و مکتب اهل بیت علیهم السلام حفظ شود و فاطميه وعاشورا وغدير را از ما نگيرند. مردم در آسايش و امنيت باشند و كسي به ارزش‌هاي اسلامي وانقلابي ما دست‌اندازي نكند. فرهنگ جهاد و شهادت زنده بماند و به نداي هر مظلومي فراتر از مرزهای جغرافیایی و قومی پاسخ مثبت بدهیم.

شناخت حق و حمایت از آن؛ هنر مردان الهی

همچنین آیت الله حسینی بوشهری در این مراسم با اشاره به آیه شریفه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا» بیان کرد: این شهیدان جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و به شهادت و مقام حیات ابدی رسیدند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به تبیین ابعاد مختلف جهاد فی سبیل الله پرداخت و گفت: جهاد یک معنای بسیار گسترده دارد و محدود به عرصه های نظامی نمی شود؛ مبارزه با نفس و جهاد فرهنگی و اجتماعی نیز از مصادیق جهاد به شمار می رود و باید دانست شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در هر سه جهت سرآمد  بودند، زیرا علاوه در جهاد با نفس و جهاد دفاعی، برای گسترش فرهنگ و آموزه های دینی حرکت کرده و به یاری مظلومان و مستضعفان شتافتند.

وی با اشاره به اینکه امروز دشمنان تنها به توطئه های نظامی و سخت علیه ما اقدام نمی کنند، بلکه از طریق جنگ نرم و شبیخون فرهنگی می خواهند افکار جوانان را تسخیر کنند، مطرح کرد: شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس در عرصه جهاد فرهنگی و بسط فرهنگ ناب اسلامی و جلوگیری از شبیخون دشمن مبارزه کردند.

آیت الله حسینی بوشهری به نبرد میان جبهه حق و باطل در طول تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: مردان خدا مشکلات را تحمل می کنند ولی وعده های الهی را باور دارند؛ هنر مردان الهی این است که جبهه حق را بشناسند، دوست و دشمن را تشخیص داده و دچار خودمحوری، غرور، خود پرستی و شخصیت محوری نشوند و صراط مستقیم را در پیش بگیرند.

آزادگی، دوری از تشریفات و دنیاگریزی از شاخصه های بارز حاج قاسم سلیمانی

حجت الاسلام والمسلمین نواب نیز در این همایش آزادگی، دوری از تشریفات و دنیاگریزی را از شاخصه های بارز حاج قاسم سلیمانی توصیف و بیان کرد: ایشان علی‌رغم دارا بودن از منطق قوی، متعصب نبودند و اگر کسی سخنی می گفت که قابل پذیرش بود، آن را می پذیرفت و در عمل به کار می گرفت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز کرد: شهید سلیمانی ژست های مدیریتی را کنار گذاشته بود و در همه جلسات با لباس ساده و بسیجی حضور می یافت؛ ایشان علی‌رغم مأموریت های خطرناکی که می رفتند، در فیش حقوقی‌شان هیچگونه حق مأموریتی وجود نداشت.

وی دغدغه ها و نگرانی های حاج قاسم سلیمانی نسبت به حفظ اعتقادات مسلمانان را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: ایشان جهان بینی وسیعی داشتند و نسبت به مسائل نگاه خرد و جزئی نداشت، از همین جهت همواره حماسه آفرین بود.

نقش شهیدان سلیمانی و ابومهدی در برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین

همچنین مسجدی سفیر ایران در عراق نیز به نقش شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس در تأمین امنیت زوار راهپیمایی عظیم اربعین حسینی اشاره و بیان کرد:  ایشان تأکید داشتند در کمال آرامش، آسایش و امنیت به زیارت آمده و پس از آن به خانه های خود برگردند.

سفیر ایران در عراق بیان کرد: سردار سلیمانی بر مسأله تأمین خدمات رفاهی و حمل و نقل زوار نیز تأکید بسیاری داشتند؛ همچنین ایشان می گفتند این مراسم باید مردمی برگزار شود و نقش سازمان های دولتی و حکومتی در آن کمتر باشد.

وی شهید حاج قاسم سلیمانی را مشوق همگان در برگزاری راهپیمایی عظیم حسینی دانست و ابراز کرد: با تلاش های شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس بالغ بر چندین هزار نفر از نیروهای مردمی به کمک عراق می آمدند تا به زوار خدمت کنند و چون زوار ایران تنها به حضور در کربلا اکتفا نمی کردند و به نجف، کاظمین و سامراء می رفتند، لذا تأکید شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس بر این بود که تکیه اصلی را روی مردم بگذاریم.

اندیشه شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس فرامرزی بود

حجت الاسلام قپانچی امام جمعه نجف نیز در این کنگره بین المللی با اشاره به اینکه ایران شریک عراق در بیرون راندن داعش بود، بیان کرد: شهید قاسم سلیمانی می اندیشید و نقشه می کشید تا ارتباط میان ایران و عراق بیشتر شود؛ تأکید حاج قاسم بر این بود که اربعین جهانی شده و پیوند میان عشیره های عراقی و ایران زیاد شود.

وی با تأکید بر اینکه اندیشه های شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس فراتر از مرزهای قومی و جغرافیایی بود، ابراز کرد: این شهیدان بزرگ تربیت یافتگان مکتب امام حسین(ع) بودند و در قله تواضع، محبت و مهربانی بودند؛ من 35 سال با ابومهدی المهندس و 20 سال با حاج قاسم سلیمانی آشنایی داشتم و غیر از محبت، مهربانی، شجاعت و آرامش چیزی در آنها ندیدم؛ این دو بزرگوار هیچگاه تحت تأثیر جو قرار نمی گرفتند.

حجت الاسلام قپانچی ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق و منطقه را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی یک کشور از آن طرف دنیا به کشور ما آمده، پایگاه نظامی دارد و کشورمان را اشغال کرده است، چه سیادتی برای ما می ماند؟

شهیدان سلیمانی و ابومهدی راه نجات عراق از شر اشغالگران را زیارت اربعین می دانستند

حجت الاسلام سید حمید الحسینی رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون های عراق نیز در این مراسم راه اندازی زیارت اربعین را گوشه ای از اقدامات شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس دانست و افزود: این دو شهید بزرگوار و دو قهرمان معتقد بودند زیارت اربعین همان راهی است که اشغالگران را بیرون کرده و مردم را نجات می دهد.

وی نقش شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس در تأمین امنیت زوار اربعین را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: این دو شهید بزرگ نقش بزرگی در دعوت مردم به این زیارت داشتند و می گفتند هر چه تعداد زائران زیاد شود اشغالگران خواهند دید که در عراق جایی نخواهند داشت و این را رمز پیروزی عراق می دانستند.

گفتنی است، این کنگره به سه زبان ایرانی، عربی و انگلیسی برگزار شد و پنل های تخصصی نیز به همین سه زبان طی امروز و فردا به کار خود ادامه خواهند داد.

شایان ذکر است، محورها و موضوعات این کنگره شامل «نقش سرداران شهید مقاومت اسلامی در حرکت بزرگ اربعین»، «نقش سرداران شهید در همگرایی ملت ایران و عراق در بستر اربعین»، «سرداران شهید و امنیت منطقه‌ای»، «نقش سرداران شهید در ساماندهی نیروهای مردمی در اربعین»، «سرداران شهید مقاومت و اندیشه راهبردی پیوند نهضت عاشورا و مقاومت»، «سرداران شهید، اربعین و تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها»، «سرداران شهید، اربعین و مبارزه با تروریسم»، «اربعین، مکتب شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس»، «سرداران شهید الگوهای تربیت یافته مکتب حسینی» و «آسیب‌ها و موانع مناسبات مردم ایران و عراق» می شود./841/پ202/ب1

ارسال نظرات