۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۷۱۶۰۱
آیت الله مظاهری:

باید قدردان زحمات علما به خاطر گسترش تشیع در ایران باشیم

باید قدردان زحمات علما به خاطر گسترش تشیع در ایران باشیم
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: رحیم بودن خداوند تنها شامل مؤمنان خواهد شد و اینکه ما امروز از شیعیان هستیم یک نعمت بزرگی است که باید قدردان آن باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی خود، با بیان اینکه جمله «الرحمن الرحیم» در بسم الله هم آمده است، گفت: در حقیقت در سوره حمد این جمله دو مرتبه آمده است.

آیت الله مظاهری در ادامه افزود: این «الرحمن الرحیم» در بسم الله برای شروع کار و استعانت از خداوند است، اما در سوره حمد این جمله به این منظور آمده است که به خداوند بگوییم حمد مختص تو است چرا که تو پروردگار جهانی و رحمان و رحیم هستی و حمد مختص تو است به خاطر این صفات و ویژگی‌هایی که داری و این «الرحمن و الرحیم» علت برای الحمدالله ابتدای سوره حمد است.

 

تفاوت صفت رحمان و رحیم خداوند

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه خداوند پروردگار همه جهانیان است و به همین دلیل کسی است که حمد مختص به او است، اظهار کرد: حمد مختص خداوند است به این خاطر که تنها او رحمان و رحیم است، رحمان و رحیم هر دو از رحمت گرفته شده اند، عنایت و بخشش خاصی که خداوند به بندگان دارد رحمت است، نعمت هایی که خداوند به ما عطا کرده است اینها رحمت از سوی خداوند هستند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی می‌بخشند اما نه با رحمت و مهربانی اما خداوند با رحمت و مهربانی به ما نعمت داده است و بخشش خداوند با تلطف و مهربانی است، خداوند تو بخشش و تلطف دارد، یکی تلطف عام که مربوط به نعمت‌هایی است که ما داریم و همه از آن برخوردار هستیم و این رحمانیت خداوند است.

آیت الله مظاهری تجلی الرحمن را عامل موجودیت همه موجودات عنوان کرد و گفت: اما خداوند به مؤمنین محبت خاصی دارد و رحمت ویژه‌ای برای مؤمنان دارد، خداوندی که مؤمن را دوست دارد به او نعمت خاصی می‌دهد، خداوند ما ایرانیان را دوست داشته است که نعمت امام علی(ع) و اهل بیت(ع) را به ما داده است خداوند آبا و اجداد ما را رحمت کند که ولایت ائمه اطهار(ع) را به ما منتقل کرده‌اند.

 

باید قدردان زحمات علما به خاطر گسترش تشیع در ایران باشیم

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نقش صفویه در گسترش تشیع در ایران، تصریح کرد: باید به علما و بزرگان تشیع بسیار دعا کنیم که با زحمات بسیار و تلاش گسترده و تحمل سختی‌های بسیار تشیع را در ایران گسترش دادند و به اینجا رسیده است که همه هستی ما امروز امام علی(ع) و اهل بیت(ع) هستند.

وی ادامه داد: حتی اگر همه هستی ما و اولاد و فرزندان و اموال ما را از ما بگیرند دست از ائمه اطهار(ع) برنخواهیم داشت و این یک نعمت ویژه‌ای است که خداوند به ما داده است و علمای بسیاری نظیر شیخ بهایی و علامه مجلسی برای این موضوع زحمات بسیاری کشیده‌اند و در روز قیامت اینها از امام علی(ع) پاداش بسیاری دارند.

آیت الله مظاهری برخوداری از نعمت ولایت ائمه اطهار(ع) را برخاسته از رحمت خاص خداوند دانست و اظهار کرد: این عنایت خاصی که خداوند به مؤمنین دارد برخاسته از رحیم بودن خداوند است، در روز قیامت هم خداوند خیلی به همه بندگان رحم دارد.

 

رحمت خاص خداوند متوجه شیعیان است

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: بنابر روایات رحمت یکصد قسمت دارد که یک قسمت آن را خداوند به همه بندگان عطا کرده است و 99 قسمت آن را در روز قیامت به ما عطا خواهد کرد، اما مؤمنین یک رحمت خاصی خواهد داشت که از رحیم بودن خداوند متعال است.

وی ادامه داد: اینکه مؤمنان از آب کوثر خواهند نوشید از رحیم بودن خداوند است و خداوند در دنیا و آخرت به همه ما رفعت خواهد داشت اما به شیعیان امام علی(ع) و مؤمنین یک عنایت خاصی خواهد داشت که رحیم بودن خداوند است و رحمانیت و رحیمیت خداوند شامل همه مؤمنان خواهد شد و ما باید بخاطر همین شیعه بودن خداوند را مدام شاکر باشیم و شکر خدا بگوییم و قدردان نعمت ایمان باشیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات