۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۷۱۶۱۰
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

مرد موظف به تأمین نفقه روحی و جسمی همسرش است

مرد موظف به تأمین نفقه روحی و جسمی همسرش است
اصفهان - آیت الله مهدوی گفت: سه نفقه جسمی و سه نفقه روحی زن برعهده مرد است که نفقه روحی را مرد باید مستقیم یا با واسطه و مراجعه به متخصص دین تأمین کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در گلستان شهدای اصفهان، با بیان اینکه مرد مسؤول کارهای خارج از منزل و زن مسؤول کارهای داخل منزل است، گفت: بنابر روایت پیامبر اکرم(ص) این تقسیم بندی را به حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) توصیه کردند.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: تا ضرورت ندارد لازم نیست زن خود را در معرض نگاه نامحرمان قرار بدهد چرا که می‌تواند آسیب‌هایی به دنبال داشته باشد، اگرچه برای تحصیل علم و معارف دین لازم است بانوان مشغول به فعالیت در خارج از خانه باشند و حتی روایت‌هایی از مراجعه بانوان به ائمه اطهار(ع) برای سؤالات علمی یا دیگر مسائل وجود دارد و لازم است دقت کنیم در این خصوص دچار افراط و تفریط نشویم.

شش نفقه جسمی و روحی زن که برعهده مرد است

وی با اشاره به وجود نیازهای جسمی و روحی انسان، اظهار کرد: سه نفقه جسمی و سه نفقه روحی برای زنان وجود دارد، تهیه مسکن مناسب به عنوان محل سکونت زن، تهیه لباس و پوشاک مناسب همسر که بنابر دستور شرع شامل زیور در شأن همسر می‌شود و سوم هم خوراک است که این سه نفقه جسمی زن است و علما بر نفقه درمان نیز نظر دارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اما سه نفقه روحی زن نیز بر عهده مرد است، نخست اینکه ایمان زن باید با حمایت مرد به یقین برسد، همانطور که مرد باید نیازهای جسمی همسر خود را تأمین کند در خصوص نیازهای فکری و روحی زن نیز وظایفی برعهده دارد، اینکه تنها به فکر تأمین نیاز جسمی زن باشیم توهین به شخصیت و شأنیت زن است.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: نفقه دوم روحی زن مسأله اخلاق بانوان است، مرد باید نکات اخلاقی را به همسر خود بیاموزد و فضیلت‌ها را به او آموزش دهد، سومین نفقه روحی زن که برعهده مرد است آموزش دادن مسائل شرعی است، مرد وظیفه دارد مسائل شرعی و احکام شرعی را به همسر خود آموزش دهد.

تأمین نفقه روحی صرفا بالمباشره نیست

وی خاطرنشان کرد: گاهی مرد می‌گوید من نمی‌توانم نفقه روحی زن را تأمین کنم، گاهی مرد می‌گوید من خودم نیز به مراتب دینی نرسیده‌ام چگونه باید نیازهای فکری زن را برطرف کنم؟ این که نفقه روحی زن برعهده مرد است به معنای بالمباشره بودن نیست، بلکه گاهی مرد می‌تواند با واسطه نیازهای روحی زن را برطرف کند و نفقه روحی زن را بپردازد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه مرد وظیفه دارد بستر این نفقه روحی را فراهم آورد، اظهار کرد: اگر مرد متخصص در دین نیست باید با عالم دین ارتباط بگیرد یا از کتب علما استفاده کند و از این طریق نفقه روحی زن را تأمین کند.

آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه زن و مرد باید عبودیت کنند و عبد خدا باشند، تصریح کرد: مرد وظیفه دارد نفقه روحی و جسمی زن را تأمین کند و در زمینه نفقه روحی باید به خودسازی خود نیز توجه داشته باشد و نیازهای فکری و روحی که دارد را تأمین کند تا بتواند در این مسیر یاری رسان همسر خود باشد و نفقه روحی همسر خود را پرداخت کند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات