۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۷۱۶۵۹
به مناسبت هفتمین سالگرد علی‌اکبر پرورش؛

مروری بر زندگی انقلابی علی‌اکبر پرورش| یاور صدیق انقلاب

مروری بر زندگی انقلابی علی‌اکبر پرورش| یاور صدیق انقلاب
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت علی اکبر پرورش نشان دهنده شخصیت و خدمات او به انقلاب اسلامی و اسلام است.

به گزارش خبرگزاری رسا، علی اکبر پرورش در سال ۱۳۲۱ در زرین شهر اصفهان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به پایان رساند. سپس در دانشگاه اصفهان مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات اخذ نمود ایشان مدرک فوق لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت.

علی‌اکبر پرورش از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد؛ پرورش لیسانس ادبیات خود را از دانشگاه اصفهان گرفت و بعدها مدرک فوق‌لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت کرد. محوریت در مبارزات قبل از انقلاب اصفهان که منجر به دستگیری شد، عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، دو دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری، عضویت شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی از سال ۱۳۷۲ تاکنون و قائم‌مقامی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۰ از سوابق علی‌اکبر پرورش است.

سخنرانی و محفل درس او همیشه همراه با نکات جدید بود که جوان‌ها را به خود جلب می‌کرد، جوانانی که مفاهیم دینی را با نگرش جدید دنبال بودند، عرضه جدید از دینی که پاسخگوی نیازهای امروزی باشد و بتواند در مسائل سیاسی- اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشد.

جوانان آن سال‌ها پاسخ‌های خود را در کلاس‌های درس این معلم فداکار می‌یافتند که هم کلاس درس بود و هم آموزش دین و اخلاق. کلاس‌هایی که مایه اصلی آن از سرچشمه‌های وحی و روایات نشأت می‌گرفت، از زلال همیشه جاری کلام وحی و از شاخه‌های منشعب از آن، همچون نهج البلاغه. شهید مطهری در یکی از سخنرانی‌هایش از وی به عنوان استاد یاد کرده است.

استاد پرورش به پرورش مشغول بود که زمزمه‌های درس دین و سیاست او به دریای بیکران انقلاب اسلامی رسید و پس از آن که چشم‌ها به انوار انقلاب اسلامی روشن شد، تلاش‌های این معلم اخلاق، دین و سیاست، در شکلی جدید ادامه یافت.

نمایندگی مجلس خبرگان (بررسی قانون اساسی)، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، حضور در کابینه شهید رجایی و نمایندگی شورای عالی دفاع سمت‌هایی بود که آموزه‌های دیرپای او را برای تشکیل حکومت اسلامی رقم می‌زد، اگرچه در برخی با نامهربانی هایی نیز مواجه بود.

علی‌اکبر پرورش، از پیشکسوتان انقلاب اسلامی و کانون مبارزان انقلاب در اصفهان و وزیر اسبق آموزش و پرورش در روز جمعه ۶ دی ماه ۹۲ در اصفهان به ملکوت اعلی پیوست. وی از چند ماه پیش با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت یاور صدیق انقلاب، مرحوم سید علی اکبر پرورش را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان دهنده شخصیت و خدمات او به انقلاب اسلامی است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم

با تأسف و تأثر، خبر درگذشت یاور صدیق انقلاب مرحوم آقای سید علی اکبر پرورش رحمت الله علیه را دریافت کردم؛ چهره محترم و اثرگذاری که بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزشهای متعالی دین گذرانید، لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت؛ تلاش‌های مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئولیت‌های سنگین خود در قوه مجریه و قوه مقننه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همه توان به کشور و ملت خود خدمت کرد و سلامت و راحت خود را بر سرِ انجام وظیفه نهاد. بیماری رنج‌بار و طولانی او آخرین آزمایش دشواری بود که وی با صبر و متانت، آن‌را تحمل کرد و زندگی پاک و شرافتمندانه را به پایان برد. اینجانب درگذشت ایشان را به خانواده و بازماندگان محترم و به همه دوستان و علاقمندان ایشان تسلیت می‌گویم و رحمت و رضوان الهی را برای وی مسئلت می‌کنم.
سید علی خامنه ای
۶ دی ماه ۱۳۹۲

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
مرحوم پرورش در محله چهار سوق اصفهان به دنیا امد
لطفا اصلاح کنید
0
0