۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۷۲۰۰۲
عمار انقلاب؛

آیت الله مصباح یزدی مبانی و اصول فلسفه های مضاف را ترسیم کرد

آیت الله مصباح یزدی مبانی و اصول فلسفه های مضاف را ترسیم کرد
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی مبانی و اصول فلسفه های مضاف را ترسیم کرد، گفت: نسل های متمادی می توانند از آثار این عالم بزرگ بهره ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، نماینده خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت ارتحال آیت الله مصباح یزدی، به تشریح ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، دینی و فرهنگی وی پرداخت و گفت: این عالم فرزانه از شاگردان حضرت آیت الله بروجردی، امام راحل، علامه طباطبایی و حضرت آیت الله بهجت و در علوم مختلف فقهی، اصولی، فلسفی و تفسیری و تهذیب نفس سرآمد همه بود.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز بیان کرد: آیت الله مصباح یزدی قبل از انقلاب، با راه اندازی مؤسسه «در راه حق» درصدد پاسخگویی به شبهات ضد اسلامی میان دانشگاهیان و مردم درآمده بود.

وی، آیت الله مصباح یزدی را مرزبان دقیق معارف اسلامی توصیف و ابراز کرد: این عالم فرزانه در برابر انحرافات فکری و عقیدتی روشنفکرانی که تفکرات الحادی داشتند، ایستادگی کرد و همچنین آیت الله مصباح یزدی همواره لوازم و پیامدهای منفی علوم انسانی غربی را به محصلان این علوم گوشزد می کرد.

نماینده خبرگان رهبری با بیان اینکه آثار منحصر به فرد آیت الله مصباح یزدی به یک زمان و نسل خاصی اختصاص ندارد و نسل های متمادی می­‌توانند از این آثار بهره ببرند، افزود: این عالم فرزانه در آثار و تالیفات خود به تشریح دقیق معارف اسلامی، کیهان شناسی، خرد شناسی و معرفت شناسی پرداخته است.

وی با بیان این که آیت الله مصباح یزدی با ابتکار و خلاقیت خود، مبانی فلسفه های مضاف را پایه گذاری کرده بود، گفت: این عالم اصول و مبانی کلی فلسفه اخلاق، فلسفه دین، فلسفه حقوق، فلسفه سیاست، فلسفه جامعه شناسی، فلسفه اقتصاد و فلسفه سیاسی را ترسیم کرد.

رییس دانشگاه قم ابراز داشت: در دورانی که علوم انسانی غربی در جامعه رواج یافته بود، آیت الله مصباح یزدی با سخنان روشنگرانه خود به ترویج مبانی و معارف اسلامی در عرصه های مختلف پرداخت.

نماینده خبرگان رهبری ابراز داشت: آیت الله مصباح یزدی در برابر روشنفکران با منطق، عقلانیت، مبانی دینی، قرآنی و روایی مناظره و گفت‌وگو داشت و وی به درستی بطلان تفکرات نواندیشی غربی را ثابت می کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی، شاگردان و استادان بسیاری در مؤسسه امام خمینی(ره) تربیت کرد، افزود: برخی دانش پژوهان این مؤسسه در چندین دوره به کانادا و آمریکا اعزام شدند و در جریان شبهات روز فلسفی و کلامی دانشگاه های جهان قرار گرفتند و این استادان منشأ آثار و خدمات بسیاری در حوزه های علمیه و مراکز علمی کشور شدند.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی از ساده زیستی ویژه ای برخوردار بود، گفت: این عالم فرزانه سالیان طولانی جلسات و نشست­‌های اخلاقی در حوزه های علمیه برپا کرده بود و سیره اخلاقی و عرفانی وی برای طلاب و دانشگاهیان الگو بود.

رییس دانشگاه قم، آیت الله مصباح یزدی را عالم به زمان خود و حجت الهی برای طلاب توصیف و ابراز کرد: برخی از استادان دانشگاه بیان می کنند که اگر آشنایی ما با آیت الله مصباح یزدی وجود نداشت، از دین و دین داری جدا و به راه دیگری سوق داده می شدیم و همچنین آیت الله مصباح یزدی در تبلیغ چهره به چهره میان دانشگاهیان و طلاب منشأ اثر بود.

وی با بیان اینکه در دوران اصلاحات، تخریب شخصیت و هجمه علیه آیت الله مصباح یزدی زیاد شده بود، گفت: این عالم فرزانه تمام ناملایمات را به جان خرید و همواره مواضع قاطعانه در برابر تفکرات اشتباه و انحرافی اتخاذ می کرد./998/ت302/ب1

ارسال نظرات