۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۶۷۲۰۰۵
همسنگ انقلاب (۱۷)؛

مسؤولان فضای مجازی را رها کرده اند

مسؤولان فضای مجازی را رها کرده اند
فضای مجازی اکنون بسیار یله و رها شده است و کم کاری دولت و وزارت ارتباطات دلیل نمی شود که ما کم بگذاریم ما هم برای جبران باید فعالیت‌های خود را چند برابر کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فضای مجازی اکنون تبدیل به قتلگاهی برای فرزندان شده است. این فضا که امروز به صورت یله و رها دیده می شود، جایگاهی برای هر گونه فساد اعم از فساد اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی. اتفاقات اخیر در این فضای مجازی صدای زنگ خطر را برای مسؤلین این فضا به صدا در آورده است.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به مناسبت اتفاقات اخیر در فضای مجازی با یکی از پژوهشگران پژوهشگاه صدا و سیما به گفت و گو نشسته است.

حجت الاسلام ابوالفضل توسلی زاده، عضو انجمن علمی مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه، کارشناس ارشد فقه و اصول از حوزه و سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه اسراء هستند. وی دانشجوی دکتری مدرسی معارف از دانشگاه قم (در حال تدوین رساله) و از سال 1390 به عنوان کارشناس فضای مجازی و مبلّغ اینترنتی واحد تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه، فعالیت داشته است. کتابچه «آموزه های دینی توییتر و اینستاگرام» و چند کار تحقیقی دیگر درباره تبلیغ دینی در فضای مجازی از او منتشر شده است.

آیا اتفاقات اخیر پیش آمده در اینستاگرام تازگی دارد؟

این اتفاقی که اخیراً افتاد یک حرکت و اتفاق طبیعی بود که طی چند سال اخیر در شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام گرفته است. قبلا هم این اتفاقات افتاده بود اما این این بار بسیار دیده شد. پیش از این خیلی به این لایو ها توجه نمی شد، اما اخیراً یک حرکت و موجی آغاز شد برای مبارزه با پولشویی، قمار و شبکه فیشینگ که باعث شد که این لایو دیده و پخش شود. این یک واقعیت و حقیقتی است که انتظارش داده می شد. زودتر از این حرف ها باید این شبکه فیلتر می شد. از آن زمان که دستور داده شد که باید این شبکه فیلتر شود وزارت ارتباطات باید آن را فیلتر می‌کرد و این کار را انجام نداد.

شما پس قائل به فیلتر کردن شبکه های اجتماعی هستید

بله ولی نه همه شبکه های اجتماعی، به نظر من باید همان فرمایش رهبر معظم انقلاب در دستور کار قرار گیرد که فرمودند فضای مجازی نباید اینطور یله و رها باشد و باید یک کنترلی روی آن باشد. باید دقت داشت که اینستاگرام از خارج از کشور هدایت می‌شود و هر سیاستی که می خواستند در آن پیاده کرده اند و هیچ قابلیت پیگیری در آن وجود ندارد و هر تخلفی که بخواهید در این پلتفرم انجام می دهند.

نظر شما درباره شبکه ملی اطلاعات چیست؟

واقعا یکی از نیازهای مهم کشور شبکه ملی اطلاعات است که برای زیر ساخت های آن صد در صد کم کاری انجام شده است. رهبر معظم انقلاب زمانی دستور فرمودند که این شبکه باید تشکیل ‌شود و موانع آن باید برطرف شود، که این اتفاقات نیفتاد. شبکه‌هایی که کنترلش دست ما نیست نباید فعالیت کنند، ولی متأسفانه پهنای باند در اختیار این شبکه ها قرار داده شده و این شبکه ها خیلی راحت می توانند فعالیت کنند. در اینستاگرام که نگاه کنید کاربر های ایرانی فراوانی در آن فعالیت دارند و هزینه‌های این شبکه را دارند می دهند و این هزینه ها در جیب آمریکایی ها ریخته می شود. شبکه ملی اطلاعات یک کار اساسی بود که باید انجام می گرفت ولی متاسفانه انجام نشد.

فضای مجازی یله و رهاست

نگاه شما به شبکه‌های اجتماعی داخلی چگونه است؟

من با علم به شما می گویم که ما صددرصد توانایی استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی را داریم، ولی آنچکه در عمل ما شاهد آن هستیم این است که متأسفانه به آنها بها داده نمی شود و پهنای باندی مطلوب در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد. همین شبکه اجتماعی ایتا بخاطر همین مشکلات مجبور می شود کانال ها را پاک کند، در صورتی که اگر یک هزارم پهنای باندی که به اینستاگرام داده می شد، به این شبکه داخلی داده می شد می توانست به راحتی پاسخ گوی کاربران باشد.

ولی متأسفانه دیدی که بر حاکمیت این فضا وجود دارد که وزارت ارتباطات و مسئولین فضای مجازی هستند دید داخلی نیست. آنها با استفاده از کلمه آزادی بیان و برای خوشایند مردم و رأی جمع کردن به شبکه های داخلی نمی پردازند. نتیجه این کار این می‌شود که می بینید. در صورتی که اینترنت یک ابزار است که فناوری و تکنولوژی غرب به وجود آورده و جزء مؤلفه‌های قدرت غرب محسوب می شود و برای سلطه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این را ساخته است.

غرب بعد از اینکه فهمید استعمار قدیم دیگر جواب نمی‌دهد، آمدند به این سمت که خیلی کم هزینه تر و راحت تر است و در یک پوشش شیطانی بتوانند دنیا را در اختیار خود قرار بدهند و حکمرانی کنند. بعضی از مسئولین ما خیلی ساده انگارانه نگاه می‌کنند و می‌گویند که این یک رسانه است و یک ابزار و وسیله‌ای برای استفاده که می شود از این ابزار درست یا غلط استفاده کرد. ولی اینگونه نیست، این شبکه ها ساخته شدند برای یک سری اهداف و ما هم باید از این شبکه ها بسازیم.

اینکه به صحبت های رهبر معظم انقلاب توجه نمی شود خیلی جای تعجب دارد. حضرت آقا خیلی مشخص نظرشان را درباره شبکه های اجتماعی گفته اند. حضرت امام هم صحبتی دارند در زمانی که حتی فضای مجازی نبود درباره رسانه ها، ایشان می گویند اگر رسانه های گروهی اصلاح بشوند ملت اصلاح می شود. این صحبت ایشان اهمیت اثر گذار در حرکت اجتماعی ملت را نشان می دهد. بنده آنچه تا کنون گفتم بحث فرهنگی شبکه های اجتماعی بود، اما بخش اقتصادی آن خیلی دردناک تر است. در بخش اقتصادی فیشینگ و بحث قمار، میلیاردها میلیارد پول در ما از کشور خارج می شود آن هم در زمانی که ما اینقدر در تحریم هستیم و جابجایی پول به راحتی امکان پذیر نیست.

آیا شما نظارت بر شبکه‌های اجتماعی را درست می دانید

ما یک بحثی داریم به اسم الیناسیون یا از خودبیگانگی که این در مسئولین ما به صورتی فرا گیر وجود دارد. آنها خود را غربگرا نشان می دهند ولی جالب است که به چیزهایی که خود غربی‌ها هم به آن قائل هستند اینان قائل نیستند. الان در غرب شبکه‌های اجتماعی کنترل شده است و از نظر اقتصادی، فرهنگی روی آن کاملا نظارت می شود. برای هر شبکه ای پروتکل هایی مشخص شده است ولی متأسفانه در کشور ما که ادعای تبعیت از غرب را دارد این کار را انجام نمی‌دهند. عقلای عالم می گویند شما طبق سیاست هایی که داری می خواهید جامعه را حرکت دهید یا می خواهید جامعه آرامش داشته باشد و مردم خوب زندگی کنند، باید از این ابزار درست استفاده کنید، نه اینکه آن را یله و رها بگذارید. رهبر معظم انقلاب درباره شبکه شاد در شهریورماه بود که این را تکرار کردند که این رهاست و اینجور نباشد که شما دانش آموزان را در آن ول کنید. عقلای عالم می فهمند ولی مسئولین ما متوجه نمی شوند و به بهانه شعارهایی مثل آزادی بیان و شعارهای اینگونه به شبکه های داخلی نمی پردازند نتیجه اش در این سال ها کاملا مشخص شده است.

اگر در پایان صحبتی مانده است بفرمایید

به نظر بنده باید برای فضای مجازی یک نگاه بلند مدت دیده شود و شبکه‌های داخلی تقویت و همچنین شبکه ملی اطلاعات نیز باید درست شود. ولی در نگاه کوتاه مدت هم نباید اینقدر شبکه های اجتماعی یله و رها باشد و دسترسی به شبکه هایی که مشکل دارند نباید به این راحتی انجام گیرد. باید به نظر من تصمیماتی در شورای عالی فضای مجازی انجام گرفته شود و خود ما هم به عنوان بچه های جهادی و انقلابی در این فضا باید فعالیت داشته باشیم. این کار را هم به صورت خودجوش باید انجام بگیرد. گوگل‌پلاس پلتفرم بسیار قوی بود ولی بچه های انقلابی و جهادی این پلتفرم را فتح کردند و باعث شدند از کار بیفتد. یعنی کم کاری دولت و وزارت ارتباطات دلیل نمی شود که ما کم بگذاریم ما هم باید فعالیت‌های خود را چند برابر کنیم تا آن را جبران کنیم.

 

در پایان از خبرگزاری رسا بابت توجه به حوزه فضای مجازی و دغدغه‌های این فضا کمال تشکر را دارم./826/

ارسال نظرات