۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۶۷۲۰۷۱

حاج قاسم هم خلیل‌الله بود هم خلیل‌الناس

حاج قاسم هم خلیل‌الله بود هم خلیل‌الناس
آئین رونمایی از کتاب «جهانمرد» مجموعه داستانک‌های نویسندگان کشور برای حاج‌قاسم سلیمانی که به کوشش کوثر دانش منتشر شده امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، آئین رونمایی از کتاب «جهانمرد» مجموعه داستانک‌های نویسندگان کشور برای حاج‌قاسم سلیمانی که به کوشش کوثر دانش منتشر شده است ظهر امروز با حضور چهره هایی چون محمدرضا سنگری،‌ احسان عباسلو، فاطمی و سردار دینی معاون هماهنگ‌کننده سپاه تهران  برگزار شد.

بر اساس این گزارش، شهرام صمدی‌نیا رئیس سازمان بسیج هنرمندان در این نشست به روند انتشار کتاب اشاره کرد و گفت: ابتدا از سوی بسیج هنرمندان در راستای مسابقه «شوق وصال» فراخوانی نشر یافت و در ادامه با حمایت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در راستای فراخوانی که کانون بانوی فرهنگ منتشر کرده بود همراهی صورت گرفت و در نهایت کتابی از دو فراخوان با عنوان «جهانمرد» منتشر شد.

وی با بیان اینکه کتاب مجموع داستانک‌های نویسندگان کشور را شامل می‌شود، گفت: به خود می‌بالیم که توانستیم همزمان با نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی این هدیه ناقابل را برای نویسندگان و اهالی ادبیات مهیا کنیم.

سنگری: چهره فرهنگی حاج قاسم هنوز به جامعه معرفی نشده/ ۱۲۰ کتاب در خانه پدری شهید سلیمانی

در ادامه این نشست محمدرضا سنگری از محققان، پژوهشگران و نویسندگان کشورمان ضمن اشاره به اینکه حضرت ابراهیم خلیل‌الله دومین پیامبری است که نامش بسیار در قرآن ذکر شده،‌ گفت: حضرت موسی (ع) با ۱۳۵ بار تکرار و حضرت ابراهیم با ۶۵ بار تکرار پیامبرانی هستند که نامشان در قرآن بسیار آمده است، اما حضرت ابراهیم(ع) نخستین پیامبری است که رایت افراشت و اولین شهید میدان رزم او بود. وقتی از پیامبر سؤال می‌کنند شهدا را در کجای بهشت بیابیم ایشان پاسخ می‌دهند، «‌شهدا میان من و حضرت ابراهیم در سفره بهشت نشسته‌اند» این مسئله جایگاه شهدا را نمایان می‌کند.

سنگری در بخش دیگر ضمن تأکید بر اینکه در جنگ به پرچم، علم می‌گویند، توضیح داد: حضرت ابراهیم نیز رایت افراز بود و سردار سلیمانی نیز هم اما سردار سلیمانی هم خلیل‌الله و خلیل‌الناس بود، محبوب دل‌های مردم و چه انتخاب زیبایی که به ایشان نام «سردار دل‌ها» را اتلاق می‌کنند، گره‌خوردگی سردار با واژه دل‌ها را باید برای جامعه بیان کنیم چرا که خیلی زود برخی شخصیت‌ها را به عنوان اسطوره معرفی می‌کنیم در حالی که قرآن «اسوه» را برتر از «اسطوره» می‌داند از این رو حضرت ابراهیم (ع) و پیامبر (ص) دو اسوه هستند.

به گفته وی، ‌باید دقت کنیم چهره بزرگی چون حاج‌قاسم سلیمانی در میان مه اسطوره گم نشود. باید او را در حد اسوه نگه داریم چرا که اسطوره‌ها ویترینی هستند، اما اسوه‌ شدنی است و مثل او می‌توانیم حرکت کنیم و به او برسیم. زیرا سردار سلیمانی قهرمان ملی است. همانگونه که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز از ایشان به عنوان قهرمان جهان یاد کرد.

این محقق در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان این مطلب که کسی که شهید شد همیشه حضور دارد، گفت:  ما هر چه بیشتر در مورد شهید سلیمانی تحقیق و بررسی کنیم آثار وجودی شهید بیشتر نمایان می‌شود و هر چه پیش‌تر برویم حاج قاسم سلیمانی صیقلی‌تر خواهد شد. این باید در همه عرصه‌ها مشهود باشد، اما یکی از عرصه‌هایی که کم از آن بهره‌مند بوده‌ایم «داستانک» یا «مینی‌مال» است. امیدوارم در سال‌های آتی باز هم از این دست کارها را شاهد باشیم و اگر از همین امروز این فرصت و مجال فراهم آید می‌شود از داستانک کوتاه‌تر را هم داشته باشیم، عنوانی مثل  «کوتاهه‌نگاری».

وی در راستای همین کوتاهه‌نگاری‌ها افزود: این قالب کوتاه‌ترین جملاتی است که در سال‌های دفاع مقدس استفاده می‌شد، مثل تابلو و سنگرنوشت‌ها، دشت‌نوشته‌ها، لباس‌نوشته‌ها که اگر آنها را جمع‌آوری نکنیم ده سال آینده هیچ نخواهیم داشت. در حالی که این‌ها بخشی از ادبیات دفاع مقدس ما هستند.

سنگری ابراز داشت: حدود ۱۵ سال پیش بنا به دعوتی به منزل شهید سلیمانی رفتیم. ایشان منزل پدری را به فرهنگ دفاع مقدس و ثبت این فرهنگ اختصاص داده است، چرا که در منزل پدری ایشان بیش از ۱۲۰ جلد کتاب می‌توانیم ببینیم که به همت شهید سلیمانی منتشر شده. از این رو متوجه می‌شویم حتی چهره فرهنگی شهید سلیمانی هم هنوز شناخته‌شده نیست چرا که این کتاب‌ها هنوز مطرح نشده‌اند. حاج‌ قاسم چهره بزرگ و جامع‌الاطرافی بود. کتاب‌هایی که توسط ایشان و در واقع به همت ایشان منتشر شد، حاصل تلاش حدود ۵۰ نفر از  جوانانی بود که رکوردر به دست در روستاها به سراغ خانواده شهدا می‌رفتند او پرسشنامه‌هایی را مهیا کرده بود تا از خانواده شهدا پرسیده شود.

* عباسلو: غرب از داشته‌های شرق استفاده می‌کند و آن را به نام خودش تمام می‌کند 

در ادامه این نشست احسان عباسلو از مترجمان کشورمان نیز گفت: داستانک یا داستان کوچک قابلیت و ظرفیت‌هایی دارد که در ایران مغفول مانده است. یعنی ما هنوز به قابلیت‌های این قالب پی نبرده‌ایم. اگر می‌دانستیم که چه فرصت خوبی است بهتر از این‌ها از آن استفاده می‌کردیم.

عباسلو با بیان اینکه حتی می‌توان مسابقاتی را در قالب موبایل و تلفن همراه تدارک دید،‌گفت: چرا از موبایل‌ها که امکان تولید این داستان‌های کوچک را دارند استفاده نمی‌شود. چرا مسابقاتی در این قالب برای تلفن همراه نداریم؟ ما طرح این موضوع را بارها مطرح کرده‌ایم اما به خاطر کوچکی قالب به چشم نمی‌آید. در حالی که در غرب به شدت با آن همراهی شده است و انجمن مینی‌مال‌‌نویس‌ها در غرب تشکیل شده‌اند. من نامه‌ای به این انجمن ارسال کرده‌ام تا دامنه کارمان را در داخل کشور افزایش دهیم اما دیدم ما را تحویل نمی‌گیرند در حالی که ما می‌توانیم در حوزه ایران فرهنگی خودمان انجمن تشکیل دهیم.

این مترجم با تأکید بر اینکه می‌توانیم کارهای فرامرزی انجام دهیم و برای اینکه اثبات کنیم از غرب چیزی کم نداریم باید اینگونه کارها را تداوم بخشیم،‌گفت: تاریخچه این قالب داستانی در ایران نشان می‌دهد که پیشینه ما از غرب عمیق‌تر است چرا که در کلام و سفارش بزرگان‌مان نیز این موضوع بوده است و نویسندگان و شعرا به ایجاز و معنا‌محوری اعتقاد داشتند بنابراین ما پیشینه غنی داریم اما متأسفانه در ایران این قالب جدی گرفته نمی‌شود. بنده نیز دو کتاب در این راستا دارم.

وی گفت: غرب از داشته‌های شرق استفاده می‌کند و آن را به نام خودش تمام می‌کند جالب اینکه این مینی‌مال‌ها ریشه در هایکوهای شرقی دارن. اما غرب در حال بهره‌مندی از این قالب است. مثلاً به تازگی غرب پس از تحقیقات گسترده چند معیار برای داستان مینی‌مال قرار داده است در حالی که در سخن بزرگان ما یا شخص حضرت رسول (ص) ما این نکات را می‌بینیم که بهترین کلام آن است که کوتاه‌ترین باشد. هر چند معیارهایی که آنها برمی‌شمرند در همین کلام کوتاه وجود دارد اما ما قرن‌ها پیش این سخنان را داشته‌ایم ولی هیچگاه متأسفانه داشته‌های خود را جدی نمی‌گیریم.

وی گفت: تنها مشکل ما در ایران واگرایی به جای همگرایی است جا دارد از این قالب متعدد استفاده شود. هر چند نگاه ایرانی‌ها به داستان حجمی است برای همین من عنوان داستان کوچک را به کار می‌برم، اگر تشکلی منضبط و هدفمند روی این ماجرا کار کند تا سیاست‌گذاری داشته باشیم و سالی چند جشنواره را در این راستا برگزار کنیم فکر می‌کنم از فرصت داستان کوچک می‌توانیم بهتر از این‌ها استفاده کنیم.

* دینی: کتاب‌هایی چون «جهانمرد» تاریخ معاصر ما را ماندگار می‌کند

در ادامه کلیپی از سرودی با صدای حاج‌صادق آهنگران برای سردار سلیمانی پخش شد و در بخش پایانی نشست سردار دینی معاون هماهنگ کننده سپاه تهران، درباره این کتاب و شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: ایام دی برای ما مملو از وقایع و اتفاقات خاص است خصوصا امسال که با تولد حضرت زینب (س) شروع شد و چند روز گذشته رحلت عالم انقلاب علامه مصباح را داشتیم ضمن اینکه سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی را هم داریم و در ادامه به استقبال شروع روزهای پیروزی انقلاب می‌رویم. همه این‌ها نتیجه عملکردها را نشان می‌دهد هر چند انقلاب ما برای رسیدن به پیروزی از خرداد سال ۴۲ استارت زده شد.

وی به همدلی مردم و حضور مردم در اتفاقات و رویدادهای مهم اشاره کرد و گفت: غرب با تمام امکانات و تکنولوژی در برابر یک بیماری مثل کرونا عقب ماند ببینید چقدر کشته داده‌اند و یا دزدی‌هایی صورت گرفته، اما ما با محدودیت‌ها ساختیم و اتفاقات را پشت سر می‌گذاریم. اگر این اتفاقات برای هر کشوری رخ می‌داد زمین می‌خورد، اما ما از کنار همه گذشتیم که البته در این گذشتن نقش و حضور مردم پررنگ بود.

سردار دینی به کمک‌های مؤمنانه و مردمی هم اشاره کرد و گفت:‌طی این چند روز ۱۰۰ هزار سبد کالایی و چند هزار جهیزیه با همکاری مردم تهیه شده است هر چند تشکل‌های بسیج در رأس کار بودند اما بدون تلاش و حضور مردم این موضوع به سرانجام نمی‌رسید.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه تهران به کتاب «جهانمرد» اشاره کرد و گفت: امثال این کتاب‌ها تاریخ معاصر ما را ماندگار می‌کند اما باید تلاش شود قالب کتاب به نحوی طراحی شود که مردم به راحتی آن را به دست گرفته و مطالعه کنند و دست به دست هم بچرخد.

وی در پایان سخنان خود به کاهش شیوع کرونا و آمار مرگ و میر اشاره کرد و گفت:‌یکی از دلایل این کاهش ورود بسیج در طرحی مردمی به نام شهید سلیمانی است اینکه می‌گوییم عملکردها نتایج را رقم می‌زند اینجا مصداق پیدا می‌کند اما طرح حاج‌قاسم آمار مرگ و میر را از ۵۰۰ به حدود ۱۰۰ رساند. طرحی که مردم در آن به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند بلکه شیوه شناسایی به شکل دیگری است.

* حمایت ویژه برای ترویج می‌خواهیم

کوثر دانش از مسئولین جمع‌آوری این کتاب ضمن اشاره به اینکه اتفاقی که پس از شهادت سردار شهید سلیمانی افتاد، خودجوش بود و نویسندگان متعهد در صفحات مجازی آثار خود را منتشر می‌کردند توضیح داد: این آثار در قالب دل‌نوشته، داستانک یا داستان بود که باعث شد تلنگری باشد تا اتفاقات ثبت و ماندگار گردد اما اولین قدم این بود که ما تعاملی با بنیاد حفظ آثار و بسیج هنرمندان برقرار کردیم و در این مسیر مسابقه شوق وصال برگزار شد. ۶۰۰ اثر به دبیرخانه واصل شد اما از سوی دیگر به این دلیل که کانون بانوی فرهنگ نیز جشنواره‌ای را با عنوان جهانمرد منتشر کرده بود، طی یک هم‌افزایی ابتدا دوره‌های مجازی برای ارتقاء نویسندگان برگزار شد و بعد آثار هر دو فراخوان ارتقاء یافت نهایتاً  کار در قالب مجموعه داستانک‌های نویسندگان کشور برای حاج‌قاسم شکل گرفت که در این شکل‌گیری آقایان سنگری، صحرایی، عباسلو، پارسی‌نژاد و فراست در کنار سارا عرفانی همکاری کردند این کار زحمت دسته‌جمعی از نویسندگان کشور بود اما ما درخواست می‌کنیم برای ترویج فرهنگ مقاومت حمایت ویژه از ما صورت گیرد.

* انتشار کتاب «جهانمرد» در قطع پالتویی

مهدی فاطمی معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز در جملاتی کوتاه با عنوان اینکه ما نسل پرده‌خوانان ۳ هزار ساله هستیم و این آثار مکتوب پرده‌خوانی ماست،‌گفت:از روز گذشته مسابقه مجازی در فضای مجازی بر این مبنا را کلید زدیم اما با توجه به نکته‌ای که در این مراسم مطرح شد وعده می‌دهیم کتاب «جهانمرد» در قطع پالتویی برای تسهیل در مطالعه و دسترسی آسان منتشر شود./826/

منبع: فارس
ارسال نظرات