۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۷۲۱۷۷

فرهنگ عفاف و حجاب در تندباد فضای مجازی

فرهنگ عفاف و حجاب در تندباد فضای مجازی
فضای مجازی امروزه به طرز چشمگیری در میان نسل جوان گسترش یافته و ممکن است ارزش‌ها و باورهای اعتقادی و اسلامی جامعه از جمله عفاف و حجاب را نشانه رفته باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به دنبال شیوع کرونا خواسته و ناخواسته مجوز استفاده از گوشی‌های هوشمند در میان نسل جدید و به اصطلاح دهه هشتادی‌های کشور صادر شد بدون آنکه یک کار کارشناسی و آسیب شناسی لازم در این خصوص صورت گیرد.

تاکید آموزش و پرورش بر استفاده دانش آموزان از شبکه شاد بر بستر مجازی بدون توجه به آسیب‌های این فضا موجب شد زمینه ورود آنها به بسیاری از برنامه‌ها، نرم افزارهای بازی، سایت‌های شرط بندی، کانال‌های غیراخلاقی و شبکه‌های اجتماعی و سرگرمی فراهم شود.

به عنوان مثال یکی از این شبکه‌ها که اخیراً علیرغم فیلترینگ با استقبال بسیار چشمگیر نسل جدید -این سرمایه‌های آینده کشور مواجه شده یک پلتفرم ساخت و اشتراک گذاری کلیپ کوتاه اصلی رایگان در سراسر جهان به نام لایکی (درخشان شوید) است.

این شبکه همچون اینستاگرام، فیس بوک، ایمو و بیگو لایف یک شبکه اجتماعی و ارتباطی زنده و پویا است که مخاطبان در آن با برقراری ارتباط زنده تصویری، اشتراک عکس، کلیپ، دابسمش و محتواسازی از خود، محیط زندگی و پیرامون با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند دوستان جدید بدون هیچ شناخت قبلی و توجه به درستی اطلاعات ارائه شده آنها پیدا کنند.

اگر به این شبکه سری بزنید بر میزان جذابیت و گیرایی آن برای قشر جوان و دانش آموز پی خواهید برد چون اکثر تولیدکنندگان محتوا در فضای آن دانش آموزان و دانشجویانی دختر و پسری هستند که به روش‌های مختلف برای افزایش بیننده و بالا بردن امتیاز صفحات خود در آن تلاش می‌کنند.

همان روشی که در اینستاگرام با بارگذاری عکس و کلیپ دنبال می‌شد اینجا نیز با رنگ و لعاب بیشتر به خورد قشر جوان و سرمایه آینده کشور داده می‌شود.

فقدان نظارت بر این فضا که علیرغم فیلترینگ در دسترس همگان قرار دارد، ارتباط گسترده و زنده آن با کاربران در سراسر جهان، امکان پخش زنده با قابلیت افزودن جذابیت‌های بصری و... از جمله مواردی است که آسیب‌های زیادی را بر فرهنگ اصیل و ناب ایرانی-اسلامی از جمله فرهنگ عفاف و حجاب وارد می‌کند.

 

 

متاسفانه کاربران این فضا بدون توجه به فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یک ارزش اسلامی که از ترویج فساد و فحشا در جامعه جلوگیری می‌کند و مانع ایجاد آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود به تولید و انتشار محتوای بعضاً ضد اخلاقی اقدام می‌کنند که تاثیرات سوء زیادی را بر پیکره جامعه و ارزش‌های آن برجای می‌گذارد.

این در حالی است که ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان به منظور هماهنگی اجرای برنامه‌ها در دستگاه‌های اجرایی، منظم و مستمر تشکیل جلسه می‌دهد ولی انگار توجه لازم را به این موضوع مهم و لزوم ساماندهی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار ندارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در آخرین جلسه این شورا با تاکید بر اینکه «باید حساسیت جامعه به ویژه نسل جوان نسبت به مساله عفاف و حجاب افزایش یابد خواستار استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه شده است.»

به گفته مریم بیدخام «در بحث عفاف و حجاب باید به صورت کیفی و اثر بخش اقدام شود چون دغدغه آنها نگاه اقناعی و ایجابی به بحث عفاف و حجاب برای جوانان و نوجوانان است تا این فرهنگ نهادینه شود.»

این در حالی است که نه تنها در این حوزه هیچ اقدام کیفی و اثربخشی را برای جوانان و نوجوانان شاهد نیستم بلکه روز به روز آسیب‌های فضای افسارگسیخته مجازی با ظهور و بروز شبکه‌های اجتماعی جدید بیشتر و چشمگیرتر می‌شود.

موضوعی که تأثیر خود را در کوتاه مدت با افزایش آسیب‌های اجتماعی و در بلند مدت با تخریب ارزش‌ها و باورهای دینی و گذر سریع از سنت به مدرنیته در باور جوانان رقم می‌زند.

به گفته این مسؤول «۲ نوع برنامه درون سازمانی و برون سازمانی در زمینه عفاف و حجاب در دستگاه‌های اجرایی استان اجرا می‌شود و در بحث درون سازمانی، تمام دستگاه‌های اجرایی مشارکت دارند و بحث برون سازمانی نیز ۲۶ دستگاه اجرایی، برنامه‌های عفاف و حجاب را علاوه بر درون سازمان در جامعه اشاعه می‌دهند.»

کاش تمام دستگاه‌های اجرایی استان و ۲۶ دستگاه اجرایی مسوول دیگر فقط برنامه خود را برای مدیریت شبکه‌هایی مثل لایکی و هر برنامه مشابه دیگر که احتمالاً در آینده با فیلترینگ این برنامه‌ها با امکانات بیشتر طراحی و اجرا می‌شوند را ارائه کنند.

متأسفانه بسنده کردن به صرف برگزاری جلسات، ارائه دستور کارهای روتین و کلیشه‌ای به جای ورود عملیاتی و اجرایی در میان نسل جوان به عنوان مهمترین هدف طراحان این شبکه‌ها موجب شده است زمینه بهره برداری دشمنان و آسیب زایی بر پیکره ارزش‌ها و باورهای دینی و اعتقادی جامعه از جمله فرهنگ ارزشمند عفاف و حجاب فراهم شود موضوعی که در صورت غفلت بیشتر آسیب‌های بیشتری را در پی خواهد داشت.

ارسال نظرات