۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۷۲۱۹۰

کتاب «رمز و راز خبرنگاری کوله‌پشتی» به چاپ سوم رسید

کتاب «رمز و راز خبرنگاری کوله‌پشتی» به چاپ سوم رسید
چاپ سوم کتاب «رمز و راز خبرنگاری کوله‌پشتی» تألیف حسن قربانی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «خبرنگاری کوله‌پشتی»، محصول دوران پس از اینترنت، وب و تولد شبکه‌های اجتماعی است، یعنی ۱۵ سال از ظهور آن می‌گذرد. خبرنگار کوله‌پشتی مثل یک طبیعت‌گرد تنها، همه وسایل مورد نیاز برای گردآوری، ضبط و ارسال خبر، عکس خبری، گزارش تصویری و ارتباط با منابع اطلاعاتی دیجیتال برای تکمیل گزارش‌هایش را همه‌جا همراه خود دارد که عبارتند از: دوربین فیلمبرداری دیجیتال، میکروفن، رایانه روپایی دارای قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت، با نرم‌افزارهای ویرایش و تصویرآرایی مورد نیاز.

در کتاب «خبرنگاری کوله‌پشتی» نویسنده (حسن قربانی)  که خود یکی از خبرنگاران باسابقه صدا و سیماست و عملاً این گونه خبرنگاری را تجربه کرده است، حاصل تجارب و مطالعات و رموز کارش را که در کلاس‌های آموزش خبرنگاری تدریس می‌کند، در اختیار همه علاقه‌مندان جوان قرار داده است.

نویسنده در این کتاب سعی کرده با استفاده از ۳ دهه تجربه در دنیای رسانه و ارتباطات و بهره‌گیری از نظر دیگر دست‌اندرکاران و فعالان رسانه، که به کار خبرنگاری اشتیاق نشان داده‌اند، ویژگی‌های خبرنگاری کوله‌پشتی، ماهیت و چیستی آن، کاربردها و دیگر ابعاد این پدیده ارتباطی را با نگاهی موشکافانه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.

کتاب «رمز و راز خبرنگاری کوله‌پشتی» در ۸ فصل تدوین شده است. بخش اول کتاب پدیده نوظهور خبرنگاری کوله‌پشتی را تعریف کرده و آن را از جنبه‌های اقتصادی، ارتباطی و سرعت مورد بررسی قرار می‌دهد و بخش دوم کتاب نیز برای خواننده بیان می‌کند که خبرنگاری کوله‌پشتی از کجا آمده و چه عواملی باعث ظهور چنین پدیده‌ای در رسانه و فضای ارتباطات شده است.

یکی از نکات مهم این است که اساساً خبرنگاری کوله‌پشتی مختص کدام رسانه است؟ پاسخ این سوال در بخش سوم کتاب به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و نویسنده به بیان این مطلب می‌پردازد که کدام رسانه و کدام آدم‌ها باید از این پدیده استفاده کنند. بخش چهارم کتاب با عنوان «توانایی‌هایی که خبرنگار کوله‌پشتی باید داشته باشد» به بیان ویژگی‌های یک خبرنگار کوله‌پشتی می‌پردازد و بیان می‌کند که خبرنگار کوله‌پشتی باید توانایی تصویربرداری، توانایی تدوین و آرشیو، شناخت صدا و توانایی صدابرداری و صداگذاری، توانایی کار در فضای مجازی، توانایی ارسال، توانایی حسی و جسمی و توانایی سوژه‌یابی را داشته باشد.

بخش پنجم کتاب خبرنگاری کوله‌پشتی را به یک خبرنگاری چریکی تشبیه کرده و ویژگی‌های این نوع خبرنگاری را بیان می‌کند و فصل ششم حوزه فعالیت خبرنگار کوله‌پشتی را در رویداد بحران، رویداد فوری، رویداد محلی، مناسبت‌ها و گزارش‌های نرم و لایه‌های پنهان و مستندسازی مودر واکاوی قرار می‌دهد.

در فصل هفتم نویسنده کتاب از مخالفان و موافقان خبرنگاری کوله‌پشتی نام برده و نظرات آنان را بیان می‌کند و فصل هشتم به بررسی نحوه فعالیت خبرنگار کوله‌پشتی در هنگام مصاحبه، پشت دوربین، ارتباط زنده، ضبط پلاتو، تدوین و غیره می‌پردازد.

در بخش پایانی کتاب، نویسنده بیست توصیه و دو تجربه خود را در زمینه خبرنگاری کوله‌پشتی برای خواننده بازگو می‌کند تا ابعاد گسترده این پدیده ارتباطی بیشتر روشن شود.

چاپ سوم کتاب «خبرنگاری کوله‌پشتی»  در ۹۶ صفحۀ رقعی، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۲۰.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است./826/

ارسال نظرات