۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۷۲۱۹۷

۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد

۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد
کتاب‌های «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی ایران» و «مسئله حجاب در غرب» به قلم «علی غلامی» به مناسبت سالروز واقعه کشف حجاب رونمایی شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، این آیین روز چهارشنبه در قالب وبینار آموزشی «شمیم» به مناسبت ۱۷ دی، سالروز واقعه کشف حجاب به دستور رضاخان در سال ۱۳۱۴، با مشارکت بنیاد عفاف و حجاب با حضور آیت‌الله محمدحسن اختری دبیرکل بنیاد عفاف و حجاب، لاله افتخاری نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه، فاطمه آلیا قائم مقام امور زنان سازمان صدا و سیما و رویا فتحی رئیس فرهنگسرای سرو در این فرهنگسرا برگزار شد، علی غلامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگر و نویسنده نیز به صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت.

غلامی در این آیین درباره محتوای کتاب ‌ «مساله حجاب در غرب» اظهارداشت: این کتاب در چهار محور تدوین شده که محور اول تاریخچه حجاب است، از حدود ۱۵ قرن قبل از تولد حضرت عیسی(ع)، در مورد حجاب تاریخچه داریم، تا قرن ۱۹ و ۲۰ یعنی حدود ۳۴ قرن، آنچه ما در غرب از حجاب می‌بینیم، یک روند بدون شیوه بود، یعنی حجاب در ۱۵ قرن، ۱۵۰۰ سال قبل از تولد حضرت عیسی(ع) با سال ۱۹۰۰ خیلی تفاوتی نکرده است، در مواردی در نوع حجاب تفاوت‌هایی وجود دارد اما اصل موضوع خیلی تغییر نکرده است.

این نویسنده گفت: از سال ۱۹۳۰ حجاب از یک پروسه به یک پروژه تبدیل شده و به شدت افول می‌کند، در مقایسه سال ۱۸۸۰ با ۱۹۸۰، طی یکصد سال، حجاب بیش از ۳هزار و ۴۰۰ سال تغییر کرد و به یک پروژه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و عقیدتی تبدیل شد.

وی افزود: علل رویگردانی مردم در غرب از حجاب و رویدادهای مرتبط با آن بعد از رنسانس و در قرن بیستم، دلایل اقبال به حجاب در غرب در چهل سال اخیر، اقدامات قانونی در حوزه حجاب در بعضی از کشورهای غربی در کتاب «مساله حجاب در غرب» مورد بررسی قرار گرفته است.

غلامی بیان کرد: کتاب «حجاب در جمهوری اسلامی» نیز در قالب موضوع‌هایی همچون جایگاه و مبانی پوشش، علل بدحجابی، راهکارهای حل مساله بدحجابی در ایران، چرایی ورود حکومت به مساله پوشش و پاسخ به شبهاتی در مورد حجاب تدوین شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به سالروز کشف حجاب اظهارداشت: بسیاری در این راه شهید شدند، برخی برای حفظ حجاب تا پایان عمر در خانه ماندند، جمهوری اسلامی زمینه‌ای فراهم کرد تا مساله حجاب تعمیق پیدا بکند اما حلقه مفقوده در این حوزه، شهیدمطهری و کتاب مساله حجاب ایشان است.

وی گفت: شهید مطهری در آن زمان به تبیین کلامی، فلسفی، اعتقادی و اجتماعی مساله حجاب پرداختند، امروز بحث‌های شناختی در حوزه حجاب ضروری است، تردیدهای روزافزونی در این حوزه مطرح می‌شود و پاسخی به آنها داده نمی‌شود و تنها کلیاتی در این حوزه مطرح می‌شود، تا شناخت نباشد و اینکه ما به دنبال گرایش به حجاب و رفتار محجبانه باشیم، توقع به جایی نیست.

همچنین در این آیین از نشان «صدف» ویژه محصولات و تولیدات عفاف و حجاب رونمایی شد.

توطئه انگلیس در تضعیف سبک زندگی اسلامی

دبیرکل بنیاد عفاف و حجاب نیز در وبینار آموزشی «شمیم» ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه (س) و درگذشت آیت الله مصباح یزدی فیلسوف، عالم بزرگ و مبارز خستگی‌ناپذیر اظهارداشت: امروز سالروز واقعه کشف حجاب است که اساس آن نقشه استعمار پیر انگلیس بود که برای رخنه در میان مسلمانان توطئه‌هایی همچون تضعیف سبک زندگی اسلامی، پوشش اسلامی و تضعیف روحانیت و مبارزه با عالمان دینی را طراحی کرد.

آیت الله اختری گفت: با این اقدامات چون روحانیت اسلام آگاه بود، توانست در مقابل آنها ایستادگی کند و حوزه‌های علمیه قم،  نجف، مشهد و دیگر حوزه‌ها در مقابل حرکت انگلیس جنایتکار موفق بودند.

وی افزود: رضاخان در ۱۷ دی دستور کشف حجاب را صادر کرد، جنایت و ضربه‌ای که رضاخان به اسلام و هویت مسلمانان وارد کرد و با شعائر اسلامی مقابله کرد، در طول تاریخ اتفاق نیفتاد و چنین اقداماتی قابل گذشت نیست، مساله اسلام، دین و ایمان قابل مقایسه با یکسری خدمات عمرانی نیست.

دبیرکل بنیاد عفاف و حجاب بیان کرد: جنایت رضاخان مثل جنایات معاویه و یزید بود مثل جنایتی که در مسجد گوهرشاد انجام دادند و مردم را به خاک و خون کشیدند، ما در حوزه مبارزه با بی‌حجابی و بدحجابی نباید خسته و مایوس شویم، دشمنان ما تلاش می‌کنند و حتی به اسم آزادی، دانشگاه را بر یک دانشجوی باحجاب می‌بندند و به عنوان قانون از این کار خود حمایت می‌کنند و در مقابل ما باید تلاش کنیم چنین قانون‌هایی علیه حجاب تصویب نشود.

آیت‌الله اختری اظهارداشت: همه افرادی که دغدغه حجاب دارند و دلسوز جامعه مسلمان هستند باید باهم متحد شوند و از راه‌های پسندیده و خوب از جمله بهره‌مندی از فضای مجازی با توجه به شرایط فعلی که امکان برگزاری همایش‌های حضوری نیست و تولید محتوای خوب برای همه قشرها در راستای گسترش حجاب و عفت اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهند و باید از مسئولان مطالبه کنیم که قانون حجاب را که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اجرا شود.

پیشنهادهایی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی نیز در این وبینار درباره شیوه‌های برنامه‌ریزی موثر در حوزه عفاف و حجاب گفت: ما باید تعریف مستقل از عفاف و حجاب و تبیین نسبت این دو با یکدیگر داشته باشیم و آسیب‌شناسی‌هایی که صورت گرفته مطرح و بررسی شوند تا به نتیجه برسند.

افتخاری افزود: ما باید نهادی مستقل، چابک و فراقوه‌ای به دور از تصدی‌گری‌ها با هدف هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های حوزه عفاف و حجاب داشته باشیم و بودجه آن هم تامین شود، متاسفانه در حوزه عفاف و حجاب کسی به فکر تامین بودجه نیست.

وی بیان کرد: باید ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم، چنین ظرفیت‌هایی در فرهنگ گذشته ما هم وجود داشته، ابتدا ظرفیت‌های مردمی و از جمله هنرمندان و ایجاد تشکل‌های مردمی را باید تشویق و تقسیم کار کنیم، در بخش دولتی و حاکمیتی نیز قوای سه گانه باید وظایف خود را در این حوزه انجام دهند، تشکیل ساختاری متشکل از نمایندگان سه قوه است که مصوباتش لازم الاجراست و مسئولین نباید جدا از مردم تصمیم بگیرند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، تولید محتوا در دانشگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب، بهره‌مندی از فضای مجازی در این حوزه، ضرورت بررسی قوانین موجود، تشکیل شبکه مردمی آموزش و ترویج و ترمیم عفاف و حجاب، رصد فعالیت‌های دشمن در زمینه نفوذ و تبلیغ بی‌حجابی، تبلیغ حجاب در نهادهای فرهنگی و فرهنگسراها و پاسخ به شبهات را به عنوان پیشنهادهایی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف عنوان کرد.

افتخاری گفت: تامین نیازهای مخاطبان از جمله چادر و دیگر موارد در حوزه حجاب و دادن یارانه به آنها، تامین اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌های داستان برای آموزش عفاف و حجاب به کودکان و معرفی الگوهای صحیح و افرادی که به فرهنگ عفاف و حجاب معتقدند از دیگر پیشنهادها برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است، چنین برنامه‌هایی نباید مقطعی باشد و باید کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد.

کشف حجاب، هجمه به هویت و شخصیت زنان بود

قائم مقام امور زنان سازمان صدا و سیما نیز در این وبینار طی سخنانی با اشاره به وقایع تاریخی ۱۷ دی اظهارداشت: این روز، یک صفحه سیاه در تاریخ بود، روز کشف حجاب نبود بلکه روز منع حجاب بود و بهائی‌ها از دوره ناصری چنین اقداماتی را آغاز کرده بودند و زمینه‌سازی و اجرای آن، در دوره پهلوی اول از ۱۳۰۷ آغاز شد که هجمه به هویت و شخصیت زنان بود.

آلیا گفت: رضاخان با فرمان کشف حجاب از زنان حیازدایی کرد، در دوره رضاخان ایران از یک فئودالی آسیایی تبدیل به یک دولت متمرکز عقب افتاده شد و او با یک سفر خارجی به ترکیه این صفحه سیاه را بر تاریخ ما گذاشت و انجمن‌های مخفی تشکیل دادند و مسئولین مملکتی هم در کشف حجاب پیش قدم بودند.

وی افزود: حجاب دو بعد ایجابی و سلبی دارد و سلبی یعنی که دستورات اسلام را اگر کسی رد کند، مرتد است و بعد ایجابی یعنی اینکه محرم و نامحرم باید مشخص باشند و حجاب رعایت شود و در تبلیغات باید گروه هدف را بشناسیم و برای هر گروه موضوع‌های لازم را باید مطرح کرد، ابتدا آموزش داشته باشیم و دوم از حجاب حمایت مادی و معنوی کنیم.

فتحی رئیس فرهنگسرای سرو نیز در این وبینار گفت: عفاف و حجاب موضوعی است که همه نهادهای مرتبط لازم است برای ارتقای آن همکاری داشته باشند، میز اندیشه‌ورز نیز در این حوزه در فرهنگسرا تشکیل شده و با استان‌ها هم در ارتباط هستیم و تاکنون علاوه بر برگزاری نشست‌هایی،  کلیپ‌های معرفی کتاب در حوزه عفاف و حجاب در فضای مجازی تولید شده است./826/

ارسال نظرات