۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۷۲۲۲۷
یادداشت؛

آزمون بصیرت در تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی

آزمون بصیرت در تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی
مقام معظم رهبری با صدور بیانیه گام دوم، جوانان را مخاطب اصلی خود قرار دادند و بازگشت به الگوی مدیریتی امام خمینی را از آنان مطالبه کردند.
به گزارش خبرگزاری رسا، گام دوم انقلاب از ۲۳ بهمن سال ۹۷ با صدور بیانیه گام دوم از سوی حضرت امام خامنه‌ای آغاز شد. بار اصلی گام دوم بر دوش جوانان گذاشته شده است. یکی از هدف گذاری‌های بیانیه گام دوم، بازگشت به تئوری مدیریتی حضرت امام خمینی سلام‌الله علیه در نحوه اداره انقلاب اسلامی است. امام راحل بر اساس نگاه انقلابی از همان روز‌های آغازین شکل گیری انقلاب در سال ٤۲ بر نقش جوانان تأکید داشته و فرمودند: «یاران من کودکانی هستند که اینک در گهواره‌ها شیر می‌خورند»، سخنی که تاریخ درستی و صلابت آن را بر همگان ثابت کرد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که شیرمردان عرصه پیکار با طاغوت در سال ۱۳۵۷ همان شیرخوارگان سال ۱۳۴۲ بودند که در مصاف با حکومت طاغوت وارد میدان شده و پس از سرنگونی طاغوتیان، بار تثبیت و شکل گیری انقلاب و پیکربندی و ایجاد ساختار‌ها و اداره جنگ تحمیلی را مردانه به دوش کشیده و با تقدیم شهدای بسیار و نمره قبولی پرچم عزت و سربلندی جمهوری اسلامی را به اهتزاز در آوردند. میدان‌داری جوانان و ورود آن‌ها به عرصه‌های مدیریتی کشور همان نقطه عطفی است که باعث شد انقلاب نوپای ملت ایران بتواند در مقابل انواع مشکلات و تهدیدات داخلی و خارجی مقاومت کرده و امتحان‌های مختلف و سخت را با سربلندی پشت سر بگذارند.

میانگین سنی مسئولان اصلی کشور در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی حدود ۴۰ سال (امثال حسین کاظم‌پور اردبیلی به عنوان وزیر بازرگانی با ۲۸ سال سن، موسی کلانتری وزیر راه و ترابری با ۳۲ سال سن، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع و معادن با ۳۵ سال سن، حسن عباسپور تهرانی وزیر نیرو با ۳۶ سال سن، محمدجواد تندگویان وزیر نفت با ۳۰ سال سن، محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران با ۲۷ سال و...) بوده است. رویه‌ای که متأسفانه در سال‌های پس‌از جنگ کنار گذشته شده و مدیران پیر و آلوده به آلاف و الوف دنیا با بازی‌های حزبی بر میز‌های مدیریتی کشور چسبیده و میدان را بر ورود جوانان به عرصه مدیریتی کشور بستند و از این جفای بزرگ خسارات مادی و معنوی فراوانی به کشور به ویژه در عرصه فرهنگ و اعتماد عمومی وارد ساختند.

مقام معظم رهبری با صدور بیانیه گام دوم، جوانان را مخاطب اصلی خود قرار دادند و بازگشت به الگوی مدیریتی امام خمینی را از آنان مطالبه کردند. معظم له در دیدار مردم آذربایجان شرقی در ۲۹ بهمن ماه ۹۷ با تأکید مجدد بر ظرفیت‌های فراوان کشور و ضعف دشمن و لزوم استفاده از فرصت‌ها، خطاب به جوانان کشور گفتند: «شما جوانان عزیز موتور پیشران حرکت کشور هستید و باید خود را از لحاظ روحی، معنوی، اخلاقی، صمیمی، علمی و توانایی‌های مدیریتی و تشکیلاتی آماده کنید و مدیریت کشور را به دست بگیرید. البته از تجربه پیران نیز باید استفاده کنید. آینده کشور متعلق به جوانان است. جوانان می‌توانند کشور را به قله برسانند و باید آمادگی خود را در عمل و همچنین با ثبات قدم نشان دهند».

اینک در آستانه دومین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب و با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مهم‌ترین دغدغه مردم تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی است. اگر چه دو ضلع از سه ضلع دولت جوان (قوه قضائیه و مقننه) شکل گرفته و موجب افزایش اعتماد عمومی به آینده روشن شده است، اما همه مردم منتظر تشکیل ضلع سوم و قاعده دولت جوان حزب‌اللهی در قوه مجریه هستند. تردیدی نیست که اراده مردم برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی از چند سو مورد هجمه ناجوانمردانه قرار خواهد گرفت؛ از یک‌سو تمام کسانی که از رانت‌خواری، قاچاق قانونی!، اشرافی‌گری، کاخ نشینی، زد و بند‌های سیاسی و اقتصادی و... به نان و نوایی رسیده اند، و از سوی دیگر شبکه نفوذی‌ها در کنار پروپاگاندای رسانه‌های بیگانه و رسانه داخلی همسو با دشمن با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود سعی می‌کنند با دادن آدرس‌های غلط، عوام فریبی، دوقطبی‌های دروغین و... مانع از تحقق بیانیه گام دوم شوند.

بصیرت انقلابی با تکیه به شاخصه‌های انقلابی بودن در گام دوم مشتمل بر: «جهادی بودن و جهادی عمل کردن»، «مردمی بودن، مردمی ماندن»، «اعتماد به مردم و سپردن امور به دست خود مردم»، «ظلم‌ستیزی»، «فسادستیزی»، «توجه به ظرفیت‌های داخلی»، «دشمن شناسی و دشمن ستیزی»، «داشتن خوی کوخ‌نشینی»، «عدالت محوری»، «خستگی ناپذیری و پرتلاش بودن» و... آدرس مسئولانی را می‌دهد که در تراز گام دوم باشند. از نگاه بیانیه گام دوم کسی می‌تواند در نظام اسلامی مسئولیت بپذیرد که:

۱ - اشتباهاتش را بپذیرد.
۲ - کم بخوابد.
۳ - اهل برنامه ریزی باشد.
٤ - خودش اهل عمل باشد.
۵ - خوش سابقه و محبوب زیر مجموعه‌اش باشد.
۶ - نترس و دشمن شناس باشد.
۷ - شجاعت تصمیم داشته باشد.
۸ - به تفکر انقلابی و عمل جهادی باور قلبی و عملی داشته باشد.
۹ - به ظرفیت‌های داخلی ایمان داشته باشد.
۱۰ - خوش خلق و خوش رفتار باشد.
۱۱ – اهل ترویج معنویت و اخلاق باشد.
۱۲ - از تحریم‌ها نترسد.
۱۳ - از خودتحریمی به شدت بپرهیزد.
۱۴ - تحریم را به فرصت تبدیل کرده و در پی خنثی سازی تحریم‌ها باشد.
۱۵ - پازل دشمن را تکمیل نکند.
۱۶ - وام‌دار دشمن نباشد و حب دشمن را در دل نداشته باشد.
۱۷ - منافع و امنیت ملی را بر منافع فردی و حزبی ترجیح بدهد.
۱۸ - خود را خادم به معنای واقعی کلمه و مردم را ولی نعمت خود بداند.

خوشبختانه الگوی چنین مسئولی تحت عنوان مکتب سلیمانی فراروی ملت است. شهید سلیمانی مرد میادین مختلف بود. او مرد میدان اطاعت، خدمت، جهاد، تدبیر، برنامه ریزی، شجاعت، دشمن شناسی، وحدت، انسجام، اعتمادسازی، شورآفرینی، ایثار و گذشت، وفای به عهد و پیمان و... بود. شهید سلیمانی نمونه کامل مدیر متعهد انقلابی و حزب‌اللهی بود. مردم در انتخابات ۱۴۰۰ باید در پی کسانی باشند که در مکتب سلیمانی درس خوانده و نمره قبولی گرفته باشند. کشور در شرایط فعلی به مدیر درس خوانده در مکتب سلیمانی نیاز دارد. مردم از هم اکنون و در دهه بصیرت عزم خود را برای انتخاب دولت جوان حزب‌اللهی منطبق با مکتب سلیمانی جزم نموده و بی صبرانه منتظر آزمون انتخابات سیزدهم هستند.
 
منبع: روزنامه جوان
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات