۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۷۲۳۱۹
مسؤول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه:

مکتب فکری امامین انقلاب در حوزه تدریس می شود

مکتب فکری امامین انقلاب در حوزه تدریس می شود
حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: پس از رایزنی های فراوان، مقرر شد یکی از مواد درسی که باید در نظام حوزه تدریس شود، «مکتب فکری امامین انقلاب» باشد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در سلسله نشست های بصیرت افزایی مکتب حاج قاسم در امتداد فیضیه که با عنوان «19 دی و مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه انقلابی» از سوی مجمع نمایندگان طلاب، قرارگاه حوزه انقلابی و واحد سیاسی بسیج مدرسه فیضیه و دارالشفا در مدرس امام مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: سخنرانی رهبر معظم انقلاب که صبح امروز با مردم ایران انجام شد، فرازهای بسیار بلند و روشنی داشته است که یکی از آن فرازها این جمله ایشان بوده است که بیان داشتند: «قیام ۱۹ دی را می توان اولین ضربه تبر ابراهیمی بر پیکر بت بزرگ به حساب آورد» و باید گفت که این تبر از فیضیه بلند شد و مردم کمک کردند که بر فَرق طاغوت زمان زده شود.

وی ابراز داشت: اگر فیضیه را پایگاه اصلی انقلاب بدانیم، این فریاد سال 1342 و 1343 از لب های مبارک امام راحل برآمد و سخنرانی ایشان در آن سال اولین فریاد و صاعقه ای بود که بر فرق استبداد داخلی و بین المللی وارد آمد.

مسؤول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه به اتفاقات 19 دی سال 1356 اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: مقاله معروفی در روز 17 دی در روزنامه اطلاعات منتشر شد که پس از انتشار آن مقاله، دروس حوزه های علمیه در 18 دی 1356 تعطیل شد و طلاب و فضلا با همراهی مردم خدمت آیت الله العظمی گلپایگانی رسیدند و ایشان بسیار نسبت به اهانت به امام و احکام اسلامی ناراحت بودند و فرمودند که این راه را ادامه دهید و ما هم ادامه می دهیم.

سخنران این نشست تصریح کرد: در ادامه این دیدارها، طلاب و مردم خدمت مراجع عظام دیگر نیز رفته و در بعدازظهر 19 دی خدمت آیت الله العظمی نوری همدانی رسیدند و ایشان سخنرانی آتشینی انجام دادند و پس از پایان سخنرانی، مردم در خیابان صفائیه حرکت کرده و وقتی جمعیت به میدان شهدا رسیدند، مأموران شروع به تیراندازی کردند و در آن روز، شهدایی تقدیم انقلاب و جرقه انقلاب زده شد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که دفتر اجتماعی سیاسی حوزه برای حرکت طلاب در مسیر منظومه فکری امامین انقلاب چه فعالیت هایی انجام داده است؟ بیان داشت: در راستای مکتب اندیشه ای امامین انقلاب چند اقدام انجام شده است؛ اولین اقدام تدوین کتابی به نام «مکتب فکری امامین انقلاب» بوده است؛ این مکتب دارای شاخصه های فکری متعددی از ابعاد گوناگون است و باید به آن توجه می شد.

وی ادامه داد: مطالبات رهبر انقلاب فقط مطالباتی نیست که در دیدار نمایندگان طلاب و سفر ده روزه به قم مطرح کردند؛ لذا کارگروهی در دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه تشکیل شد تا تمام سخنرانی های رهبر انقلاب قبل و بعد از انقلاب جمع آوری شود و همین کار را برای سخنرانی های امام خمینی (ره) نیز انجام دادیم و در مرحله بعد از این بیانات، برنامه های مختلفی استخراج کردیم؛ در ادامه، مجموعه برنامه ها به دو بخش قابل اجرا در دفتر سیاسی و قابل اجرا در بخش های دیگر تقسیم و برنامه های دفتر سیاسی-اجتماعی به دو سند مهم برای نقشه راه حوزه تبدیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اینکه 30 مطالبه از این برنامه ها استخراج شده است، اظهار داشت: یکی از پیشنهادات ما تدوین کتابی با نام کتاب «ولایت فقیه» بوده است که به معاونت آموزش حوزه برای اجرا ارسال شد؛ همچنین برای معاونت های مختلف نیز پیشنهاداتی مطابق با برنامه های استخراجی از متن سخنرانی های امامین انقلاب ارسال کرده ایم.

وی ابراز داشت: پس از رایزنی های فراوان، مقرر شد یکی از مواد درسی که باید در نظام حوزه تدریس شود، «مکتب فکری امامین انقلاب» باشد و مصوبه آن نیز گرفته شده است و ان شاءالله به اجرا خواهد رسید.

مسؤول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به مطالبه گری ها نسبت به اصلاح بستر «فضای مجازی» و «جمعیت» از سوی رهبر انقلاب، خاطرنشان ساخت: یکی از دغدغه های اصلی رهبر انقلاب، مسئله جمعیت است که اقدامات مختلفی از سوی دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه انجام شده است؛ اولین اقدام که با کمک و همت دفتر تبلیغات اسلامی انجام شد، برگزاری همایشی با یک هزار شرکت کننده با موضوع «بررسی جمعیت از دیدگاه اسلام و انقلاب اسلامی» بوده است که برکات بسیاری داشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بعد از این جریانات، جلسات مختلفی را با کارشناسان جمعیت برگزار کردیم و کمیسیون جمعیت را نیز در این راستا در نهادهای مختلف حوزوی راه اندازی نموده و سرفصل های گوناگونی در این موضوع به مبلغین طرح هجرت، مبلغین سازمان تبلیغات و ... ابلاغ شد تا بتوانند در این زمینه کار کنند.

سخنران این نشست بیان داشت: از جمله نگرانی های عدم ازدیاد جمعیت، نگرانی های اقتصادی، نگرانی های تربیتی و ... برای خانواده ها بود که برای هرکدام از این نگرانی ها، طرح های مختلفی را طراحی کرده و به دستگاه های مختلف ارائه کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز کشور در مسئله جمعیت، مسئله سقط جنین است که در موضوع جمعیت اثرگذار بوده و در این راستا جلسات مختلفی را با مسئولان برگزار کرده ایم اما هنوز به نتیجه مناسبی نرسیده است.

وی ابراز داشت: کثرت طلاق از دیگر مشکلات مسئله جمعیت است که گروه های متخصصی را در این راستا اعزام کرده ایم تا بتوانند مشکلات خانواده ها را کمتر کنند؛ همچنین با قوه قضائیه نیز در این موضوع، جلسات کارشناسی را برگزار کرده ایم تا بتوانیم از این مشکلات بکاهیم.

مسؤول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: موفقیت های مناسبی را در قم، یزد و مشهد با موضوع آشتی های خانوادگی داشته ایم و مبلغینی را برای این کار اعزام کرده ایم.

سخنران این نشست تصریح کرد: اخیرا هم از سوی آیت الله اعرافی حکمی برای دبیر شورای جمعیت صادر شده و حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا دبیر این شورا شده اند تا حوزه بتواند اقدامات مثبتی در زمینه جمعیت داشته باشد؛ همه این کارها نتایجی داشته است؛ اما با موانع و چالش های بسیاری روبرو هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در موضوع فضای مجازی، معضلات گسترده تری داشته و اقدامات متعددی در این راستا انجام گرفته که یکی از این برنامه ها، جلسه هفته گذشته شورای عالی صیانت حوزه با موضوع فضای مجازی بوده است و در این جلسه از قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، مرکز مدیریت، رئیس مرکز خدمات حوزه، رئیس المصطفی، رئیس دادسرای ویژه روحانیت و برخی نهادهای حوزوی و غیرحوزوی خدمت آیت الله اعرافی حضور داشتند و گزارش های گوناگونی ارائه شد و مصوب شد کارشناسان تمام نهادهای ذی ربط، لجنه ای را با مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه تشکیل دهند تا بتوانند به برنامه مناسبی در فضای مجازی برسند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: از دیگر فعالیت هایی که انجام شد، قریب به 300 شبهه و هجمه ای که دشمنان حوزه برای حوزه ستیزی، دشمنان شیعه برای شیعه ستیزی، دشمنان اسلام برای اسلام ستیزی و دشمنان خدا برای خداستیزی به بهانه کرونا در فضای مجازی وارد کردند، جمع آوری و پاسخ های مناسبی برای آنان آماده و ارائه شده است.

وی ابراز داشت: حوزه علمیه قم در خصوص موضوع «فضای مجازی و کرونا» 14 کتاب را تولید کرده است که در هیچ کشور اسلامی این کار انجام نشده و تعدادی از این کتب به چاپ رسیده و برخی نیز در نوبت چاپ است.

مسؤول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به اقدامات «تحقق سیاست های حوزه انقلابی» در حوزه خاطرنشان ساخت: برگزاری نشست های بصیرت افزایی در مدارس علمیه کشور در راستای ترویج تفکر انقلابی یکی از اقدامات ما بوده است که در این راستا سخنرانانی توانمند با سه شرط «استاد سطوح عالی حوزه»، «دارای دغدغه و شناخت انقلابی» و «سخنور» را تعیین و اعزام کرده تا بتوانیم بر بصیرت طلاب بیفزاییم.

سخنران این نشست تصریح کرد: اقدام دیگر برای تحقق حوزه انقلابی، برگزاری مراسمات انقلابی در حوزه بوده است و بزرگان بسیاری همچون شیخ عیسی قاسم و سایر بزرگان را آورده و در همایش های بزرگ سخنرانی کرده اند؛ همچنین در استان ها نیز با هماهنگی مدیر حوزه علمیه آن استان، این مراسمات را داشته ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اقدام بعدی، موضوع بیانیه گام دوم انقلاب بود که در این راستا فعالیت های بسیاری را آغاز کرده و آن را مورد آنالیز قرار داده و 170 نکته از این بیانیه استخراج نموده و برای نهادهای حوزوی ارسال کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: این 170 نکته در دستور کار شورای معاونین حوزه قرار گرفت و در همان زمان با دستور آیت الله اعرافی مقرر شد تمام معاونین حوزه برای برنامه سال بعدی خود مطابق با این بیانیه طرح های خود را تدوین و اجرا نمایند.

وی ابراز داشت: بنده برای تبیین این بیانیه، سفرهای بسیاری به استان های گوناگون برای حوزویان و دانشگاهیان داشته ام تا بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.

مسؤول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه در پاسخ به این سؤال که چه فعالیت هایی برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی انجام شده است؟، خاطرنشان ساخت: آنچه که رهبری درباره کرسی های آزاداندیشی انتظار دارند، از آن فاصله داریم و انجام نداده ایم و از این کوتاهی عذرخواهی می کنیم؛ اما اقداماتی نیز در این راستا انجام شده است و سال گذشته 78 کرسی آزاداندیشی از سوی معاونت پژوهش حوزه برگزار شده است.

سخنران این نشست تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در کرسی های آزاداندیشی باید انجام گردد، موضوع وحدت شیعه و سنی است و ما در این راستا موافقان و مخالفانی را در این موضوع داریم؛ در این راستا کرسی آزاداندیشی را در فیضیه برگزار کردیم و خود بنده در این جلسه به عنوان دبیر جلسه حضور داشتم و مقالات علمی در تأیید یا رد وحدت و تقریب مستند به آیات و روایات ارائه شد و جلسه خوبی بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دو نقیصه این جلسات، بیان داشت: نقیصه اول این است که وقتی برگزار می شود، افراد محدود شرکت می کنند و اطلاع رسانی خوبی انجام نمی گیرد و نقیصه دوم این است که تعداد جلسات کم است و باید افزایش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: یکی از اقدامات دفتر اجتماعی سیاسی رصد شبهات بود و در این راستا نامه ای به رایزنان فرهنگی، سفرای ایران و نمایندگان ولی فقیه در خارج از کشور ارسال شد تا شبهات و سؤالات روز در آن کشورها به حوزه ارسال و پاسخ داده شود؛ بعد از این نامه ها از 40 کشور دنیا، سوالات و شبهات دریافت شد و لجنه هایی در این راستا تشکیل شد تا پاسخ این شبهات تهیه و ارسال شود.

وی اظهار داشت: در این راستا کتابی با نام «معرفی اسلام شیعی» با موضوع پاسخ به آن سؤالات به قلم استاد خسروپناه به چاپ رسید./998/د101/ب1

ارسال نظرات