۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۷۲۳۴۴

کتاب «ملاصدرا» توسط سوره مهر منتشر شد

کتاب «ملاصدرا» توسط سوره مهر منتشر شد
کتاب «ملاصدرا» نوشته زینب ساکی توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «ملاصدرا»، مبانی حکمی هنر و زیبایی در گستره خیال از نظر ملاصدرا را روایت می‌کند که توسط زینب ساکی به رشته تحریر درآمده است.

مهیار صادقی مسئول آموزش و پژوهش حوزه هنری استان گفت: کتاب «ملاصدرا» در ۲۰۶ صفحه و شمارگان یک هزار و ۲۵۰ نسخه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به برنامه‌های واحد تصریح کرد: همچنین در حال حاضر سه پژوهش جهت تبدیل به کتاب در حال بررسی است که پس از تأیید نهایی تا پایان سال جاری تولید می‌شوند.

در بخش اول این مجموعه به بررسی مفهوم هنر، زیبایی و خیال در فلسفه غرب پرداخته و دیدگاه کسانی همچون افلاطون، ارسطو و فلوطین مطرح می‌شود و بحث تا آنجا پیش می‌رود که فلوطین روایت افلاکی خود از هنر را مطرح می‌کند و زیبایی حقیقی و هنر برخاسته از آن را حسن معقول در لباس محسوس می‌داند.

در بخش دوم؛ شرح حال آرای فیلسوفان مسلمان در وصف خیال به عنوان جنس قریب هنر و زیبایی برخاسته از آن است.

و در آخر، به نظریه زیبایی و هنر در نگره ملاصدرا پرداخته می‌شود و دیدگاه اصالت وجودی و بدیع ملاصدرا راجع به عالم خیال و شأن هنری آن و چگونگی زایش هنرهای لطیف مطرح می‌شود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «زیبایی و زیباشناسی در اندیشه‌ها و آثار هر فیلسوف و عارف بزرگی به منزله کلیدی است که به بهترین نحو به عمق آن اندیشه‌ها راه می‌برد. زیبایی‌شناسی از علم به زیبایی سخن می‌گوید اما در حقیقت، زیبایی‌شناسی یکی از مبانی عمیق فلسفی در هر مکتب و مذهبی به شمار می‌آید. یعنی بدون مطالعه زیبایی‌شناسی نمی‌توان به محتوای تفکر تمدن‌ها و مکاتب بشری پی برد.»/826/

ارسال نظرات