۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۶۷۲۳۴۵

«کتابشهر» بهارستان افتتاح شد

«کتابشهر» بهارستان افتتاح شد
مراسم آغاز به کار کتابشهر بهارستان، عصر امروز با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی برگزار شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، همزمان با آغاز به کار کتاب‌شهر بهارستان مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «مسجد رهبر»‌برگزار شد.

براساس این گزارش در این مراسم میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، علی‌محمد اسماعیلی مدیرعامل کتابشهر، علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزیر ارشاد، علی‌اکبر اشعری، حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب و عباس سلیمی نمین حضور داشتند.

اسماعیلی، مدیرعامل کتابشهر در این مراسم مجموعه کتاب شهر ایران را از بازوهای توزیع کتاب سازمان تبلیغات اسلامی برشمرد و گفت:‌ پس از تغییرات مدیریت در سازمان تبلیغات اسلامی طی یک سال اخیر جابه‌جایی‌های صورت گرفت و کار به تیم جدید تحویل شد.

وی افزود: با ورود تیم جدید حدود ۲۰ فروشگاه تحویل کتابشهر شد که در سراسر استان‌ها و کشور گستردگی این فروشگاه‌ها مشهود است.

 مدیرعامل کتاب شهر در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ورود کرونا و ضربه‌ها و مشکلاتی که این ویروس در بخش نشر به وجود آورد، توضیح داد: در وضعیتی که کرونا شرایط اقتصادی کشور را با مشکلاتی همراه کرده بود، موانعی نیز برای راه‌اندازی فروشگاه‌ها ایجاد شد. این موانع برنامه‌ریزی‌ها را تغییر داد و در ادامه تغییراتی در مجموعه نیز پدید آمد؛ چرا که مسائل رخ داد کار کتاب‌فروشی را سخت‌تر کرده بود. مضاف بر اینکه بخش مردمی و خصوصی با ریسک‌های بسیاری مواجه شدند در نهایت کتاب شهر با تغییر در مدل و موضع خود توانست نقش خود را در این موقعیت به خوبی ایفا کند و پشتیبان باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه کتاب‌شهر نقش پشتیبان دارد، گفت: به دلیل حمایت سازمان تبلیغات اسلامی کتاب شهر نیز نقش خود را در حمایت از چرخه کتاب می‌بیند بنابراین پشتیبانی این ماجرا را برعهده دارد.

وی به رویکرد کتاب‌شهر در سایر استان‌ها هم اشاره کرد و افزود: یکی از رویکردهای این فروشگاه محله‌محور بودن است در منطقه کنونی یعنی بهارستان نیز به این دلیل که جزو محلات قدیمی بود محوریت را بر آن قرار دادیم که می‌تواند نمونه‌ای برای سایر شهرها باشد.

 مدیرعامل کتاب شهر گفت:‌کتاب شهر در سالی که گذشت تلاش کرد این نمونه را با هزینه‌های حداقلی و صرفه‌جویی در بحث راه‌اندازی پیش ببرد تا سنگ بنایی برای چنین فروشگاه‌هایی باشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: چون برنامه کتاب شهر مبنی بر توسعه است و نقش حلقه وصل نهادهای فرهنگی و فعالان فرهنگی را دارا است از این‌رو افتتاح شد تا در دسترس مردم باشد زیرا مراکز فرهنگی راه‌اندازی نمی‌شوند مگر اینکه یک فرد دغدغه‌مند آن را راه‌اندازی کند. ما در کتاب‌شهر پشتیبانی زیرساختی داریم و چنانچه دستگاهی تمایل همکاری داشته باشد خدمات به آنها ارائه می‌شود و یکی از خدمات مکان فروشگاه است. نکته دیگر توانمندسازی نیروی انسانی که با آموزش‌هایی پیگیری می‌شود و بحث دیگر راهبری محصولات فروشگاه‌ها است.

وی در پایان سخنان خود گفت: این مجموعه مستقیم در توزیع و پخش محصولات ورود نمی‌کند اما راهبری‌ها را مدیریت می‌کند. بحث فعالیت‌های ترویجی و رویدادها از دیگر برنامه‌های کتاب شهر شمرده می‌شود.

در بخش دیگری از این برنامه عباس سلیمی نمین درباره کتاب «مسجد رهبر» گفت:‌ یک ضعف در این کتاب می‌بینم که حتماً باید به آن اشاره کنم. موضوعی که کتاب باید حتماً به آن می‌پرداخت شرایط زمانی بود زیرا نویسنده باید تحلیلی ارائه می‌داد که چرا برخی صحنه مبارزه را ترک کردند و چرا عده‌ای ماندند شرایط آن ‌روزها چگونه بود. درست در سال‌هایی که مقدمه رشد جریان امام فراهم می‌شد نگاه اجمالی این کتاب باید به این روزها با تأمل بیشتری ارائه می‌شد تا فعالیت‌های آیت‌الله خامنه‌ای را در بستر زمان به درستی ارائه دهد.

سلیمی نمین ضمن اشاره به مبارزات در دهه ۲۰ و تداوم آن در دهه ۳۰ و ۴۰ توضیح داد: در دهه ۲۰ مبارزه هزینه زیادی نداشت. اولاً دیکتاتوری متمرکز رخت بربسته بود و کنترل انگلیسی‌ها در کشور به مناقصه کشیده شده بود همچنین انحصار سلطه مورد خدشه قرار گرفته بود. شاه جوان تجربه دیکتاتوری نداشت و اغلب خوش‌گذرانی می‌کرد از سیاست گریزان بود بنابراین مجموعه این عوامل فعالیت سیاسی را کم هزینه ساخت. در این دوران هزینه مبارزه کم بود اما پس از سرکوب مطالبه ملت ایران درباره نفت صحنه سیاسی به شدت تغییر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با این پرسش که چرا برخی افراد سیاسی هستند و پس از مدتی از آن فعالیت دست می‌کشند موضوعی است که در کتاب باید به دقت توضیح داده می‌شود، تصریح کرد: برخی عنصر ضد سیاست شدند این موارد بدون ترسیم فضا برای خانواده قابل هضم نیست و در دورانی که کتاب از آن سخن می‌گوید جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته است.

سلیمی نمین به مبارزات دهه ۴۰ و ۵۰ هم اشاره کرد و با تأکید براینکه از نکات ضعف دیگر کتاب که در کتاب «شهر اسم‌» هم نمود دارد این است که یک جوان درک نمی‌کند رهبر انقلاب مجازات کمی را در دوران پهلوی داشته باشد، تصریح کرد: باید توضیح داده شود مجازات در برابر فعالیت‌ها به چه روشی بوده است هرچند آیت‌الله خامنه‌ای و کسانی که کار فرهنگی می‌کردند مسیر ارتباط‌شان مشخص بود. آقای خامنه‌ای در پروند‌ه‌های‌شان تلاش داشتند بازجو را به انحراف بکشند از این‌رو خودشان را فردی که ضد رژیم نیست معرفی می‌کردند یعنی طرح فریب را جریان فرهنگی دنبال می‌کرد و ای کاش نویسنده پرونده ساواک و شهربانی آیت‌الله خامنه‌ای را بیشتر جست‌وجو می‌کرد؛ چرا که در جریان مسلحانه موضوع برعکس به دنبال منزلت سیاسی رهسپار می‌شود.

وی با اشاره به کتاب گفت: کتاب به لحاظ روحی مرا تحت فشار قرار داد، مرا به دورانی برد که شفافیت‌ها و صداقت‌ها تعیین کننده جدی بود. برایم آن روزها دوران جاذبی بود و افسوس اینکه چرا آن همه زحمات و تلاش‌ها امروز اینگونه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد زیرا آنچه امروز به دست آمده در مسیر رشادت‌ها حاصل شده کم بها نداده‌ایم شاید برای مخاطب یک برداشت داشته باشد اما برداشت من متفاوت است. 

این محقق در بخش دیگری از سخنان خود روانی کتاب، تنوع افراد و نقش نیروهای مردمی در مبارزات را که در کتاب به خوبی بیان شده از نکات مثبت برشمرد و افزود: کتاب به خوبی از عهده این موارد برآمده و به ما ثابت می‌کند ما می‌توانیم با رفتارمان افراد را در مسیر حق قرار دهیم. در حالیکه بیشتر امروز برای پوشاندن ضعف‌ها به موعظه می‌پردازیم. در حالیکه آیت‌الله خامنه‌ای اصرار داشتند در آن مسجد کوچک بمانند که شاید برخی روحانیون دوست داشتند به مساجد بزرگتری بروند.

وی بیان داشت: من با آیت‌الله خامنه‌ای از مسجد امام حسن آشنا شدم. ایشان در پی آن نبود که برای خود نامی رقم بزند. برعکس در پی آن بود در جایی زیربنایی به ترتیب و فعالیت بپردازد که کمتر مورد توجه ساواک است. 

سلیمی نمین در پایان گفت:‌حجم کتاب می‌تواند کمتر از این باشد چرا که برخی موارد تکراری است ضعف دیگر کتاب هم این است که نویسنده اشراف لازم به پرونده آیت‌الله خامنه‌ای را ندارد.

در بخش دیگری از این نشست انصاری‌زاده نویسنده کتاب توضیحاتی درباره این اثر ارائه کرد و اظهار داشت: کتاب «مسجد رهبر» یک کار تیمی است و از نکات مهم این است که درباره مسجدی صحبت می‌کنیم که در نوع خود پدیده بود بنابراین باید ابعاد مختلف آن بیان شود. هنگام تدوین کتاب عظمت کار افراد بارها مرا متعجب کرد در حالیکه نه بودجه دولتی داشتند بلکه حتی محدودیت هم بود اما علاوه براینکه بودجه نداشتند به مردم هم کمک می‌کردند. 

وی در پایان گفت: چند دسته افراد برای این کتاب مصاحبه نکردند. گروه اول افرادی که می‌گفتند اگر خاطرات را بازگو کنیم ریا می‌شود، گروه دوم افرادی که به لحاظ ساسی موقعیت‌هایی داشتند و در نهایت افرادی که ناامید بودند کتاب درباره این مسجد منتشر شود.

در این مراسم عسگری ناشر و علی‌اکبر اشعری سخنانی را ابراز داشتند و در پایان جشن امضا و رونمایی کتاب «مسجد رهبر» در کتاب‌شهر برگزار شد./826/

منبع: فارس
ارسال نظرات