۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۷۲۴۲۵

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۲ دی ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۲ دی ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۱۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 22 دی ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۰/۲۲

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 111 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 350 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 50 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و 111 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 478 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 815 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شده است؛ در روزهای اخیر کاهش قیمت جهانی طلا به همراه کاهش افزایش قیمت ارز در بازار داخلی موجب کاهش محسوس قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده بود ولی از عصر دیروز مدار قیمتی در بازار تغییر کرده و روبه افزایش است.

از جمله دلایل افزایش قیمت طلا و سکه، افزایش قیمت ارز بود که موجب شد تا سکه‌بازان از فروش دست‌نگه دارند و بازار را به سمت افزایشی هدایت کنند این درحالی است که امروز قیمت طلای جهانی با کاهش چشم گیر همراه شده است.

گفتنی است در بازار جهانی امروز قیمت طلا با افت شدید همراه شده و به پایین‌ترین نرخ در 6 هفته گذشته رسیده است؛ تقویت ارزش دلار و افزایش سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا سبب شده تا جذابیت بازار طلا برای سرمایه گذاران کاهش یابد برهمین اساس نیز قیمت طلا امروز شاهد کاهش بود و به پایین ترین رقم در طی حدود 6 هفته گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.32 درصد افت به 1843 دلار و 3 سنت رسید. قیمت طلا اوایل امروز به پایین ترین رقم از دوم دسامبر یعنی 1816 دلار و 53 سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه نیز با 0.25 درصد رشد به 1840 دلار رسید.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 260 تومان و درهم امارات 6 هزار و 970 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار   24 هزار و 850 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 950 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 250  تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 350 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: دوشنبه 22  دی 10:50

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

24  هزار و 850

قیمت دلار (بازار آزاد)

24  هزار و 900

قیمت یورو (صرافی بانکی)

30 هزار و 250

قیمت یورو (بازار آزاد)

30 هزار و 250

قیمت درهم

6 هزار و 970

قیمت پوند

34 هزار

بروز رسانی: دو‌شنبه 22 دی ساعت 10:50

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  11 میلیون

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

11  میلیون و 350 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 100  هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون و 50  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 300 هزار

بروز رسانی: دوشنبه 22 دی ساعت 10:50

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 111  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 478  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 815 هزار

انس طلا(دلار)

1847.6

 

خودرو ۵ تا ۲۰ میلیون تومان در بازار ارزان شد

همزمان با کاهش قیمت دلار بازار خرید و فروش خودرو نیز روند کاهشی قیمتها را تجربه می کند، به نحوی که مشاهده قیمت انواع خودروهای داخلی و مونتاژی از کاهش 5 تا 20 میلیونی قیمت ها آن هم طی چند روز اخیر حکایت دارد.

به اعتقاد فعالان بازار خودرو، در دو هفته اخیر تاحدودی مشتریان به سمت خرید و فروش خودرو متمایل شده بودند اما کاهش قیمت دلار باعث شد تا توقف در خرید و فروش خودرو انجام شود و به نوعی همه منتظر ارزانی بیشتر خوردو در سطح بازار هستند.

 در حال حاضر؛ قیمت پراید 131 در بازار 100 میلیون تومان، تیبا2 115 میلیون تومان، پژو 206تیپ دو 183 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 243 میلیون تومان، تیبا صندوقدار 109 میلیون و پژو 405 175 میلیون تومان ارزش گذاری شده است.

 همچنین، سمند ال ایکس 175 میلیون تومان، پژو 207 دستی 275 میلیون و پژو 207 اتومات 395 میلیون تومان، سراتو 790 میلیون تومان و جک اس فایو 660 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.

فروشندگان خودرو معتقدند روند کاهشی قیمت خودرو متأثر از قیمت دلار بوده و تا زمانی که دلار کاهش قیمت داشته باشد خودرو نیز روند نزولی قیمتها را تجربه می کند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۱۰/۲۲

تشدید مجدد نگرانی ها در مورد افت تقاضای جهانی نفت به دلیل مقررات قرنطینه در اروپا و افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین سبب شده تا قیمت نفت در معاملات ابتدای هفته شاهد کاهش باشد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 65 سنت معادل 1.2 درصد کاهش به 55 دلار و 34 سنت رسید. قیمت نفت برنت در طی 4 جلسه گذشته شاهد روند افزایشی بود.

قیمت نفت خام آمریکا نیز که روز جمعه به بالاترین رقم در طی حدود یک سال گذشته رسید بود، امروز با 44 سنت معادل 0.8 درصد افت به 51 دلار و 80 سنت رسید.

استفن اینز تحلیلگر بازار نفت در موسسه آکسی تریدر گفت: «شمار مبتلایان به ویروس کرونا در چین مجددا افزایش یافته و 11 میلیون نفر در استان هبه ای قرنطینه شده اند. این در حالی است که سیاست اینده فدرال رزرو چندان شفاف نیست و همین مسئله سبب به راه افتادن برخی موج های برداشت سود شده است.»

به گفته مقامات، سرزمین اصلی چین شاهد بیشترین رشد موارد ابتلای روزانه به ویروس کرونا طی بیش از 5 ماه گذشته بوده است. شمار مبتلایان به ویژه در استان هبه ای، در مجاورت پایتخت رشد قابل توجهی داشته است.

اکثر کشورهای اروپایی نیز تحت مقررات سختگیرانه قرنطینه قرار دارند واین مسئله چشم انداز مصرف انرژی را تضعیف می کند.

ادوارد مویا تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «پس از آنکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از طرح آینده بدون نفت این کشور رونمایی کرد و عراق قیمت نفت خام خود در بازار آسیا را برای ماه فوریه افزایش داد، قیمت نفت برنت رو به کاهش گذاشته است.»

ولیعهد عربستان دیروز از طرح هایی به منظور احداث یک شهر بدون کربن در این کشور سخن گفت که بخشی از پروژه 500 میلیارد دلاری تنوع بخشی به اقتصاد این کشور است.

 

آغاز بازارگردانی شرکت تازه‌وارد به فرابورس از فردا

شرکت فرابورس ایران از آغاز عملیات بازارگردانی سهام شرکت‌ مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن با نماد معاملاتی "وکبهمن" به روش مبتنی بر حراج در نماد معاملاتی از فردا(سه‌شنبه) خبر داد.

همچنین عملیات بازارگردانی سهام شرکت‌های‌ سنگ آهن گهرزمین با نماد معاملاتی "کگهر" و گروه فن آوا با نماد معاملاتی "فن آوا" به روش مبتنی بر حراج در نماد معاملاتی از امروز(دوشنبه) آغاز می‌شود.

شایان ذکر است در حالی از 10 مهرماه امسال تمامی شرکت‌های بورسی و تا 15 مهر شرکت‌های حاضر در فرابورس ملزم به معرفی بازارگردان شدند که به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورس، همه ناشران پذیرفته شده در بورس موظفند برای انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند.

بر این اساس در صورت اجرا نکردن این ابلاغیه، ناشران متخلف محسوب و جرایم برای آنان در نظر گرفته می‌شود که این جرایم و ضمانت اجرایی شامل تذکر، اخطار، محدودیت موقت یا دائم در دسترسی به سامانه معاملات، تعلیق یا لغو مجوزهای صادره توسط سازمان، محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی در هیئت مدیره اشخاص تحت نظارت، سلب صلاحیت و لغو پذیرش می‌شود.

 

کاهش انتظارات تورمی

کامران ندری کارشناس مسائل پولی و بانکی در برنامه تیترامشب شبکه خبر با اشاره به کاهش انتظارات تورمی گفت: مردم تصورشان این است که دارایی‌های مختلف دیگر افزایش قیمت خیلی زیادی نخواهد داشت برای همین معاملات در بازار‌هایی نظیر مسکن، طلا و سکه و ارز کم شده است و تمایل به حفظ و نگهداری پول ملی بیشتر شده است.

این کارشناس افزود: با کاهش انتظارات تورمی می‌توانیم تا حدودی شاهد کاهش تورم هم باشیم.

ندری با بیان این که طبق آخرین آمار نقدینگی ما 27 درصد رشد کرده است گفت: رشد نقدینگی در کشور بالاست که علل مختلفی دارد مثل ناترازی بانک ها، ساختار اقتصاد و کسر بودجه.

او با پرداختن به علل رشد بالای نقدینگی در کشور در خصوص راه ترمیم کسر بودجه گفت: من موافق ترمیم کسر بودجه با کاهش مصارف که عمده آن حقوق و دستمزدهاست نیستم، زیرا حقوق بگیران طی سال گذشته تورم بسیار بالایی را تجربه کردند و شدیدا تحت فشارند به نظرم بهترین راه برای ترمیم کسر بودجه استفاده از اوراق است.

کاووسی دیگر کارشناس مسائل پولی و بانکی نیز گفت: کاهش انتظارات تورمی اتفاق افتاده، اما ریشه آن در مسائل سیاسی است و اتفاق خاصی هنوز در اقتصاد نیفتاده است.

او گفت: کاهش انتظار تورمی اگر ادامه داشته باشد و به واقعیت ملموس تبدیل شود می‌تواند به رکود منجر شود که الان این رکود را در بازار مسکن و خودرو می‌توانیم ببینیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آثار احتمالی تورمی نرخ ارز محاسباتی کمیسیون تلفیق بر معیشت مردم در سال آینده گفت: برای تامین کسر بودجه به انضباط مالی و استفاده از روش‌های علمی و هماهنگی‌های خوب بین دستگاه‌های مختلف سیاستگذار و مجری نیاز داریم.

شاکری مهمان دیگر برنامه هم کسر بودجه را مسئله‌ای بزرگ دانست و گفت: همه مسئله کسر بودجه را نباید از جنبه منابع دید بلکه از سمت هزینه‌ها یا مصارف هم باید به آن نگاه کرد.

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به مکانیزم هایی مثل کنترل ترازنامه برای کاهش رشد نقدینگی، افزود: کمپین فشار حداکثری به پایان رسیده و دسترسی‌هایی قطعا فراهم خواهد شد و به احتمال زیاد شاهد کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه در سال آینده خواهیم بود و شرایطی شبیه شرایط سال 93 تا 97 را تجربه خواهیم کرد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات