۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۶۷۲۴۴۹
آیت الله رجبی:

آیت الله مصباح برای خدا و به دفاع از رهبر در برابر هم‌رزمان قدیمی ایستاد

آیت الله مصباح برای خدا و به دفاع از رهبر در برابر هم‌رزمان قدیمی ایستاد
آیت الله رجبی گفت: علامه مصباح تسلیم خدا بود؛ حب و بغضش مبنای الهی داشت و راز موفقیت ایشان کار برای رضای خدا بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله رجبی عضو شورای عالی حوزه علمیه امروز در مراسم بزرگداشت علامه مصباح یزدی در دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت ارتحال علامه مصباح گفت: رهبر معظم انقلاب ایشان را عالم ربانی خطاب کردند و این تعبیر یعنی کسی است که مسیر را نشان می دهد و غبار از راه می زداید و آن را شفاف می کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه اظهار داشت: علم اگر بدون تهذیب باشد به تعبیر امام خمینی (ره) تبدیل به حجاب اکبر می شود و به جای اینکه مسیر را روشن کند سد راه شده و خود مانعی بر سر راه قرب الهی و طی مسیر حق می شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: عالم ربانی به خدا دعوت می کند و چیزی جز خدا نمی بیند و به جز آنچه خدا می خواهد به چیز دیگری نمی اندیشد و رفتار و گفتارش خدایی می شود و علامه مصباح چنین بود و در تمام شؤون این دغدغه را داشتند که خدا کدام راه مسیر را می پسندد.

وی بیان داشت: علامه اگر گمان می کرد کاری به تبلیغ و تأیید خودشان می انجامد از آن عبور می کرد. افرادی برای ضبط نظرات فلسفی ایشان آمده بودند و شخصی به تعریف از نظرات علامه پرداخت ایشان به سرعت به تمجید از شخص دیگری که در همین حوزه صاحب نظر بود پرداخت و کل جلسه به همین گذشت چراکه نمی خواستند کسی از ایشان تعریف و تمجید کند.

آیت الله رجبی از چاپ تفسیر ترتیبی علامه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: ایشان با وجود آماده بودن این تفسیر با چاپ آن مخالفت می کردند و می گفتند وقتی در حال حاضر تفسیری به آن عظمت وجود دارد، لزومی به چاپ این تفسیر نیست.

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: وقتی قسمتی از یکی از آثار ایشان در مقاله ای چاپ شد و از ایشان خواسته شد تا با چاپ کامل اثر به نام خودشان مانع شوند تا کسی آن را به نام خود نزند ایشان گفتند چه بهتر ما می خواهیم این آثار منتشر شود و مورد استفاده قرار بگیرد این به این خاطر بود که برای ایشان «خود» معنی نداشت.

وی اظهار داشت: علامه در تمام امور ابتدا به وجوه شرعی آن امر توجه می کرد و اگر مشکل شرعی در آن دیده نمی شد به سراغ جنبه اداری آن می رفتند و در صورتی که شرعا مشکلی داشت آن را کنار می گذاشتند.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: علامه اگر از امام دفاع می کرد اگر در دفاع از اسلام و انقلاب در مقابل همرزمان قدیمی می ایستاد و اگر در دفاع از رهبر معظم انقلاب سینه سپر می کرد به این جهت بود که همه این ها را وظیفه الهی می دانست.

وی به ارادت ایشان به رهبر معظم انقلاب از قبل از رهبری ایشان اشاره کرد و تصریح کرد: ارادت علامه به رهبری به قبل از رهبری ایشان برمی گردد و حتی در جلسه ای با حضور چندی از علما در زمان ریاست جمهوری رهبر انقلاب ایشان با وجود اینکه به خاطر کمردرد کمرشان را خم کرده بودند و به احترام ایشان ایستاده بودند و برخی حضار بعدها به ایشان به خاطر این نحوه احترام معترض شدند.

آیت الله رجبی گفت: علامه همواره از امام (ره) تبعیت می کرد و خود را ملزم به این می دانست که نمونه آن در ماجرای راه اندازی بخش خواهران مؤسسه امام خمینی (ره) بود؛ با وجود اینکه کارهای آن انجام شده بود و یکسال هم گذشته بود ایشان آن را نیمه تمام گذاشتند و گفتند من نمی دانستم که امام(ره) دستور داده اند که بخش خواهران باید در جامعة الزهرا (س) منحصر باشد.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: علامه مصباح مصداق این عبارت زیارت جامعه کبیره است که می فرماید« الی الله تدعون» به عبارت دیگر ایشان به خدا دعوت می کرد، تسلیم خدا بود و براساس ایمان به خدا موضع می گرفت و حب و بغضش مبنای الهی داشت و راز موفقیت ایشان کار برای رضای خدا بود.

وی گفت: ویژگی دیگری که علامه مصباح از آن بهرمند بود این است که هیچ کاری را بدون شناخت کافی، کار کارشناسی و مشورت انجام نمی داد و از دست اندر کاران می خواست تا برای هر کاری مستندات ارائه کنند و تا به جوانب کار یقین پیدا نمی کردند به آن کار دست نمی زدند و همین ویژگی بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ایشان پای با استقامتی در صراط مستقیم داشت.

آیت الله رجبی با اشاره به ارادت علامه به اهل بیت (ع) اظهار داشت: ایشان در همه سخنرانی های خود دعای حضرت بقیة الله را می خواندند و توسل به اهل بیت (ع) را مطمئن ترین و نتیجه بخش ترین راه می دانستند./1399/پ202/ف

ارسال نظرات