۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۷۲۵۷۰
از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

مراسم گرامیداشت علمی حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی برگزار شد

مراسم گرامیداشت علمی حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی برگزار شد
مراسم گرامیداشت علمی حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی با حضور و سخنرانی آیات رشاد و رجبی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم گرامیداشت علمی حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی امشب با حضور و سخنرانی آیات علی اکبر رشاد و محمود رجبی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجج اسلام عباس نیکزاد و محمدصفر جبرئیلی در این مراسم به بررسی ابعاد مختلف علمی و اخلاقی آیت الله مصباح یزدی پرداختند و حجت الاسلام محمدباقر پورامینی دبیری علمی این برنامه را بر عهده داشت.

آیت الله مصباح یزدی همواره برای رفع نیاز ایتام آل محمد(ص) تلاش می کرد

آیت الله رشاد در ابتدای این مراسم با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی شجره مبارکی بود که مستقل می اندیشید، ایشان را متفکر اسلامی دانست و تأکید کرد: این عالم بزرگ نه شرقی و نه غربی، بلکه اسلامی می اندیشید؛ ایشان منبع نور بود و برای روشن شدن نیاز به نور نداشت؛ این عالم فرزانه منشأ نار و نور معنوی و الهی بود.

وی عنوان کرد: ما در سوگ مردی نشسته ایم که دلش خانه خدا و قلبش پایتخت الهی و جانش آکنده از صفات الهی بود؛ قلب ایشان بدون هیچ مقاومتی به خانه خدا تبدیل شده بود و هرگز از یاد خداوند غافل نمی شد.

آیت الله رشاد با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی مصداق بارز آیه شریفه «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه» بود، خاطرنشان کرد: ایشان برای این که مقامی را به دست بیاورد، تلاش نمی کرد و به جیفه دنیا بی اعتنا و بی توجه بود و از مال دنیا نیز چیزی در اختیار نداشت.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد: آیت الله مصباح یزدی همواره برای رفع نیاز ایتام آل محمد(ص) تلاش می کرد و در اندیشه روز قیامت بود و می خواست در آن روز که همه آشفته هستند، آرامش داشته باشد.

روایت آیت الله رجبی از شراکت علامه مصباح و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان

همچنین آیت الله رجبی در ادامه با اشاره به منزلت و جایگاه علمی این عالم فرزانه گفت: علامه طباطبایی(ره) نسبت به ایشان عنایت خاصی داشت و تفسیر المیزان قبل از چاپ شدن در اختیار ایشان قرار می دادند تا اگر نظراتی دارند در آن اعمال شود؛ ایشان در جایی فرموده بودند آقای مصباح در تفسیر المیزان با ما شریک هستند.

وی مباحث آیت الله مصباح یزدی در زمینه تفسیر موضوعی و ترتیبی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه ما باید به این تفاسیر با نگاه نظام مند بنگریم، اظهار داشت: ایشان که قبل از انقلاب و پس از نهضت در عرصه سیاسی و اجتماعی در اندیشه حکومت دینی و تمدن اسلامی بودند و از همین جهت فقه الانقلاب را برای روشنگری و اثبات شرعی بودن انقلاب اسلامی مطرح کردند.

آیت الله رجبی با اشاره به تلاش های آیت الله مصباح یزدی در راستای کادرسازی برای انقلاب اسلامی ابراز کرد: ایشان همواره در پی این بود که جمع مشخصی را تربیت کنند تا بتوان روی آنها برای کادرسازی انقلاب و نظام و تمدن سرمایه گذاری کرد./841/پ202/ب1

ارسال نظرات