۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۶۷۲۵۷۱
آیت الله رشاد:

آیت الله مصباح یزدی بزرگترین متفکر علوم انسانی اسلامی عصر ما است

آیت الله مصباح یزدی بزرگترین متفکر علوم انسانی اسلامی عصر ما است
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه آیت الله مصباح همواره برای رفع نیاز ایتام آل محمد(ص) تلاش می کرد، گفت: ایشان در فریادها و خروش هایش همچنان زنده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امشب در مراسم گرامیداشت علمی حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به آیه 35 سوره مبارکه نور گفت: بسیار دشوار است که در این لحظه ها از ایشان سخن بگوییم، اما در ظاهر در میان ما نباشد، هر چند که ایشان در آثار تدوینی و تکوینی اش زنده است.

وی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی در فریادها و خروش هایش همچنان زنده و جوشان است، در جلوی جبهه انقلاب حرکت کرده و سربازان انقلاب نیز او را چونان مشعلی در فراراه مسیر انقلاب می نگرند و از او پیروی می کنند.

آیت الله رشاد با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی شجره مبارکی بود که مستقل می اندیشید، ایشان را متفکر اسلامی دانست و تأکید کرد: این عالم بزرگ نه شرقی و نه غربی، بلکه اسلامی می اندیشید؛ ایشان منبع نور بود و برای روشن شدن نیاز به نور نداشت؛ این عالم فرزانه منشأ نار و نور معنوی و الهی بود.

وی عنوان کرد: ما در سوگ مردی نشسته ایم که دلش خانه خدا و قلبش پایتخت الهی و جانش آکنده از صفات الهی بود؛ قلب ایشان بدون هیچ مقاومتی به خانه خدا تبدیل شده بود و هرگز از یاد خداوند غافل نمی شد.

آیت الله رشاد با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی مصداق بارز آیه شریفه «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه» بود، خاطرنشان کرد: ایشان برای این که مقامی را به دست بیاورد، تلاش نمی کرد و به جیفه دنیا بی اعتنا و بی توجه بود و از مال دنیا نیز چیزی در اختیار نداشت.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد: آیت الله مصباح یزدی همواره برای رفع نیاز ایتام آل محمد(ص) تلاش می کرد و در اندیشه روز قیامت بود و می خواست در آن روز که همه آشفته هستند، آرامش داشته باشد.

وی به آثار تألیفی انبوه آیت الله مصباح یزدی اشاره و تأکید کرد: ایشان 165 جلد کتاب در 120 عنوان و در ده ها موضوع تألیف کرده بود؛ همچنین هزاران طلبه و دانشجو و صدها هزار جوان از آبشخور معارف و اندیشه او سیراب شده و می شوند.

آیت الله رشاد مجاهدت های علمی آیت الله مصباح یزدی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ایشان همه عرصه های معرفت عصر را در نوردید و در عرصه های فلسفه، کلام، تفسیر، قرآن پژوهی، حدیث پژوهی، اخلاق و معرفت شناسی تلاش و جهاد بزرگی انجام داد؛ فلسفه های مضاف با ایشان آغاز شده و ایشان میدان دار این عرصه ها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی با اخلاص و ایثار همه عرصه های علم را فتح کرده بود، گفت: ایشان در عرصه هایی همچون فقه و حقوق، فقه سیاسی، فرهنگ پژوهی و فقه اجتماعی فعالیت های برجسته ای داشت و صاحب نظر بود.

آیت الله رشاد آیت الله مصباح یزدی را بزرگترین متفکر علوم انسانی اسلامی عصر ما دانست و بیان کرد: ایشان در فلسفه های مضافی همچون فلسفه سیاسی، فلسفه تاریخ، فلسفه اخلاق، تمدن و فلسفه علوم انسانی یک اندیشمند بزرگ و دانا بود.

وی در پایان روحیه شاگرد پروری آیت الله مصباح یزدی را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: ایشان شاگردان بسیار بزرگی را پرورانده اند و باقیات صالحات بسیاری از خود به جای گذاشته اند و ما باید راه ایشان را با قوت ادامه دهیم./841/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
پشت میله های آزادی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
درود و دو صد بدرود بر این فره رادمرد تاریخ معاصر حوزه و انقلاب
1
0