۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۷۲۵۸۵
حجت الاسلام قطبی مطرح کرد؛

امضای تفاهم نامه میان دانشکده علوم قرآنی و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

امضای تفاهم نامه میان دانشکده علوم قرآنی و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
اصفهان - رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشکده علوم قرآنی اصفهان و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی در نشست صمیمانه امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشکده علوم قرآنی اصفهان و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی نهاد شناخته شده‌ای است که در قم با ۱۴ پژوهشکده راه اندازی شده است و یکی از آنها در استان اصفهان قرار دارد.

وی افزود: پیش از این با عنوان مرکز مطالعات اسلامی و به شکل چند رشته ای فعالیت هایی در این پژوهشکده انجام شده است اما از حدود چند سال قبل که وابستگی این بخش به وزارت علوم قطعی شد، تبدیل به یک پژوهشکده تخصصی و موضوعی با موضوع «الهیات و خانواده» شده است گرچه در ارتباط با پژوهش در زمینه دیگر مقوله ها نیز منعی نداریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاه حضرت باقرالعلوم (ع) قم در اصفهان نیز شعبه دارد، گفت: علاوه بر این در دو موسسه حوزوی علامه مجلسی(ره)  و مجتهده(ره) امین دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تا سطح 4 حوزه تدریس می شود که دارای ظرفیتهای پژوهشی بی بدیلی است.

وی اضافه کرد: تمام سعی ما این بوده است که رشته های علمی این مراکز کاربردی باشد به نوعی که طلبه بتواند بعد از فارغ التحصیل شدن فعالیت تبلیغی تخصصی داشته باشد و بدین ترتیب در کنار رشته های علمی مانند شیعه‌شناسی، رشته های کاربردی نیز به این دانشگاه اضافه شده است.

حجت الاسلام قطبی ابراز داشت: از 11 سال پیش در بخش پاسخگویی به شبهات دینی با رویکرد ملّی تعداد خوبی از طلاب با حداقل مدرك سطح سه يا كارشناسي ارشد فعالیت دارند و 23 نفر طلبه از اصفهان نیز در شاخه‌های مختلف فقهی، کلامی، مشاوره‌ای، تربیتی و قرآنی جزو پاسخگویان درجه یک مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی هستند.

وی با بیان اینکه نظارت و گزارش عملکرد این کارشناسان به شکل عملی و متمرکز در مرکز انجام می‌شود و دفتر اصفهان در انتخاب و استمرار فعالیت آنها دخل و تصرفی ندارد، گفت: کارشناسان این مرکز بارها رتبه یک کشور را به دست آوردند که نشان از ظرفیت علمی خوب این مرکز است که در تعامل با نهادهای دیگر مانند صدا و سیما می توانیم از آنها بهره ببریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: ما طلابی در این مرکز داریم که اسم و رسمی ندارند و حتی ممکن است معمم نیز نباشند اما از نظر تخصصی پا به پای کارشناسان قم در مشاوره های فقهی فعالیت دارند و گاهی از آنها نیز سبقت می گیرند که در این زمینه برای معرفی آنها به جامعه، نهادهای مختلف مانند رسانه ها نیز باید کمک کننده باشند.

نشان زدگی صدا وسیما در زمینه دعوت از کارشناسان مذهبی

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی نهادها و دستگاه‌ها  مانند صدا و سیما در این زمینه «نشان زده» هستند به این معنی که تنها افراد معروف را برای برنامه های مذهبی دعوت می کنند و این در حالی است که ما بارها اعلام کردیم که در زمینه معارف اسلامی  ما کارشناسانی در این مرکز داریم که بسیار بهتر از برخی افراد مدعو در برنامه های  صدا و سیما می تواند پاسخگوی سوالات دینی باشد و حتی می‌توانیم این موضوع را به داوری بزرگان قم بگذاریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه در بخش‌های فرهنگی، هنری و تبلیغات اقدامات متناسب در حد متناسب با ظرفیت و بضاعت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان انجام شده است، اظهار داشت: در حوزه تعاملات علمی با دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خوبی مانند موسسه های علامه مجلسي ومجتهده امین در دفتر تبلیغات اسلامی به همراه مرکز پاسخگویی آمادگی تعامل با دانشگاه علوم قرآنی را دارد گرچه پیمودن مراحل اداری در این بخش تا حدودی سخت است.

وی با اشاره به اینکه قرآن اساس کار و زندگی همه انسانهاست و اگر نتوانیم از محضر قرآن برکت بگیریم کوتاهی خود ما را شامل می شود، تاکید کرد: در آغاز این تعامل لازم است نوعی مسئله یابی شکل بگیرد چرا که مهمترین موضوع در بحث پایان نامه این است که انسان متمرکز بر مسئله ای شود که هم واقعی باشد و هم اینکه جامعه به آن نیاز اساسی داشته باشد که چنین پایان نامه ای مفید و کاربردی خواهد بود.

حجت الاسلام قطبی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه در بخش پاسخگویی به سوالات دینی هیچ واسطه بین ما و مردم وجود ندارد و خدمت گیرنده های ما نیز بلا استثنا خود مردم هستند، گفت: در این بخش مردم از همه اقشار، زن و مرد، کوچک و بزرگ از نوجوان تا پیرمرد و با سطح تحصیلات مختلف و از اقصی نقاط کشور با کارشناسان مرتبط هستند.

مرکز پاسخگویی به شبهات اصفهان، پاسخگوی ۲۰ درصد سوالات کشوری

وی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع تلفن های قم نیز به اصفهان ارجاع داده می‌شود و حدود ۲۰ درصد نیز به سوالات از کل کشورپاسخگو هستیم، گفت:  کل مسائل در سامانه مادر قم قرار می‌گیرد  وخروج کل کشور را به دست خواهیم آورد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه در طول سال شاهد انبوهی از ارتباط مستقیم با مردم بودیم که در حوزه های کلامی بحث‌های مختلف مدنظر بوده است، ابراز داشت: در دوران کرونا در بحثهای فقهی مسائل مختلف برای مردم ایجاد شده است، تجربه ما در این بخش نشان داد که برخی مواقع نگاه مردم به موضوع کرونا با آنچه که در تصور داشتیم تفاوت داشته است.

وی اضافه کرد: این تجربه ضرورت مسئله شناسی و مسئله یابی جامعه را نشان می دهد و ثابت می کند بهترین فردی که می‌تواند مشاور این موضوع و پایان نامه ها باشد همان کسی است که در میدان عمل قرار دارد و این فرصتی است که می توانیم قدم به قدم در ارتباط با آن در تعامل با دانشگاه علوم قرانی پیش برویم.

حجت الاسلام قطبی انتشار مجله «قرآن، فرهنگ و تمدن» توسط دانشکده علوم قرآنی را مثبت ارزیابی کرد و گفت:  در دو موسسه یاد شده می توانیم اعضای هیئت علمی را تشویق کنیم که مقالات را به این سمت ارجاع دهند تا در مجله منتشر شود.

برگزاری همایش و کارگاه های مشترک ازتعاملات اثرگذار در جامعه

وی به برگزاری نشست های علمی در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در روزهای چهارشنبه و تبدیل این جلسات به یک بسته آموزشی برای طلاب اشاره کرد و افزود: برگزاری همایش و کارگاه های مشترک قطعاً ازتعاملات اثرگذار در جامعه خواهد بود که شاید قابل ردیابی نباشد اما تاثیرات مناسب خود را خواهد گذاشت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: پژوهشکده قرآن و معارف دفتر تبلیغات اسلامی مجموعه بزرگی است  که در زمینه های مختلف قرآنی فعالیت دارد و از تعامل این بخش تعاملی با دانشکده علوم قرآنی حمایت خواهیم کرد تا در ادامه نیز این امر در بخشهای دیگر توسعه پیدا کند.

رشته سازی در دنیا به معنای یک مسیر علمی طولانی ۴۰۰ ساله نیست

وی  با بیان اینکه رشته سازی در دنیا به معنای یک مسیر علمی طولانی ۴۰۰ ساله نیست بلکه حتی گاهی یک رشته برای یک سال ساخته می شود، به معرفی مرکز ملّی نوآوری قم پرداخت و گفت: در این مرکز آزمون ورودی بر اساس «ایده» است بدین معنا که تیمی در این مرکز  پذیرفته می شود که ایده وی مورد قبول باشد.

حجت الاسلام قطبی بیان داشت: دانشجویان در طول ترم اول دوره کارشناسی ارشد درس های دانشگاهی را در موضوعی ایده خود پاس می کند،ترم دوم شامل آموزش مهارتهاست، ترم سوم  دانشجو بیزینس کلاس را می‌نویسد و زمانی که فارغ‌التحصیل شد این طرح شغلی، جای پایان نامه وی را می‌گیرد،سپس فرد مدرک مرتبط را دریافت کرده و همزمان شرکت دانش بنیان وی نیز ثبت می‌شود.

رشته سازی دانشگاه های حوزوی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت

وی با اعلام این مطلب که رشته سازی دانشگاه های حوزوی مانند دانشگاه باقرالعلوم، مفید، موسسه امام خمینی، الحدیث و غیره زیر نظر کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود و این امر در شورای گسترش وزارت علوم تصویب و ابلاغ شده است، گفت: اولین جلسه در این زمینه تشکیل و احکام شورا صادر شده است که نماینده وزارت علوم در شورا حضور دارد./1304/د102/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات