۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۷۲۵۹۵
روزنامه سریلانکایی منتشر کرد؛

ایران؛ چالشی برای نفوذ آمریکا درخاورمیانه

ایران؛ چالشی برای نفوذ آمریکا درخاورمیانه
روزنامه "تیناکاران " Thinakaran درمورد دیپلماسی عمومی ایران اقدام به چاپ مقاله ای تحت عنوان «ایران، چالشی برای نفوذ آمریکا در خاورمیانه» کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، رایزنی فرهنگی کشورمان در سریلانکا ،در ابتدای این مقاله آمده؛ اگرهر ملتی درزمینه آموزش و پرورش دست برتررا داشته باشد وابستگی اش به سایر قدرت ها کاهش می یابد و فقط کافی است تا انسان ها سرشان را بالا بگیرید و با افتخار بایستند، موضوعی که نمونه بارز آن ایران است. دردنیای امروز، ایران درزمینه علوم هسته ای، فناوری نانو، علوم پزشکی، سایر فناوری ها و در خصوص مسایل دفاعی و امنیتی درجهان اسلام، سرآمد است.

درادامه این مقاله بیان شده؛ در بیش از چهاردهه پس از انقلاب اسلامی، دیپلماسی عمومی ایران همیشه یک چالش جدی برای سیاستمداران آمریکایی بوده، مسئله ایران در راس لیست برنامه ریزی و بودجه آمریکا قرار دارد ودر این مدت همواره منافع اصلی آمریکا با قدرت سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی به چالش کشیده شده است. یکی از این چالش های مهم مبارزه مقدس ایران برعلیه ظلم و ستم صهیونیسم بین الملل می باشد، این جدی ترین مسئله آمریکا با ایران است. ایران روزگاری، به عنوان دست نشانده قدرتهایی که در زمان رژیم پهلوی بودند، عمل می کرد. به طور مثال در دسامبر سال 1943 رهبران متفقین (استالین، چرچیل و روزولت) بدون اطلاع پادشاه ایران به تهران سفر و نشستی را برگزارکردند، در آن زمان آنها هر کاری که می خواستند انجام می دادند وهر تصمیمی میگرفتند، اما امروز ایران به حدی رشد کرده که حتی آنها نمی توانند تصورآن را داشته باشند.

درادامه می خوانیم؛ ایران امروز به یک قدرت بزرگ و اجتناب ناپذیر در منطقه تبدیل شده است. اکنون شرایطی در خاورمیانه ایجاد شده که نمی توان ایران را انکار و یا بدون هماهنگی با این کشور نمی توان کارمهم و سرنوشت سازی در منطقه انجام داد، موضوعی که نقش شهید سرلشکر سلیمانی درایجاد آن بسیار مهم و موثر ارزیابی می شود.

ایالات متحده تریلیون ها دلار برای اشغال عراق هزینه کرده، اما فعالیت دیپلماتیک ایران آن را بی فایده کرده است. علاوه بر این، قدرت چانه زنی ایران و نفوذ آن در زمینه های مختلف افزایش یافت. این چیزی است که توسط دشمنان ایران قابل پیش بینی و درک نیست. آمریکا برای کاهش نقش گسترده امنیتی وی در منطقه، راهی جز نابودی ژنرال سلیمانی نداشت. سهم شهید سلیمانی درمبارزه با گروه تروریستی داعش قابل توجه است. به همین دلیل او نه تنها برای ایران بلکه برای کل منطقه یک قهرمان محسوب می شود.

مقاله در پایان بیان داشته؛ تجربه تاریخی به ایرانیان آموخته که اگر در برابر دشمن مقابله به مثل نکنند ، باید رنج بیشتری ببرند. آنها از جنگ با آمریکا نمی ترسند. بعد از ترورشهید سلیمانی، در جهان اتفاق غیرمنتظره ای افتاد وایرانیان تلافی کردند. در هشتم ژانویه سال 2020، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با موشک های بالستیک، پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق را هدف قرار داد. آنها تصورمی کردند که ترورژنرال قاسم سلیمانی باعث تضعیف ایران و تبدیل وضعیت منطقه به نفع شان خواهد شد. ژنرال سلیمانی با اتحاد جبهه ضد تروریسم در منطقه نماد پیروزی بود.

همچنین رویای حاکمان عرب که فکر می کردند ایالات متحده از حاکمیت آنها دفاع خواهد کرد تعبیر نشد. چهره آمریکا یک شبه خدشه دار شد و از دید منتقدان سیاسی، ایالات متحده با ترور سلیمان خودکشی کرده است./۹۸۸/

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات