۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۷۲۷۷۱
کتب راه گشا(7)؛

طوفان فتنه و کشتی بصیرت

طوفان فتنه و کشتی بصیرت
انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» نوشته حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، خبر درگذشت حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) از اساتید برجسته حوزه علمیه قم باعث غم و اندوه بسیاری از طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه شد. او یکی از برجسته ترین اساتید حوزه علمیه قم بود که دارای تألیفات فراوانی در حوزه تفسیر قرآن، فلسفه اسلامی، عقاید و کلام، اخلاق و اندیشه سیاسی اسلام است.

رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی رحلت این عالم ربانی و فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی(ره) را تسلیت گفتند:

 بسم الله الرّحمن الرّحیم

با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است.

ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.

اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

به مناسبت درگذشت این عالم ربانی  خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، با راه اندازی پرونده ای با نام «کتب راه گشا» به بررسی تفصیلی آثار این عالم ربانی می پردازد.

طوفان فتنه و کشتی بصیرت

یکی از کلیدواژه‌های قرآن کریم، نهج‌البلاغه و جوامع حدیثی دیگر، واژة «فتنه» و مشتقات آن است. کاربرد‌های قرآنی «فتنه» بسیار متفاوت‌اند؛ چنان‌که در روایات و کلمات بزرگان نیز این واژه، در معانی گوناگونی به کار رفته است. ترتیب منطقی بحث اقتضا می‌کند که نخست، از مفهوم فتنه و ماهیت آن سخن گوییم. فتنه چیست؟ موارد کاربرد آن کدام‌اند؟ و چرا این واژه به کار رفته است؟ پس محور اول از مبادی تصوری بحث، این است که مفهوم فتنه روشن شود تا تصور صحیحی از آن داشته باشیم.

کاربردهای قرآنیِ واژة «فتنه» بسیار متفاوت‌اند و حکم مشترک لفظی دارند؛ ولی برخی لغت‌شناسان، تلاش می‌کنند تا مشترکات لفظی را به یک یا دو اصل برگردانند و بگویند اصل این معنا یک چیز است و با اضافه کردن ویژگی‌هایی، معناهای دوم و سوم پدید می‌آیند. دراین‌باره افراط‌وتفریط‌هایی هم هست، تا آنجا که برخی از آنان، مفاهیمی را که هیچ جهت اشتراکی ندارند و حتی ضدین هستند، به یک اصل برمی‌گردانند. این بحث، فنی است و نتیجة آن نیز در بیشترِ موارد، ظنی و ضعیف است.

انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» نوشته حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب طوفان فتنه و کشتی بصیرت دارای پنج فصل است. عناوین فصول عبارت است از:

فصل اول: فتنه و امتحان الهی در قرآن و حدیث

فصل دوم: عوامل، انگیزه‌ها و اهداف فتنه

فصل سوم: ماهیت فتنه‌گران و چگونگی شکل‌گیری فتنه‌های اجتماعی

فصل چهارم: راهبردها و رویکردهای فتنه‌گران

فصل پنجم: وظایف مؤمنان در‌برابر فتنه‌های اجتماعی

ویژگی های اثر

1. پرداختن به مسأله فتنه و بصیرت

2. بررسی عوامل پیدایش فتنه

3. ماهیت شناسی فتنه گران

4. راهکارهای مقابله با فتنه گران

5. مشخص کردن وظایف افراد در مقابله با فتنه

برشی از کتاب

در صفحه 116 و 117 این کتاب در مورد مؤلفه های فتنه این مطالب نگاشته شده است:

اول: طراحان. طراحان فتنه که نخستین قدم‌ها را برمی‌دارند، عاملان اصلی فتنه به شمار می‌آیند. آنان درپی اهدافی هستند که خواه‌ناخواه سودبخش، یا دست‌کم بازدارنده از خسارت و زیان است. یکی از مؤلفه‌های فتنه این است که کسانی با چنین اهدافی، از راه غبارآلود کردن فضا و گل‌آلود کردن آب، خواسته‌های خود را محقق می‌کنند.

دوم: کارگزاران و مباشران. مؤلفة دوم فتنه، کسانی هستند که در این مسیر به کار گرفته می‌شوند. یا آنها را فریب می‌دهند، یا به آنها پول می‌دهند و مزدور هستند.

سوم: نخبگان بی‌بصیرت. مؤلفه یا عامل سوم در پیدایش یا رواج و گسترش فتنه، کسانی هستند که نه نیت سوئی دارند و نه درپی هدف مادی، دنیوی و شیطانی هستند. حتی ممکن است آنها با نیت خیر، و فراتر از آن، محض انجام وظیفه و تکلیف شرعی خود اقدامی ‌کنند و چه‌بسا سخن حقی هم بگویند؛ یعنی واقعیتی را بیان ‌کنند، اما در زمان یا مکان یا به‌شکلی بیان می‌کنند که فتنه‌جویان از آن بهره می‌برند. مطالب راست، در عالم فراوان است، اما همه‌چیز را همه‌جا و همه‌وقت نباید گفت. پس گاهی برخی افراد خوب و با انگیزة درست، ازروی نادانی و کم‌بصیرتی، حرفی بیجا و کاری بی‌موقع صورت می‌دهند که در پیدایش یا گسترش فتنه نقش دارد.

انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)، کتاب طوفان فتنه و کشتی بصیرت را در قطع وزیری و در 264 صفحه منتشر شده است.

علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند به فروشگاه مؤسسه امام خمینی(ره) به آدرس: قم، ابتدای بلوار امین، خیابان جمهوری، فروشگاه مؤسسه امام خمینی مراجعه کنند./826/

ت/طوفان فتنه و کشتی بصیرت

ارسال نظرات