۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۸۲۹
حجت‌الاسلام واعظی مطرح کرد؛

ما به فقه تکنولوژی نیاز داریم

ما به فقه تکنولوژی نیاز داریم
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: ما احتیاج به یک دانش مربوط به تکنولوژی و امور دانش بنیان و نوآوری داریم. منظور ما از دانش متناسب، فقه تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد واعظی در افتتاحیه دفتر مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق که در ساختمان این دفتر و با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و حجت‌الاسلام محمد قطبی، مدیرعامل این مرکز برگزار شد گفت: این مرکز به عنوان مرکز رسمی نوآوری اشراق، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است و این افتتاح به این معنا نیست که دفتر تبلیغات در کارنامه عملکرد خودش توجهی به این مسائل نداشته است.

احمد واعظی، سورنا ستاری

وی ادامه داد: ما در حدود سال ۱۳۹۴ یک اداره کل تبلیغ نوین داشته‌ایم و همچنین در سالیان طولانی، یک مرکز فرهنگی و هنری داشته‌ایم که در آن‌جا کارهایی از این جنس انجام می‌گرفت و گاه رویداد‌هایی از خلاقیت‌هایی که تحت عنوان تبلیغ نوین و فعالیت در فضای مجازی و فعالیت رسانه‌ای نام دارد شکل می‌گرفت.

حجت‌الاسلام واعظی به اشاره به پیشینه توجه به نوآوری در تبلیغ اظهار داشت: در آن‌جا گروه‌هایی از طلاب که در فضای رسانه‌ای و مجازی فعال بودند توسط دفتر تبلیغات حمایت می‌شدند. شاید در این سال‌ها میلیارد‌ها تومان صرف پشتیبانی از این گونه فعالیت‌ها داشته‌ایم و خرده برند‌هایی را در سطح حوزه و در سطح فعالیت در حوزه فرهنگ دینی، خرده برند‌هایی را تأسیس، پشتیبانی و حمایت کرده‌ایم.

وی افزود: تأسیس این معاونت مرهون حمایت‌های دکتر ستاری است و من از کوشش‌های ایشان و همکاران ایشان تشکر می‌کنم و اگر این خلاقیت‌ها در سطح کشور به خوبی پشتیبانی و تجاری‌سازی شود، ما از فروش نفت مستغنی می‌شویم و حقیقتاً این اذعان و اعتقاد وجود دارد و کسانی که اهل فن هستند، می‌دانند که این خلاقیت‌ها چه جهشی را می‌تواند ایجاد کند.

احمد واعظی، سورنا ستاری

حجت‌الاسلام واعظی پیشرفت و نوآوری را همگام هم دانست و ابراز داشت: مسأله پیشرفت یک مقوله‌ای است که با نوآوری، خلاقیت و ابتکار گره خورده است. فرقی نمی‌کند که عرصه پیشرفت، چه عرصه‌ای باشد. در هر عرصه‌ای اگر خلاقیت، نوآوری و ابتکار وجود داشته باشد و گام‌های استواری در زمینه به فعلیت رساندن آن ایده‌های نوآورانه اقدام شود، پیشرفت حاصل می‌شود.

وی افزود: من واقعاً تشکر می‌کنم که شما عطف توجه به حوزه فرهنگ و به‌خصوص فرهنگ دینی داشته‌اید. امیدواریم گامی که امروز برداشته می‌شود و حمایت‌های دکتر ستاری که گام نخست آن تعمیر و آماده سازی این ساختمان بود که ان‌شاءلله از آن بازدید خواهید کرد ادامه پیدا کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی به عرصه‌های مختلف تبلیغی پرداخت و عنوان کرد: این نوید را می‌دهم که ما جلساتی که در هیأت مدیره این مرکز نوآوری داشته‌ایم، این را تأکید کرده‌ایم که ما باید برخی عرصه‌ها را در اولویت قرار بدهیم. ما عرصه کودک و نوجوان را در محورهای اولویت قرار داده‌ایم؛ چرا که دفتر تبلیغات یک مزیت نسبتی بسیار مهمی در عرصه کودک و نوجوان دارد.

احمد واعظی، سورنا ستاری

وی افزود: چندین دهه از فعالیت دفتر تبلیغات در این زمان می‌گذرد و ما امروز فقط سه نشریه در حوزه کودک و نوجوان داریم که سال‌های طولانی از چاپ آن می‌گذرد. همچنین ما مرکز تربیت مربی کودک داریم که مرحوم حجت‌الاسلام راستگو که در سال گذشته مرحوم شدند، بانی این قصه بودند و این یک مزیت نسبی است که در دفتر تبلیغات وجود دارد.

حجت‌الاسلام واعظی از تأسیس مرکز مخصوص کودک و نوجوان خبر داد و گفت: اخیراً تصمیم گرفته‌ایم و ان‌شاءلله در هیأت امنا مصوب خواهیم کرد که در افق پیش‌روی دفتر تبلیغات، اساساً ما یک مرکزی را مخصوص و منحصر در مسأله کودک و نوجوان تأسیس کنیم و صف‌های متفرق خودمان را در عرصه کودک و نوجوان را تجمیع و در هیأت امنا تصویب کنیم و قوای خودمان را در رابطه کار در زمینه کودک و نوجوان تجمیع کنیم.

وی ادامه داد: عرصه بعدی، عرصه زن، خانواده و سبک زندگی است. این به خاطر این است که ما در همین قطب‌های علمی و فرهنگی که در دفتر تبلیغات تأسیس کرده‌ایم، میزهایی را مربوط به این حوزه سبک زندگی و مسأله خانواده داریم که شخص جناب آقای علیزاده که معاون بنده در مسأله معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه هستند، مسؤول این قطب هستند و این با توجه به سمتی که ایشان دارند و صفی که اداره می‌کنند، طبعاً می‌توانند این پیوند را بین نوآوری‌هایی که در این عرصه ظهور پیدا می‌کند با کار صفی که دفتر انجام می‌دهد را انجام بدهند. ما در حوزه فضای مجازی نیز با تأسیس این معاونت در سال گذشته، همت ما بر این است که در افق پیش‌رو و در فضای مجازی بسیار فعال‌تر از گذشته باشیم.

احمد واعظی، سورنا ستاری

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پایان احتیاج به فقه تکنولوژی و فناوری را لازم دانست و گفت: مسأله تکنولوژی، فناوری و امور دانش بنیان، احتیاج به دانش متناسب با این حوزه را دارد؛ یعنی ما احتیاج به یک دانش مربوط به تکنولوژی و امور دانش بنیان و نوآوری داریم. منظور ما از دانش متناسب، فقه تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی است؛ مباحثی مانند فقه امور مربوط به نوآوری و دانش بنیان. ما در جلساتی که داشتیم سؤالات به شدت دینی در این زمینه مطرح است. حوزه علمیه و دفتر تبلیغات این ظرفیت را دارند که در این عرصه نیز گام بردارند.

خبرنگار: محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
خراسانی نژاد مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
درود بر شما و تنظیم خوب متن خبر
1
0