۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۶۷۲۹۷۸

حوزه انقلابی بدون حاشیه و نمایش

حوزه انقلابی بدون حاشیه و نمایش
حساسیت این مسأله تنها در خطای یک گروه و دسته خلاصه نمی‌شود. موضوع این است که با بروز هر رفتار غلط و ناراست در جریان انقلابی، بهانه به دست دغل بازان می‌افتد.

بسم الله الرحمن الرحیم

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از ابتدا با آسیب‌ها و تهدید‌های مختلفی روبرو بوده است؛ این غیر از دشمنی عناصر داخلی و خارجی بود که در یک مورد، هشت سال جنگ را به کشورمان تحمیل کرد.

عمیق نبودن مبانی انقلابی در ذهن و فکر برخی انقلابی‌ها؛ چه در زمان نهضت چه در دوران پیروزی انقلاب و چه پس از آن؛ همواره مشکلاتی را برای نظام پدید آورده است.

همچنین نشناختن شرایط سیاسی، جغرافیایی، فرهنگی، بومی و اجتماعی، رفتارهای به ظاهر انقلابی و مضرَی را ایجاب می‌کند که در کوتاه مدت چه بسا مفید و مثبت هم ارزیابی شود!

البته این آفت‌ها و آسیب‌ها همیشه کنشی و گویشی نیست و گاه سکوت و انفعال هم با توجیهات انقلابی، خودش آسیب‌زا است.

در اینجا نیکو است مثالی از دوران دفاع مقدس بزنیم. در آن زمان برای شکار هواپیماهای دشمن از موشک‌هایی استفاده می شد که خروجی حرارتی هواپیماها را ردیابی می‌کرد. متخصصان پس از مدتی برای دور کردن موشک‌ها به یک فرایند فریب دست یافتند. آنها یک سامانه مصنوعی در هواپیما کار گذاشتند که حسگرهای موشک را فریب داده و از هواپیما دور می‌کرد؛ در واقع  موشک‌‌های پدافندی به جای هواپیما دنبال یک منبع حرارتی در آسمان می‌افتادند!

 این مثال نظامی و جنگی برای این زده شد که بدانیم امروز نیز چنین رفتارهای به ظاهر درست را در کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی شاهد هستیم.

مهم نیست این منابع گرمازای انحرافی را دشمن یا خودی در وسط معرکه انداخته است؛ مهم این است که نیروهای انقلابی و وفادار متوجه جنس اصلی از جعلی بشوند. یکی از دلایل خطاهای راهبردی نیروهای خودی، نقص معرفتی در مبانی انقلاب و عدم مهارت لازم در تشخیص سره از ناسره است.

نبود تجربه کافی و شناخت سوابق جریانات سیاسی قدیمی و نداشتن صبر راهبردی انقلابی برای تشخیص بزنگاه سیاسی از دیگر عوامل بروز این آسیب به ویژه درمیان جوانان است.

به هر حال جوانان پرشور انقلابی وقتی می‌بینند در مسیر انقلاب، انحرافات، کژی‌ها و ناراستی‌هایی رخ می‌دهد به ویژه آنکه عده‌ای منافقانه و از پشت خنجر می‌زنند نمی‌توانند ساکت بنشینند.

پس در اصل این حرکت‌ها و جوشش‌ها نه تنها مذموم نیست که در راستای وصیت‌نامه معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام رحمت الله علیه و توصیه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه‌ای در آتش به اختیار بودن عناصر انقلابی است.

در واقع اگر چنین روحیه‌ای در جوانان نباشد، کشور، نظام و انقلاب با سستی و کرختی و محافظه‌کاری تهدید خواهد شد.

لکن خطای راهبردی اینجا است که جوانان انقلابی دچار فریب ظاهرالصلاحان بشوند. این جماعت چه در صف مخالفان و منتقدان جای گرفته باشند چه در صف موافقان و حامیان، چنان زیرکانه اهداف و برنامه‌های خود را در قالب موافقت و مخالفت پیش می‌برند که شناسایی و تشخیص آن نیاز به تبحر و تجربه کافی دارد و به آسانی نمی‌توان این بازیگران حرفه‌ای را شناسایی کرد و دستشان را خواند.

حضرت امام در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود در باره این تیره سیاسی می‌نویسند: «من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلام نمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام، که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند؛ و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود؛ و میزان در هرکس حال فعلی او است.» (صحیفه امام - جلد ۲۱ - صفحه ۴۵۲)

حال که شخص رهبر فقید انقلاب، از وجود چنین افرادی در درون تشکیلات نظام خبر می‌دهند و در موارد دیگری از حضور آنان به عنوان «مارهای خوش خط و خال در حوزه علمیه» تعبیر می‌کنند باید بیش از پیش هشیار بود و فریب نخورد.

حساسیت این مسئله تنها در خطای یک گروه و دسته خلاصه نمی‌شود. موضوع این است که با بروز هر رفتار غلط و ناراست در جریان انقلابی، بهانه به دست دغل بازان می‌افتد که در جبهه مقابل به تخطئه انقلاب بپردازند و هدف ناب و اصیل انقلابی یعنی برخورد بصیرتی و بهنگام را معطل و ناکارآمد کنند.

تذکر بجا و دلسوزانه اخیر جناب آیت الله کعبی درباره اقدامات خودسرانه و افراطی شماری اندک به نام انقلابی‌گری در حوزه، به همین نکته حساس و خطیر اشاره داشت. ایشان تصریح می‌کند: « اینکه برخی خود را پرچمدار حوزه انقلابی بدانند و حرکات خودسرانه انجام دهند، حرکتی ضد انقلابی است و دشمن روی این حرکت‌های خودسرانه حساب باز می‌کند؛‌ اینها در زمین دشمن بازی می‌کنند «هَلَكَ مَن لَيسَ لَهُ حكيمٌ يُرشِدُهُ» همواره باید برای کارهای خود مجوز شرعی داشته باشیم و صرفاً به دنبال تخلیه انرژی انقلابی خود نباشیم. تأیید برخی از بزرگان یکی از همین مجوزات شرعی است».

در این باره گفتنی بسیار است و نباید تنها به نقد اکتفا کرد. طرح راهکارها و پیشنهادها را به مجال و مقال دیگری وامی‌گذاریم و امیدواریم همه عزیزان انقلابی و طلاب حاضر در میدان و صحنه‌ها و جبهه‌های حق ضد باطل، با سعه صدر اسلامی و ایمانی، فرصت اتحاد نیروها و تدبیرهای دشمن شکن را فراهم سازند. ان الله مع الصابرین!

حامد عبد اللهی

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
چرا دادگاه برادر جهانگیری در بانک گردشگری ، ولی الله سیف در بانک مرکزی و جلسه دوم محاکمه احمد عراقچی برگزار نمیشه؟!!!
2
0
منیر السادات ملایری
Iran, Islamic Republic of
۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
علت اختلاف در نیروهای انقلابی قم چیست؟
2
0
ناشناس
United States
۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
مردم بيان می کنند وباور دارند حوزه‌ را در جایگاه‌های حساس وکرسی های تصمیم گیری مسئولان بی بصيرت ، یا دنيا طلب‌ و محافظه‌کار که‌ با رهبری‌ در عمل همراه نیستند گرفته اند ....
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
همچون همیشه عالی و تمییز
2
0
سید جواد منیری
Iran, Islamic Republic of
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
آفرین به رسا و مرحبا به آیت الله کعبی
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
درود بر خبرگزاری انقلابی رسا
احسنت
خیلی خوب
2
0