۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۷۳۲۲۶
حجت الاسلام کهوند:

غالب محتوای فضای مجازی رنگ و بوی علمی و فرهنگی ندارد

غالب محتوای فضای مجازی رنگ و بوی علمی و فرهنگی ندارد
در تمام دنیا اگر آمار صاحبان پیج ها و کانال داران در فضای مجازی را استخراج کنیم خواهیم دید که فعالیت‌های فرهنگی و علمی از اولویتی برخوردار نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دوره آموزشی ویژه خبرنگاران با حضور حجت الاسلام کهوند کارشناس مسائل رسانه‌ای در خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت الاسلام کهوند در این دوره با اشاره به غربی و صهیونیستی بودن اکثر پیام رسان های موجود در فضای مجازی گفت: سواد رسانه ای برای فهم زبان رسانه برای عموم مردم است اما زمانی می تواند برای آن ها مفید باشد که فضای رسانه ای و مجازی تحت کنترل ما باشد و از پیام‌رسان های بومی بهره ببریم.

این استاد سواد رسانه بیان داشت: سواد رسانه ای که یونسکو به ما عرضه می کند زمانی قابل استفاده است که بن مایه معرفتی مردم کامل باشد وگرنه خود این سواد رسانه ای آسیب زا خواهد بود.

وی اظهار داشت: در تمام دنیا اگر آمار صاحبان پیج ها و کانال داران در فضای مجازی را استخراج کنیم خواهیم دید که در صدر همه فعالان فضای مجازی سلبریتی ها قرار دارند و فعالیت های فرهنگی و علمی از اولویتی برخوردار نیست.

حجت الاسلام کهوند تصریح کرد: اگر به آمار جستجوی افراد در مرورگرها در سراسر دنیا نگاه کنیم وضعیت به همین منوال است و خبری از جستجوی محتوای علمی به عنوان صدرنشین جستجوها نیست و این واقعیت برخلاف آن است که برخی تصور می کنند.

وی افزود: کشورهایی که سواد رسانه ای یونسکویی آن ها بالاتر است بیشتر به سراغ محتوای مبتذل می روند و این در حالی است که در کشور ما تا حدی اوضاع بهتر است با وجود اینکه به لحاظ سواد رسانه مطلوب غرب در سطح پائین تری هستیم.

حجت الاسلام کهوند اظهار داشت: ما امروز با فضای رسانه ای و مجازی طرف هستیم که در آن کابر توهم مدیریت آن را دارد و از تولیدکنندگان دستگاه های ارتباطی تا ارائه دهندگان نرم افزارها همه می توان در محتوایی که به دست کاربر می رسد دخل و تصرف کنند و از سوی دیگر فضای امنی برای او باقی نگذارند.

وی گفت: ما نباید خود را در معرض همه رسانه ها قرار دهیم و کسانی که توان تحلیل درست اطلاعات را داشته باشند و از سوی دیگر دارای بن مایه اعتقادی قوی باشند، باید در یان رعصه ها ورود پیدا کنند.

این استاد سواد رسانه بیان داشت: دشمن امروز دسترسی ما را به اینترنت تسهیل می کند در حالی که همان دشمن در ضروریات دیگر ما را تحریم کرده است و دلیل آن این است که می خواهد از طریق فضای مجازی و رسانه به اهداف خود برسد.

وی ابراز داشت: آنچه که امروز برای کشور ضروری است داشتن اینترنت ملی است و وظیفه ما مطالبه گری است تا اینترنت از ذیل مدیریت دولت خارج شود و در ارگان جداگانه ای سازمان یابد چرا که با مدیریت کنونی شاهدیم که تولیدکننده محتوا هیچ سهمی نمی برد؛ این روند باید اصلاح شود./1399/پ202/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
یان رعصه ها غلط املایی است. اصلاح کنید.
1
0
طلبه از قم
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
احسنت بر رسای انقلابی
همیشه انقلابی بمان
1
0