۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۷۳۲۶۲
از سوی عضو تیم تحقیقاتی سیاست‌گذاری یارانه انرژی در ایران تبیین شد؛

نگاهی به فعالیت‌های گروه اقتصاد مرکز تخصصی مشکات

نگاهی به فعالیت‌های گروه اقتصاد مرکز تخصصی مشکات
حجت‌الاسلام عابدینی گفت: ما در این همکاری، همکاری واقعی حوزه و دانشگاه را در عرصه تطبیق و سیاست‌گذاری همگام با هم، به صورت علم حضوری با گوشت و پوست خود احساس کردیم.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام وحید عابدینی، مجری نشست سیاست‌گذاری یارانه انرژی در ایران که امروز در سالن جلسات مجتمع حوزه‌ای مشکات برگزار شد، پس از تقدیر و تشکر از حاضرین گفت: لازمۀ عقلایی تکالیف شارع که به ما رسیده است خواست شارع است که برای تحقق این آموزه‌ها در عرصه اجتماعی بکوشیم.

وی ادامه داد: فقه نظامات اجتماعی به ما می‌گوید که برای تحقق آموزه‌های دینی، در عرصه اجتماع، چه نظام‌های اجتماعی باید به وجود بیاید یا باید اصلاح بشود یا نباید به‌ وجود بیاید.
 
این طرح یکی از طرح‌های ویژه همکاری بین حوزه و دانشگاه است
مجری نشست سیاست‌گذاری یارانه انرژی در ایران به برنامه‌های کلان مرکز تخصصی مشکات اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا، گروه اقتصاد مرکز تخصصی مشکات، چندین برنامۀ کلان چیده است که جزئیاتی دارد و به برنامه‌ها و سرفصل‌های درسی خودش می‌رسد.

وی افزود: این گروه علاوه بر فراگیری روش‌مند استنباط از منابع جهت کشف نظام آموزه‌ها، برنامه مطالعۀ انتقادی و فراگیری علوم انسانی رایج مانند سیاست‌گذاری، حکمرانی یا دانش اقتصاد مرسوم را دارد و برای اینکه بداند چطور نظام آموزه‌هایی که برای آن روش استنباط کشف شده، در عرصه اجتماعی محقق شود و به عینیت برسد و پیاده شود، باید وارد عرصه تطبیق هم بشود.

حجت‌الاسلام عابدینی با اشاره به فعالیت‌های مرکز تخصصی مشکات عنوان کرد: این‌ها توأمان و باهم پی گرفته می‌شود و پیش می‌رود و هیچ کدام متوقف بر دیگری نیست. در این راستا، یکی از برنامه‌هایی که این گروه داشته است، طرح شهید احمدی روشن است.
 
این طرح یکی از طرح‌های ویژه همکاری بین حوزه و دانشگاه است
وی ادامه داد: طرح شهید احمدی روشن به عنوان نظام جامع یارانه‌ها بوده که تحت اشراف بنیاد نخبگان و با همکاری حدود ۱۲ نفر از دانشجویان فوق لیسانس و دکترای دانشگاه‌های مطرح تهران در حدود ۱۰ ماه انجام شده است که حجت‌الاسلام امیدوار، حاجی‌پور و آقای حسین‌زاده که دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) هستند و همچنین بنده، جزو زیرگروه‌های اقتصاد اسلامی آن گروه بوده‌ایم.

عضو تیم سیاست‌گذاری یارانه انرژی در ایران به مهم‌ترین دستاورد‌های این همکاری حوزه و دانشگاه پرداخت و ابراز داشت: ما در این همکاری، همکاری واقعی حوزه و دانشگاه را در عرصه تطبیق و سیاست‌گذاری همگام با هم، به صورت علم حضوری با گوشت و پوست خود احساس کردیم که در این بسته سیاستی و بافتن تاروپود‌های هر یک از این سیاست‌ها، توأمان دانشگاه و حوزه باهم دیگر نقش آفرین بوده‌اند.
 
این طرح یکی از طرح‌های ویژه همکاری بین حوزه و دانشگاه است
وی افزود: این گونه نبود که ما یک چندتا باید و نبایدی بنویسیم و به آن‌ها بدهیم و بگوییم شما مطابق این بروید اجرا کنید و یک بسته سیاستی را در بیارید.  

حجت‌الاسلام عابدینی درباره روند اجرایی این پروژه گفت: ما در موضوعات مختلف با هم جلو رفتیم و تقریباً از آبان ۱۳۹۸ تا شهریورماه همان سال به صورت هفتگی ۲ الی ۳ ساعت مباحثه داشته‌ایم که با بحث و تبادل و نظر در آورده‌های آن هفته‌ها گفتگو می‌شد و نتیجه‌اش این شد که برداشت ما از آن آموزه‌های دینی که تتبع می‌کردیم در جهت تحقق در عرصه جامعه تعدیل شد.

وی ادامه داد: همچنین در سطح دانشگاه، آن تلقی ما این بود که آن مکاتب، مبانی و یا هنجار‌هایی که در اقتصاد متعارف، مسلم انگاشته می‌شد، نقد و حکاکی شد و آن برداشت این بود که آن چنان هم نباید برای کسانی که صرفا در آن علم قدم بر می‌دارند، مسلم انگاشته شود./پ201/ف
 
خبرنگار: محمدحسین کتابی
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات