۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۶۷۳۲۷۹
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد؛

تمدن اسلامی همان تجلی به کارگیری دین با همه ظرفیت های آن می‌باشد

تمدن اسلامی همان تجلی به کارگیری دین با همه ظرفیت های آن می‌باشد
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تمدن در نگاه توحیدی و اسلامی همان تجلی به‌کارگیری دین با همه ظرفیت‌های آن در عرصه جامعه می‌باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در جلسه نشست گفتگوی تمدنی با موضوع "امنیت و تمدن" که به همت اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن شیخ طوسی ستاد دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در مورد امنیت و تمدن و نسبت آن دو با هم، مطالبی را بیان کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: تمدنی که ما مطرح می کنیم طبیعتاً تمدن توحیدی اسلامی و متعالی و همریشه با دین می باشد، اینکه برخی تمدن را در مقابل توحش بکار می برند حداقل از تمدن را تعریف کرده اند چون اساساً دین، عقل، تفکر و تمدن مواردی است که مربوط به انسان ها می شود و در ارتباط با دیگر موجودات مطرح نخواهد بود.

حجت الاسلام لک زایی به موضوع بکارگیری صحیح از دین پرداخت و گفت: تمدن یعنی اینکه ما دین را در جامعیت و منظومه کامل آن و با رویکرد جامع در زندگی عملی خودمان در عرصه های مختلف بکار بگیریم.

وی در ادامه مطالب خود افزود: زندگی در حرکت است و حرکت شامل شش رکن اساسی؛ مبدا، مقصد، متحرک، محرک، زمان و مکان می باشد. محرک ها و آنچه که انسان را به حرکت در می آورند می توانند هم محرک معرفتی (الهی و شیطانی) و هم محرک انگیزشی (میل و نفرت) باشند. حال اگر این محرک ها تابع دین شود نتیجه آن، آیه وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ(سوره جمعه آیه ۲) خواهد بود، یعنی انبیا آمده اند تا انگیزه های انسان ها را پاک کنند(يُزَكّيهِم) و هم اندیشه های انسانها را الهی و از هرگونه دخالت های شیطانی پاک کنند (يُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ).

دبیر مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی اظهار داشت: تمدن در نگاه توحیدی و اسلامی همان تجلی بکارگیری دین با همه ظرفیت های آن در عرصه جامعه می باشد. اگر ما متدین شدیم و به دستورات دینی عمل کردیم تمدن ما می شود "تمدن اسلامی". تمدن کلانترین و بزرگترین سامانه زیست است که تاکنون بشر موفق به ساخت آن شده است.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی، به تعریف دین از نگاه واژه شناسی اشاره کرد و افزود: تعریف دین از نگاه واژه شناسی یعنی فرمانبرداری انسان ها فقط باید از دستورات الهی باشد. با اندک تأملی در تاریخ و جامعه کنونی درمی یابیم که بودند افرادی که تابع اینچنین فرمانبرداری نبودند و سر خود را در مقابل طاغوت و فراعنه فرود می آوردند. اولین رسالت انبیا با توجه به آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل؛ أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ، این بود که انسان ها را دعوت به فرمانبرداری از خدواند متعال کنند.

حجت الاسلام لک زایی در ادامه مطالب خود به موضوع "امنیت" پرداخت و بیان کرد: امنیت یعنی بقاء مخلوقات دچار خطر نشود و کلمه بقاء متعلقاتی چون؛ جان، مال، آبرو، آخرت، ارزش های وجودی و ... را در بر دارد. ما معتقدیم که اگر جامعه ای به دستورات دینی و الهی عمل نکردند، امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... آنها به خطر خواهد افتاد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: کشور هند و بعض از کشورهای آفریقایی که ظلم را پذیرفتند (باید یادآور شد که نپذیرفتن ظلم یک دستور الهی است) مورد استعمار و غارت کشور انگلستان و فرانسه قرار گرفتند و امنیت همه جانبه آنها از دست رفت، لذا باید توجه داشت مدعیان تمدن و فرهنگ مانند کشور انگلستان و فرانسه با استمار و غارت کشورهای دیگر نباید خودشان را صاحب تمدن بدانند کارهای آنها به توحش نزدیکتر است تا به تمدن./1350/د101/ف

ارسال نظرات