۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۷۳۲۸۰
حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

فقاهت و موضوع شناسی دو بال وحدت حوزه و دانشگاه

فقاهت و موضوع شناسی دو بال وحدت حوزه و دانشگاه
قائم مقام مجتمع حوزه‌ای مشکات گفت: اگر این دوبال به یکدیگر بپیوندند، همان آرمان وحدت حوزه و دانشگاه در مسیر تحقق قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، قائم مقام مجتمع حوزه‌ای مشکات در نشست سیاست‌گذاری با تشکر از کسانی که در انجمن اقتصادی این مرکز در حال فعالیت هستند گفت: این نشست زمینه‌ای است برای حرکت به سوی اهداف اصلی که مشکات برای آن‌ها تأسیس شده است.

وی افزود: حوزه علمیه مشکات که یک دهه از عمر خودش را پشت سر می‌گذارد، با هدف خدمت به نظام اسلامی در قالب تهیه نرم افزار برای بخش‌های مختلف نظام تأسیس شد و اگر حرکت مشکات را بخواهیم در چند گام ترسیم کنیم و دهه اول را، دهه تأسیس، تثبیت و توسعه بدانیم، قطعاً دهه دوم که الآن در آغاز این دهه هستیم، گام دوم را در جهت حرکت به سوی قله‌ها و رسیدن به اهدافی که در آغاز مدنظر بوده است باید ترسیم کنیم.

فقاهت و موضوع شناسی دو بال وحدت حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم هدف اصلی این مجتمع را اقامه دین دانست و اظهار داشت: مستحضرید که اقامه دین، در حوزه زندگی فردی، سال‌ها توسط فقها و بزرگان ما دنبال شده و توفیقات بسیار خوبی هم به‌دست آمده است. اگر امروز جامعه شریف ایران، یک جامعه دین‌دار است و در عرصه دین‌داری فردی، می‌درخشد، به دلیل زحمات هزار ساله علما، فقها و بزرگان ماست.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که حاکمیت در اختیار فقها نبوده و در بازه بعد از انقلاب این زمینه فراهم شده، اقامه دین در ساحت زندگی اجتماعی، باری است که بر زمین مانده و مراکز متعددی به دنبال حل این مسأله و به دوش کشیدن این بار بودند و از جمله آن‌ها این مجموعه است که به لطف الهی و عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) و توجه مقام معظم رهبری و عنایت‌های ایشان و حضور نخبگان دغدغه‌مند، به‌حمدلله در این جهت درحال حرکت است.

قائم مقام مجتمع حوزه‌ای مشکات با اشاره به ورود این مجتمع به حوزه‌های مختلف تخصصی ابراز داشت: دوستان عزیز مرکز تخصصی، زیرنظر حجت‌الاسلام جعفری مشغول فعالیت هستند. 

فقاهت و موضوع شناسی دو بال وحدت حوزه و دانشگاه

وی افزود: این کار، کار بسیار بزرگی است و کاری است که آرمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده است. بارها و بارها دغدغه خودشان را در خصوص حضور فقه در عرصه‌های اجتماعی بیان کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، حرکت مجتمع حوزه‌ای مشکات را یک حرکت کاملاً علمی و با همراهی بزرگان و صاحبان کرسی علوم مختلف در زمینه‌های مختلف دانست و مطرح کرد: تلاش دوستان ما این است که هم در عرصه فقاهت و در عرصه نزدیک شدن به قله‌های اجتهاد، نظر اساتید برجسته حوزه را جلب کنند و نظر آن‌ها را تأمین کنند که کار یک کار سست و غیرقابل استناد به شریعت نباشد و هم در عرصه تخصصی که در آن عرصه ورود کردند، گفتمان رایج در این فضا را فرا بگیرند و در چارچوب ادبیات رایج سخن بگویند.

فقاهت و موضوع شناسی دو بال وحدت حوزه و دانشگاه

وی ادامه داد: نظر صاحبان کرسی‌های علمی در این زمینه که به‌عنوان مثال در عرصه اقتصاد را جلب کنند و مهر تأییدی از ناحیه این عزیزان داشته باشند که کار وقتی جلو می‌رود، امکان تبدیل به یک مفاهمه جمعی برایش فراهم باشد.

قائم مقام مجتمع حوزه‌ای مشکات به پررنگ بودن عنصر فقاهت و موضوع شناسی در فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: اگر این دو بال به یکدیگر بپیوندند، همان آرمان وحدت حوزه و دانشگاه در مسیر تحقق قرار می‌گیرد./پ201/ف

خبرنگار: محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
بسیار عالی و زیباست
1
0