۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۶۷۳۳۰۶
حجت الاسلام شبان نیا مطرح کرد؛

باور به توحید؛ نقطه ثقل زندگی علامه مصباح یزدی

باور به توحید؛ نقطه ثقل زندگی علامه مصباح یزدی
حجت الاسلام شبان نیا گفت: در منظومه فکری، آثار و عمل علامه مصباح یزدی یک نقطه ثقل وجود دارد و آن باور به توحید است و هر جای زندگی ایشان رنگی از توحید مشاهده می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دکتر شبان نیا در وبینار علمی «خوانشی از سیره علمی و عملی علامه مصباح یزدی (ره)» که امشب برگزار شد با اشاره به منظومه فکری علامه گفت: لازم است از منظوم فکری علامه پا را فراتر گذاشته و به منظومه حیات ایشان بپردازیم؛ همه ما باید در زندگی منظومه ای برای حیات خود داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در منظومه فکری، آثار و عمل ایشان یک نقطه ثقل وجود دارد و آن باور به توحید است و هر جای زندگی ایشان رنگی از توحید مشاهده می شود و حتی در سخنرانی های ایشان که ناظر به مباحث مختلفی هستند یک نقطه مرکزی مشاهده می شود و آن توحید است.

وی افزود: در آثار سیاسی ایشان نگاه توحید موج می زند و در نهایت هم به توحید ختم می شوند و یکی از کتب ایشان کتاب حکیمانه ترین حکومت نام دارد ایشان به رابطه دین و سیاست و مشروعیت و نقد دیدگاه رقیب می پردازد می بینیم که توحید چقدر نمود دارد و با نگاه توحیدی دموکراسی را به نقد می کشند و در مود اختیارات ولایت فقیه همچنین است و نگاه ایشان نگاه توحیدی است.

حجت الاسلام شبان نیا اظهار داشت: در کتاب نظریه سیاسی اسلام که همان خطبه های ایشان در نماز جمعه در دهه 70 است همین روند حاکم است و این خطبه ها در زمانی مطرح می شود که دولت وقت دارد جامعه را به سمت سکولاریسم پیش می برد و اینجا هم علامه با نگاه توحیدی وارد بحث در حوزه سیاست می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید تاریخچه بحث های ایشان را هم دقت کرد که در چه شرایطی این موضع گیری صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در سبک زندگی علامه هم همانطور در سیره علمی و در سیره عملی ایشان می بینیم که هر تصمیم ایشان در راستای دستورات الهی و بندگی مطلق در برابر خداوند است و این را ایشان با عمل خود به ما می آموزند.

حجت الاسلام شبان نیا گفت: ایشان به استلزامات توحید باور دارند که نمونه آن سربازی برای ولی خداست و در عرصه عملی کافی بود بدانند که رهبر معظم انقلاب نظرشان به بحثی است، بدون چون و چرا به بحث ورود می کردندکه نمونه آن بیانیه گام دوم بود و وقتی تاکید ایشان را مشاهده کردند در جلسات متعددی که صورت گرفت به آن پرداختند و معتقد بودند که باید این بیانیه با کار جهادی عملیاتی شود.

وی افزود: علامه خودشان را سرباز انقلاب و رهبری می دیدند و از شاگردانشان خواستند که کارگروه های تشکیل به مسائل انقلاب اسلامی پرداخته شود و همواره چشم شان به اشاره آقا بود.

حجت الاسلام شبان نیا گفت: ایشان مظلوم بود و این مظلومیت بعد از رحلت نیز ایشان ادامه داشت و معاندان نگران بودند که دیدگاه علامه در راستای حرکت انقلاب مورد استفاده قرار گیرد لذا به تضعیف ایشان پرداختند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: علامه در کتاب حقوق و سیاست در قرآن مشروعیت الهی را که یک اصل توحیدی اثبات می کنند و در طرحی که در این کتاب دارند به نقش مردم در حکومت اشاره می کنند.

وی ادامه داد: از نظر ایشان نقش مردم به عنوان یک انسان انتخاب گر است و وقتی مشروعیت بخشی مردم رد می شود این به این معنی نیست که مردم در حکومت هیج نقشی ندارند و کتاب هایی نظیر انقلاب اسلامی و ریشه های آن برای توضیح همین نقش نوشته شده اند اما خیلی ها این آثار را نخوانده اند.

حجت الاسلام شبان نیا گفت: ایشان حرف های علیه خود را می شنید و برخی عکس فرمایشات ایشان را منتشر می کردند و واکنش نشان نمی داد و به دیگران نیز اجازه واکنش نمی داد چون معتقد بود معاندان می خواهند ما را سرگرم کنند و ما باید به کارهای مهمتری بپردازیم./1399/پ۲۰۲/ف

ارسال نظرات