۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
کد خبر: ۶۷۳۳۹۰
عضو گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد؛

تقی‌زاده‌ها عامل اصلی به قهقرا رفتن ایران

تقی‌زاده‌ها عامل اصلی به قهقرا رفتن ایران
حجت الاسلام رمضان‌نرگسی گفت: امثال تقی‌زاده اعتقاد داشتند اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، باید مثل اروپا شویم؛ به گونه‌ای که با هویت ایرانی نیز مخالفت و ایران را تحقیر می‌کردند.

حجت الاسلام رضا رمضان‌نرگسی، عضو گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در توضیح اولین نسلی که غرب‌زده شدند گفت: در زمان قاجار که عده‌ای را به غرب فرستاده بودند، پس از آشنا شدن آنها با غرب جریانی به وجود آمد که باور داشت ایرانیان از خود هیچ چیزی ندارند و باید کلا وابسته به غربی‌ها شوند. نسل اول این جریان از آقاخان کرمانی، شیخ احمد روحی، میرزا ملکم خان ارمنی، آخوندزاده و طالبوف شروع شد.

وی در ادامه با اشاره به محل زندگی این افراد افزود: این نسل کسانی بودند که بیشتر عمرشان را در غرب زندگی می‌کردند و در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل بودند. به عنوان مثال شخصی مانند آخوندزاده در روسیه زندگی می‌کرد و کارمند ارتش روسیه بود؛ اما رساله‌هایی برای ایرانیان می‌نوشت و می‌فرستاد.

این استاد تاریخ با اشاره به نقش تقی‌زاده در نسل دوم جریان غرب‌زده اظهار داشت: نسل دوم این جریان امثال تقی‌زاده بودند که حضورشان در ایران بیشتر بود. این جریان اساساً با هرچیز ایرانی مخالف بودند از جمله؛ خط ایرانی که باید به لاتین تبدیل می‌شد یا دین ایرانی که اسلام بود و باید تغییر می‌کرد.

وی تصریح کرد: در آن زمان که بابیت و ازلی بودن رسم بود، مستنداتی وجود دارد مبنی بر اینکه تقی‌زاده ازلی بوده است. این تفکر به دنبال پروتستانتیسم مذهبی بودند که اعتقاد داشتند اگر ما بخواهیم پیشرفت کنیم، باید تابع نعل به نعل اروپا باشیم به گونه‌ای که با هویت ایرانی نیز مخالفت و ایران را تحقیر می‌کردند.

حجت الاسلام رمضان‌نرگسی تأکید کرد: دانشجویان ما باید به علوم مختلفی مجهز شوند زیرا ما مسلمان هستیم و معتقدیم باید علم را فرا بگیریم؛ نه فقط مسلمانان حتی کسانی که در ایران هستند و ادعای میهن‌پرستی می‌کنند باید خود را به علوم مختلف مجهز کنند تا بتوانند دشمنان ایران زمین را شکست دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی با دید باز و بدون جهت‌گیری‌های خصمانه به دانشگاه نگاه کند، درمی‌یابد این سبک دانشگاه را تقی‌زاده بنیان نهاد و تقی‌زاده، دشمن اصلی اسلام و ایران است؛ اساساً کسانی که ضد اسلام حرف می‌زنند ضد ایران نیز صحبت کرده‌اند زیرا این اسلام است که در هر جا باشد، آنجا را سربلند می‌کند.

عضو گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان گفت: عظمت ایران به خاطر انقلاب اسلامی بود؛ شما اگر نگاه کنید خواهید فهمید دولت‌هایی که با اسلام بیگانه بودند و دنبال پیاده‌سازی تفکرات غربی در ایران بودند، ایران را به فضاحت کشیدند و وضعیت شکست‌خورده اقتصاد امروز ما نیز ماحصل تفکر ضد اسلامی است.

ارسال نظرات