۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۶۷۴۰۱۳
مسؤول قرارگاه فضای مجازی بسیج:

نگاه سیاسی به مسائل مربوط به فضای مجازی وجود دارد

نگاه سیاسی به مسائل مربوط به فضای مجازی وجود دارد
زنجان-مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج، گفت: نگاه سیاسی به مسائل مربوط به فضای مجازی موجب بی‌اعتنایی مسئولان مربوطه به این مهم شده و واقع در این حوزه دوگانه سازی دیدگاه روی داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ مسلم معین بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات به معنای فیلترینگ و قطع ارتباط با خارج از کشور نیست، گفت: مهم‌ترین دلیل تکمیل نکردن و بهره‌برداری نشدن از شبکه ملی اطلاعات نبود اراده است.

وی افزود: در جایی که مردم ایران نیاز به پشتبانی دارند بسیج و سپاه به عنوان تشکیلات و پاسداران انقلاب اسلامی وارد شده و به وظایف خود عمل خواهد کرد، چرا که سپاه و بسیج فراجناحی عمل می‌کند هر چند به فکر حل سیستماتیک مشکلات هم هستند.

مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج، افزود: در این حوزه نه تنها دغدغه‌ای وجود ندارد، بلکه مغلطه، موضع‌گیری و تقابل هم انجام می‌شود به طوری در صحبت‌ها کلمات را طوری در کنار هم قرار می‌دهند که نگرانی ناشی از فیلترینگ و یا محدودیت دسترسی به وجود می‌آورد.

معین ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات به معنی استفاده نکردن از پلتفرم خارجی و یا اینکه این شبکه معنای محدود کردن دسترسی به فضای مجازی نیست و این صحبت‌ها نوعی فریب مردم محسوب می‌شود.

مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج، گفت: شبکه ملی اطلاعات به لحاظ زیرساخت، دانش داخلی برای تکمیل و همچنین توسعه حوزه نرم‌افزاری و محتوا کمبودی وجود ندارد، اظهار کرد: باید گفت که ظرفیت‌های موجود در این حوزه در اختیار خارجی‌ها قرار گرفته است.

معین با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل تکمیل نکردن و بهره‌برداری نشدن از شبکه ملی اطلاعات نبود اراده و دغدغه در این حوزه است، افزود: توجه و ارتقای سواد رسانه‌های در کشور ما متولی ندارد و این حوزه در کشور ما قانونی نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: در این حوزه نه تنها دغدغه‌ای وجود ندارد، بلکه مغلطه، موضع‌گیری و تقابل هم انجام می‌شود به طوری در صحبت‌ها کلمات را طوری در کنار هم قرار می‌دهند که نگرانی ناشی از فیلترینگ و یا محدودیت دسترسی به وجود می‌آورد.

مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج، با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات بر خلاف فرمایشات مسئولان مربوطه امنیت شغلی فعالان در این حوزه را تضمین می‌کند، گفت: چرا که منبع فعلی این فعالیت‌ها در حال حاضر در خارج از کشور است و به طور مثال می‌توان سوال کرد که وقتی وزیر ارتباطات درباره انتشار و حذف پست‌ها توانی ندارد چطور می‌تواند در مورد امنیت شغلی دیگران با پلتفرم‌های خارجی صحبت کند.

معین افزود: همه پلفترم‌ها برای فعالیت در کشورهای دیگر باید حداقل قوانین را پذیرفته و نماینده مستقر در راستای پذیرش مسئولیت داشته باشد و حفظ داده‌ها در محدوده کشورها هم از دیگر نکات فعالیت در این حیطه است.

وی با بیان اینکه مشخص شدن هویت از مهم‌ترین شاخص‌های فعالیت در فضای مجازی است و هر انسانی باید با هویت مشخص در این فضا فعالیت کند، گفت: در کشور ما اراده‌ای برای کار وجود ندارد و سوال این جاست وقتی قوانین حداقلی ما پذیرفته نمی‌شود، چرا باید به آن‌ها اجازه فعالیت داده شود.

مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج، گفت: پلتفرم‌های فعال در همه کشورهای میزبان نماینده مستقر دارند و معنی ندارد که اگر قوانین کشور میزبان را نپذیرند اجازه فعالیت داده شود.

معین افزود: پذیرفتن حداقلی قوانین کشور ما منجر به فعالیت آزادانه پلتفرم‌های خارجی خواهد شد و باید پذیرفت که مگر قرار است چه فعالیتی بکنند که حاضر به پذیرش مسئولیت نیستند.

مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج، با بیان اینکه سوءمدیریت عامل بروز مشکلات در حوزه فضای مجازی است، گفت: مدیریت این فضا نیاز به آگاهی و اقدام به‌هنگام دارد و کشور ما در این حوزه عقب‌ماندگی دارد، در حالی که ابلاغ فرمان مقام معظم رهبری مربوط به شبکه ملی اطلاعات ۱۷ تا ۱۸ سال پیش انجام شده و قرار بود در چند سال تدوین و عملیاتی شود.

معین با بیان اینکه نگاه سیاسی به مسائل مربوط به فضای مجازی موجب بی‌اعتنایی مسئولان مربوطه به این مهم شده و واقع در این حوزه دوگانه سازی دیدگاه روی داده است، افزود: بسیج تشکیلات انقلاب اسلامی و بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد در دنیا است و باید در خلاءها وارد شود، ادامه داد: بسیج نهضت سواد رسانه‌ای را در کشور راه‌اندازی کرده و در صدد است آن را توسعه دهد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات